12/12/16

Agramunt i els plans d'Ossó

Situada al nord de l'Urgell, a la riba del Sió prop de la Segarra i la Noguera, Agramunt és una vila amb llum i personalitat pròpies que domina la plana que forma el petit riu al tram central del seu recorregut.

L'espai Guinovart, ubicat a l'antic mercat d'Agramunt
Agramunt destaca al territori per l'espai Guinovart, la casa de la poesia visual Lo Pardal, creada pel poeta Guillem Viladot, i per un centre històric on destaca la portalada de l'església de Santa Maria, la plaça del Mercadal, l'ajuntament o el pont romànic sobre el Sió, entre d'altres. I pels llépols Agramunt és sinònim de torrons, és clar. El punt de sortida d'aquesta ruta que explora la vila i els propers plans d'Ossó és, precisament, l'aparcament que hi ha davant de la fàbrica i botiga dels torrons Vicens, al peu de la carretera C-14, a l'entrada al municipi.
Comenceu descobrint casc urbà. Per això sortiu pedalant pel carrer del Control, que fa xamfrà amb l'explanada d'aparcament, i que es dirigeix cap al centre. A la cantonada amb el carrer del Firal (delimitada per dues placetes), gireu a esquerra i amunt fins la plaça de l'Amball, que més que una plaça és un carrer ample que surt a dreta i que desemboca al carrer del Castell. A esquerra veureu immediatament la plaça 11 de Setembre. Volteu la plaça a l'esquerra i baixareu a l'antic mercat, seu de l'espai Guinovart. Aquest centre d'art acull obra de Josep Guinovart, un dels màxims representants de l'informalisme.
Sortiu de la plaça del mercat pel carrer de Sant Joan, un carrer porxat que us portarà fins l'església de Santa Maria i l'ajuntament. Seguint per la dreta anireu a la bellíssima plaça del Mercadal. Continueu rectes pel Raval de Sant Francesc i, deixant un accés que puja, seguiu per la dreta amb el nom de Raval de Ponent. Al primer xamfrà gireu a esquerra per la Baixada del Convent, que us menarà fora del nucli urbà.
A la cruïlla del cementiri seguiu rectes. Més endavant la carretereta gira a dreta i se li incorpora un camí de terra per l'esquerra que deixeu. La ruta us porta al nucli aturonat de Les Puelles, que volteu per sota seguint la ruta fins una cruïlla. A l'esquerra el carrer puja cap al petit nucli, i a la dreta surt una ampla pista de terra que agafareu. Atenció a la propera bifurcació en forquilla, heu d'agafar la de la dreta. Més endavant deixeu l'entrada a esquerra a una gran explotació agropecuària i continueu fins les envistes de Puigverd d'Agramunt. Creueu un carrer recentment urbanitzat que ronda el nucli i entreu al llogarret per la travessera de Sant Miquel. Deixeu un trencall a esquerra i pugeu fins l'ermita de Sant Miquel. Un cop vista gireu a esquera per la cantonada que fa el temple i baixeu creuant de nou la ronda i continuant pel camí d'enfront fins que es bifurca prop d'unes vàlvules d'aigua.

Deixant Puigverd d'Agramunt
Agafeu a la dreta en direcció a Castellnou de Montfalcó (o d'Ossó). Passeu a tocar d'explotacions fins Castellnou. Deixeu a dreta una carretereta que va cap a la general i entreu al poblet pel carrer que va per la dreta (Raval de Puigvert). Desemboqueu en una placeta. Creueu-la i sortiu-ne per un camí de terra que segueix recte per l'altre extrem. Deixeu un trencall a esquerra que va cap a una granja fent ziga-zaga i continueu pel camí que discorre entre camps fins desembocar en un que baixa (masia enrunada enfront). Gireu a dret fins desembocar en una carretereta asfaltada on, un rètol verd, us indica Ossó de Sió a l'esquerra. Aneu-hi, aviat hi sereu.
Entreu al poble pel Camí Gran, en una pujada curta però intensa. Seguiu tot recte fins les envistes de les piscines municipals, que queden sota el nivell del carrer. Ara heu de girar a dreta deixant un carrer que davalla cap a les instal·lacions i un altre que va a esquerra cap al poble. Aviat passareu per un turisme rural. Seguiu endavant per la carretera que baixa cap a la general; gira a dreta anant-hi en paral·lel i la travessa per una cruïlla senyalitzada. Creueu-la i seguiu per l'altra banda cap a la dreta fent el mateix que heu fet abans. Uns metres després el camí tomba a dreta endinsant-se entre camps. Però ull, de seguida l'heu de deixar i agafar el més estret i herbei que gira a dreta també entre camps. En una propera bifurcació seguiu per l'esquerra fins una cruïlla de quatre camins. Seguiu pel camí d'enfront fins la següent cruïlla de quatre camins. Ara heu de girar a dreta camí de Montfalcó d'Agramunt (o d'Ossó) que es veu. Gireu a esquerra en un trencall amb un petit mur de pedra seca i pugeu al poble.
Travesseu-lo tot recte i, de l'altra banda, davallareu cap a una carretera que heu d'agafar a dreta. Poc després, en un lleu revolt, trobareu un doble trencall de terra a dreta (deixeu-lo) i un d'ample a esquerra, que heu d'agafar i que us tornarà, definitivament, a Agramunt. Deixeu la primera cruïlla de quatre camins, poc després passareu un cobert a ma dreta. Deixeu també la segona cruïlla de quatre camins (a dreta hi ha una gran nau agropecuària). Agafeu el tercer trencall, que surt a dreta. Desemboca a una pista que ve de la dreta i, seguint-la a l'esquerra, mena a un carrer de polígon, nou i sense construccions. Sembla un aeròdrom. Desemboqueu-hi i seguiu endavant. El carrer s'acaba en un mur d'una edificació i la voreja per la dreta en una estranya actuació urbanística. Endavant fins desembocar en l'avinguda de la Ribera del Sió, carrer central d'un polígon que us mena a un pont que creua el riu Sió, ja al centre d'Agramunt.
Passeu el pont i gireu a esquerra per l'agradable passeig que circula per la riba del riu. Endavant sempre pel costat del riu. Creuareu un espai d'aparcament, s'acabarà la riba urbanitzada i passareu sota la C-14, però vosaltres continueu endavant fins arribar a un petit pontet que creua el riu, ja als afores del nucli urbà. Deixeu el pontet i gireu pel camí que surt a dreta. El camí puja per darrera la fàbrica dels torrons Vicens i desemboca a la carretera LV 3025. Agafant-la a dreta veureu de seguida l'aparcament on heu deixat els vehicles.
Dificultat: Fàcil Distància. 23.50 kms Temps: 1h 47’ (2h 34' amb aturades) Desnivell: 170 mts @: http://agramunt.ddl.net/index.php