29/11/09

De Sta. Coloma a Teià per la Serra de Marina

Doblement maltractada darrerament per la crisi i per la corrupció, Santa Coloma de Gramenet, la popular ‘Santaco’ és una ciutat que, lluny de l’estereotip humil i immigrant, te espais d’un gran interès paisatgístic. Com a porta del tram de la serralada litoral coneguda amb el nom de Serra de Marina, i amb el renovat Besòs als peus, la ciutat és un bon punt de partida de nombroses rutes que recorren la zona i ens permeten conèixer el seu patrimoni natural a més de gaudir d’unes immillorables vistes sobre la conurbació de la gran Barcelona. Amb sortida davant de l’ajuntament de la ciutat, la ruta ens portarà a travessar de sud a nord la Serra de Marina fins creuar la depressió de la riera d’Alella, on comença un nou tram de serralada conegut amb el nom de parc de la Serralada Litoral. A la sortida hi arribem amb el metro, línia 1, estació Santa Coloma. Prenem el carrer Anselm Clavé fins que desemboca al carrer Major, que agafem a l’esquerra. Els que no coneixeu Santa Coloma us sorprendreu del caràcter tan de poble que te el centre. Quan el carrer Major es bifurca agafeu a la dreta pel carrer de Santa Coloma fins el de Sant Jeroni, que també agafeu a la dreta. Davant d’un col•legi gireu a la dreta en forta pujada. Gireu a l’esquerra pel primer trencall i passeu per l’institut. Deixeu un pont, enceteu un tram de pujada i entreu al parc de la Serra de Marina. Passeu per damunt de la B-20 (1’7 kms).
Us enfileu fins un collet i gireu a l’esquerra (2’4 kms), 700 metres després teniu el davant el monestir de Sant Jeroni de la Murtra.. A l’esquerra hi ha una pista amb un cadenat. L’agafeu per enfilar-vos dalt la carena passant per dins un bosquet (4’25 kms).

A dalt deixeu una pista tancada i seguiu pujant fins una petita baixada al final de la qual un trencall us permetrà pujar fins la petita ermita de Sant Climent, del segle XIII (4’70 kms). Aquí teniu un mirador impressionant el nord de l’àrea metropolitana de Barcelona, la desembocadura del Besòs i el Maresme Sud. Torneu al trencall i descendiu a la dreta fins un trencall de sis camins (5.1 kms). Recte aniríeu al poblat ibèric del Puig Castellar, i a la dreta, la que agafareu, a l’ermita de Sant Onofre i el coll de la Vallençana. Travesseu una cadena, entreu en una urbanització i seguiu sempre el camí vel de Montcada. Al 5’6 kms un trencall a la dreta us enfila fins l’ermita. Arribeu a Sant Onofre (5’8 kms), reculeu fins el trencall i continueu a la dreta. La pista va deixant trencalls a les dues bandes fins que arribeu al coll de la Vallençana (7’26 kms). Travesseu l’asfalt, creueu un cadenat i pugeu fins la font de l’Amigó (7’5 kms). deixeu el camí que porta a la pedrera i ascendiu per la pista principal fins arribar a quatre camins (9’2 kms) on agafeu a la dreta, travesseu una altra cadena i enceteu un descens fins el 9’5 kms, on cal girar a l’esquerra. Al 9’8 kms arribareu a un dipòsit d’aigua, tombeu a l’esquerra i entreu en una urbanització. Al primer trencall baixeu per un pronunciat carrer que fa ziga-zagues i que es diu carrer Circumval•lació. Desemboqueu al camí dels Castanyers (10’3 kms).
A la dreta una ampla pista que aviat es converteix en un carrer recentment arranjat us porta fins l’edifici de la Fundació Pere Tarrés (11’5 kms) i el coll de la Conreria uns cent metres després. Travesseu la carretera i seguiu pujant per una pista encimentada durant uns metres. Seguiu sempre per la pista principal i, entre vinyes, arribareu al Turó d’en Galzeran (13’2 kms). Des d’allà un descens us portarà, seguint el GR, a una urbanització que travessareu baixant el carrer principal fins un trencall a l’esquerra per un corriol boscà (de nou GR) que us portarà al coll de Font de Cera (17’5 kms). Creueu la carretera i remunteu per un camí que surt a l’esquerra uns metres més endavant. El camí desemboca en un de més ample que s’enfila fins el coll de Clau (18’9 kms). Ara agafeu el camí que surt a la dreta i que, en un ràpid descens, us portarà fins a Teià (21 kms), i d’aquí la carretera local us portarà a El Masnou i a l’estació de Renfe (24 kms).
Dificultat. Mitjana. Distància. 24.00 kms Temps: 2h 15’ Desnivell.600 metres. @: /www.diba.es/parcsn.

Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

RB ha dit...

Si t'agraden les rutes per Sntako, la Serra de Marina o Collserola fes una ullada al Web dels Zigazaga