9/7/15

Als peus del Montnegre

Amagades entre els darrers contraforts de la serralada del Montnegre que arriben a mar, s'obren petites valls que, quan s'uneixen a la plana al·luvial de la Tordera, formen territoris on la natura i la petja humana conviuen en delicat i harmoniós, equilibri a les viles de Pineda de Mar i Santa Susanna. Una ruta pels dos municipis ajuda a entendre molt be per què el Maresme és una comarca de verds i blaus.
La vall de la riera d'Hortsavinyà, amb el Montnegre al fons

El punt de sortida és al xamfrà del Passeig Marítim de Pineda amb l'avinguda Mediterrani, quasi a tocar del límit amb la veïna Calella. És a dues passes de l'estació de RENFE i hi ha lloc per aparcar. Comenceu a pedalar pel passeig cap al sud i gireu a la dreta per la primera cantonada, el passeig d'Europa, cor del barri de Poblenou. Seguiu-lo fins el final i, en arribar-hi, gireu a dreta pel carrer lateral a la carretera N II (c/ Garbí) fins arribar a desembocar a la rotonda. Amb cura creueu la N II (una rotonda sempre és un punt força segur) i agafeu la sortida posterior a la carretera (c/ Noguera), que puja. Tombeu pel primer carrer a dreta (c/ Mèxic) i seguiu-lo creuant travessies i alguna rotonda. En un punt el carrer canvia de nom i passa a dir-se Montseny. En una travessia on està prohibit seguir recte gireu a esquerra (c/ Aragó) i a dreta (c/ Extremadura). Aquest carrer passa per una escola i desemboca a la riera d'Hortsavinyà, un dels indrets més característics del municipi i que haureu d'agafar a esquerra després de creuar la llera per un gual.
Riera amunt amb calma i contemplant el paisatge d'horts i conreus regats pels aqüífers. Camps, canyars i masos, el típic paisatge mediterrani. Tres cents metres després d'un desviament a esquerra per on s'accedeix a l'autopista C-32, trobareu a ma dreta l'aqüeducte romà que recollia les aigües d'un petit congost a la vall del Riu i les portava 3,5 kms més avall, una de les joies de Pineda. Desfeu el camí i, poc després d'ultrapassar l'accés a la C-32 veureu unes naus a ma esquerra. Just fent cantonada en surt un camí de terra que puja suaument. Agafeu-lo i seguiu entre camps deixant un trencall a esquerra i gaudint de les figues de moro que abunden en aquest sector. Passat el mur d'una finca veureu unes construccions baixes d'hort, una pintada de color rosa. Just a esquerra surt camí que, baixant, aviat es converteix en carrer (C/ Claudio Coello). Aneu per aquí fins arribar a una plaça rodona que voltareu per la dreta agafant el primer trencall (c/ Ramon Casas) i el segon a esquera (c/ Zabaleta), que puja amb un rampot dur i sobtat, però curt. El segon trencall és Martí Alsina, que agafareu a dreta, i dos més el c/ Murillo, a esquerra i fins el final (c/ Valldemaniu), que a dreta us mena al carrer lateral de la N-II (c/ Sant Joan), que seguireu a esquerra fins la rotonda. Creueu la carretera i agafeu el lateral de l'altra banda en sentit nord de nou (c/ Illes Canàries).
Aquest carrer gira a la dreta al final (hi ha un supermercat Aldi) i posteriorment es creua amb la carretera vella, que agafareu a esquerra entre camps de conreu i entrant al terme de Santa Susanna fins trobar-vos amb la graciosa ermita del Sant Crist. Al trencall on es troba heu d'agafar a esquerra fins la rotonda i creuar la N-II de nou per seguir rectes pel c/ del Bou. Aquest carrer desemboca a la riera de Santa Susanna, que agafareu a esquerra per endinsar-vos per una altra de les valls que conformen els darrers contraforts del Montnegre. Aneu amunt, la pujada és inapreciable i portareu la riera a la dreta. Deixeu un pont a dreta i poc després travessareu la riera de biaix, deixant al recte un camí de terra que va cap al cobert d'un equipament de lloguer de ponis. Quan tingueu el cobert a la vostra alçada veureu un camí asfaltat que surt a dreta. Teniu al davant mateix el viaducte de l'autopista C-32. Agafeu aquest camí i deixeu dos trencalls a esquerra tot passant entre masos i conreus. Desembocareu al pont que heu deixat abans (hi ha una subestació d'Endesa). Ara agafareu la riera en sentit contrari i torneu cap al centre de Santa Susanna.

La riera de Santa Susanna, força humanitzada, també s'endinsa cap al Montnegre

En arribar a l'alçada del c/ del Bou (que us apareix per la dreta), deixeu una rotondeta, seguiu pel carrer que us ve recte i, immediatament, deixeu-lo per enfilar-vos per un pas de terra que tira avall, amb la riera a tocar (a esquerra) i la zona esportiva del poble a la dreta. Al final del pas de terra apareix un carril bici vermell que seguireu fins una plaça amb aparcament soterrani i una rotonda de la N II. El carril continua a esquerra. Aneu-hi. Passeu sota un immens pont de vianants que du el nom de Santa Susanna en lletres molt grosses i continueu pedalant fins que el carril te un trencall a dreta que travessa la N II sota un pont, Tireu per aquí.
A l'altra banda apareixen solars sense urbanitzar i la línia d'hotels al fons. Agafeu el primer carrer a esquerra i seguiu-lo fins el final. És l'avinguda de Colom, que és contra direcci però que te un magnífic carril bici que us portarà fins el passeig marítim. En arribar-hi gireu a dreta i pedaleu cap al sud entre terrasses de bars, hotels, gent i botigues de souvenirs. Heu deixat el verd i entreu al blau, i el blau és sinònim de turisme.
Feu tot el passeig, fixeu-vos en la torre de guaita que serveix de taquilla de l'estació Renfe de Santa Susanna, passeu la riera per un viaducte i aviat entrareu de nou a Pineda (passada una rotonda el carrer es diu Consolat de Mar). Continueu rectes fins trencar a dreta pel c/ Roger de Llúria, a les envistes de l'estació. Aviat veureu a esquerra les noves instal·lacions de la biblioteca Serra i Moret. Aquesta biblioteca és hereva de l'antiga Serra i Moret, inaugurada el 1917 i una de les primeres que va construir la Mancomuniat de Catalunya. Seguint el carrer amunt (passa a dir-se de les Puntaires) i girant a esquerra per Jaume I, aviat hi anireu a parar. És davant de la plaça de les Mèlies, el centre de Pineda.
A la cantonada de l'antiga biblioteca tombeu a dreta fins el final de la plaça, tombeu de nou a dreta per un passatge de vianants i sortireu aviat a la plaça de Catalunya, on hi ha l'ajuntament. Feu mitja volta, torneu a la plaça de les Mèlies, travesseu-la tot rectes tal i com veniu, i agafeu Doctor Bertomeu, un carrer de vianants que us surt just enfront. És una via molt animada de gent i comerços, o sigui que vigileu. Feu-lo tot fins arribar de nou al que torna a dir-se Passeig Marítim. Tombeu a dreta i aviat arribareu al punt on heu començat la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 21.50 kms Temps: 1h 40’ (2h amb aturades) Desnivell: 100 mts @: www.pinedademar.org/portada-turisme

Pins i figues de moro sobreviuen encara en aquest reducte de natura mediterrània