14/11/12

Entre vinyes, a cavall del Penedès i l'Anoia

A l’extrem nordoriental de l’Alt Penedès, les vinyes es van mesclant amb oliveres i pinedes formant un paisatge mosaic que, amb Montserrat com a teló, s’escampa pels termes de Sant Llorenç d’Hortons, Masquefa i els seus nuclis agregats. Us proposem una ruta per aquest territori de transició entre el pre-litoral i la Catalunya central.
Darrer esforç ascendint entre ceps cap a Sant Joan Samora
El punt de sortida és la plaça de Mossèn Comerma, a Sant Llorenç d’Hortons. Al fons de la plaça en surt el camí rural asfaltat que, entre vinyes, porta al llogarret de Sant Joan Samora. Cal prendre el camí i no abandonar-lo. Passat el cementiri la ruta fa una bona baixada fins creuar una riera per un gual. Passada la riera comença una pujada fins trobar un mas a l’esquerra i una pista posterior a la mateixa ma. Seguiu recte pel camí asfaltat. Hi ha un altre trencall de terra a esquerra que deixareu i, després d’una nova pujada, la ruta baixa altre cop. A ma dreta hi ha l’entrada al mas Bosch. Recte amunt fins una esquena d’ase amb un gual per al ‘aigua i un camí de terra a banda i banda que també deixeu. Sou a les envistes de Sant Joan Samora. Hi arribareu amb una nova pujada fins desembocar en una carretera local.
Gireu a ma dreta per endinsar-vos al poble pel primer carrer a l’esquerra (de les Flors). Altre cop el primer a l’esquerra (del Pi) i, en un quilòmetre, anireu cap a l’ermita de Sant Joan, romànica del S XII, des d’on tindreu una excel·lent panoràmica de la plana nord del Penedès. El camí baixa entre vinyes fins que s’acaba l’asfalt i després remunta en una pista ampla de terra i boscana fins l’ermita. Reculeu després de nou fins al poble i agafeu la carretera cap a la dreta segons hi desemboqueu.
Aquesta carretera (BV 2251) us porta en un quilòmetre a la B 224, que agafareu a ma esquerra fins entrar ala Beguda Baixa. Només entrar-hi veureu a ma esquerra el restaurant Can Vidal-Ramos, un autèntic museu del ciclisme d’un altre temps en el que s’honora la memòria del fundador, el corredor martorellenc Josep Vidal i Porcar. Vigileu el trànsit que pot ser intens. Uns centenars de metres més endavant deixeu la B 224 i us desvieu a la dreta en direcció la Beguda Alta i Masquefa per la B 224 A. La Beguda Alta, amb unes bones vistes cap al Penedès i l’Anoia, és un poble dividit entre tres comarques (Alt Penedès, Anoia i Baix Llobregat). Es diu que hi ha gent que dorm en una comarca, dina en una altra i cuina a la tercera.
Les vinyes s'escampen a banda i banda del camí a Sant Joan Samora
Sense deixar mai aquesta carretera, que discorre fent alguns tobogans que demanen un cert esforç de pedaleig, arribareu a Masquefa entrant-hi pel carrer Major. Un cop a l’ajuntament cal tombar a l’esquerra pel carrer Sant Antoni i, immediatament seguir tot recte per un carreró dit de Can Valls, que al cap de pocs metres desemboca al carrer Bonavista. Immediatament gireu a dreta per l’avinguda de can Valls fins desembocar en una rotonda, en la qual agafareu a ma dreta en descens per l’avinguda de Masquefa cap El Maset. Creueu la variant per damunt i una riera en arribar al capdavall del descens. Un cop a El Maset cal girar a ma dreta pel carrer d’Igualada (hi ha un bar a la cantonada), i un centenar de metres després de nou a dreta. Passeu el restaurant can Quim i sortiu a la carretera BV 2241, que agafareu a ma esquerra.
Dos quilòmetres més endavant tombeu a l’esquerra per la BV 2249 en direcció a Sant Llorenç d’Hortons. Des d’aquí teniu una bella panoràmica del territori que heu recorregut entre vinyes i pinedes a cavall de dues comarques. En arribar a Sant Llorenç, gireu a ma esquerra després de passar el primer semàfor (c/ Canal), i després a la dreta pel carrer Raval, en baixada. Passeu el bar El Setrill i seguiu recte pel carrer Valls. Gireu a l’esquerra per Mare de Déu de Montserrat i sortireu a la plaça de Mossèn Comerma, on heu començat la ruta.
Dificultat. Mitjana. Distància. 19.00 kms Temps: 1h 34’h Desnivell 410 metres.
Raïm, oliveres i pinedes, el paisatge natural de la ruta