14/10/14

Recorrent la plana de Puigcerdà i Llívia

Presidint la capçalera del Segre, la Cerdanya és una comarca d'original personalitat degut a la seva àmplia plana orientada d'est a oest, única als Pirineus i que li atorga una quantitat d'hores de sol anuals de les més elevades de tot Europa. Dividida entre França i Espanya pel tractat dels Pirineus (1659), el sector més ample de la plana se situa entre Llívia i Puigcerdà, a banda i banda de l'absurda frontera. Us proposem descobrir-la en una ruta sense estridències, però farcida de paisatges emocionants.
Travessant el poble d'Ur, a la Cerdanya Nord
Sortiu des de la mateixa estació de Renfe de Puigcerdà (línia R-3). Situats a la plaça d'enfront, agafeu el carrer de l'estació cap a l'esquerra, en direcció a la Tor de Querol. En paral·lel a la via del tren i travessant algunes naus industrials, el carrer passa a dir-se del Pont. Al final gireu a l'esquerra pel carrer del Pas de la Casa i ben aviat a la dreta en direcció a l'heliport. Deixeu aviat a la dreta el camí cap a l'heliport i seguiu per una ampla pista de terra que desemboca a la carretera rural D 34 què, agafant-la a l'esquerra i creuant les vies per un pas a nivell sense barreres, us portarà cap a la Tor de Querol passant per la Vinyola. Deixareu el trencall a Enveig i, ja a les envistes de la Tor, desembocareu a la rue de la Gare que porta a l'estació tot agafant-lo cap a l'esquerra, en direcció al poble. L'estació de la Tor és un cas únic al món, doncs acull tres amples diferents de vis (Ibèric, europeu i de via estreta -tren Groc-). Entreu al poble i gireu a dreta per l'estret carrer de la Font Freda. A la dreta de nou pel carrer de Saint Étiène i, a la cantonada on hi ha l'Auberge Catalane agafeu a la dreta i amb precaució la carretera N20 durant més de dos quilòmetres. Travessareu el poble d'Enveig i després, en suau descens, arribareu a Ur. Atenció per què heu de deixar la N 20 per girar a esquerra per la D 618 direcció Font Romeu, Angostrina i Dorres. Passeu per l'església de Sant Martí i ben aviat us desvieu a la dreta baixant pel carrer de Jean Serret, que es converteix en François Fabre. Passeu el riu d'Angostrina per un bonic pont de pedra. Uns metres després, en barrejar-se amb el riu de Brangolí, ambdós formen el Reür. seguiu recte i a la dreta per la rue de Llívia, que aviat es converteix en un camí a voltes molt humit i amb basses.
Quan entreu a l'enclavament de Llívia el camí es converteix en el carrer camí antic d'Ur, i és farcit d'apartaments i cases quasi sempre buides. Seguiu fins el final i gireu a dreta pel carrer Foncitrana fins desembocar a la plaça. A la dreta pel carrer del Troc baixareu fins la carretera N 154, que travessareu en una rotonda per seguir recte pel passeig de Sant Guillem. Després de passar per l'ermita del mateix nom, envoltada d'una bona zona verda i de pic nic, gireu a esquerra per un camí que us du a creuar al jove riu Segre per una passera. Continueu endavant ara per l'avinguda del Segre, deixeu un pont a esquerra i seguiu fins el final. A ma esquerra i una mica amagada, una passera de fusta us portarà a creuar la ribera d'Err, que s'aboca allà mateix al Segre) i a desembocar a la carretera N 154, que agafareu a la dreta en suau pujada fins el lloc rural de Gorguja.

Creuant el jove Segre a Llívia
Entreu al llogarret per un passeig de plàtans, passeu per davant del gran mas Carbonell, amb una de les portalades més espectaculars de Cerdanya, i baixeu fins travessar el riu seguint la ziga zaga que fa el carrer. Gireu a dreta cap a Gorguja petita (església de la Mare de Déu dels Àngels). Un cop passat, deixeu una pista asfaltada que en descens, us portaria a Llívia, i seguiu recte per un camí d'asfalt malmès i terra. en una cruïlla de quatre camins agafeu a l'esquerra en suau pujada fins una planta de gas que voltareu. Un cop voltada agafeu a la dreta per un camí baixa fins creuar un rec sovint sec i puja ombrívol i entre pastures fins sortir al mas Concellabre i la carretera D 30. Gireu a dreta fins arribar al poble de Càldegues, que ta una església romànica del segle XI dedicada a Sant Romà.
Passat el poble, en cruïlla de quatre camins, agafeu a l'esquerra en direcció a la Guingueta d'Ix (Bourg Madame). Poc després arribareu a les envistes de l'església de Sant Martí d'Ix, on es va firmar l'any 1061 el pacte entre el compte d'Urgell Ermengol III i el de Cerdanya, Ramon Guifré.
Desembocareu a la carretera N 116 que agafareu a la dreta amb cura. A l'entrada de la Guingueta gireu a esquerra pel primer carrer (c/ d'Age). Travesseu la via del tren Groc i la D 20 i seguiu rectes per un camí de terra que us durà a la plaça d'Age, un dels pobles que conformen el municipi de Puigcerdà després d'una suau pujada. A la vostra esquena veureu la capital de Cerdanya.

Església de Sant Martí d'Ix
Esquerra pel carrer de Palau en descens, creueu un pont de pedra i arribareu a les envistes de Vilallovent, un altre dels pobles de Puigcerdà. Deixeu un trencall a esquerra i pugeu-hi. Just arribar-hi agafeu a ma dreta el carrer de les escoles, que aviat es converteix en una confortable carretereta rural què, mostrant una excel·lent panoràmica de Puigcerdà i la plana, travessa Mas Montagut (avui apartaments) i entra al lloc de les Pereres, que ens recorda la fama de les peres de Puigcerdà. Gairebé després de creuar el poblet, gireu a la dreta en baixada direcció Puigcerdà i Sant Marc. esquerra per un pont metàl·lic que travessa el Segre i recte creuant un golf, un turisme rural i l'ermita de Sant Marc. Tot queda a ma esquerra. Agafeu a esquerra el primer carrer d'un polígon industrial i després el següent a la dreta i desembocareu a la rotonda d'entrada a Puigcerdà (hi ha l'escultura del jugador d'hoquei gel). Rectes per l'avinguda Catalunya fins la benzinera. Aquí cal girar a esquerra pel carrer de l'estació fins arribar a la plaça de l'estació de tren, just on heu començat la ruta.
Dificultat. Mitjana Distància. 32 kms Temps: 2h 21’ (3h amb aturades) Desnivell. 355 metres. Cartografia. Cerdanya (ed. Alpina)