13/1/17

Per les rieres de Fonollosa i Rajadell

Al centre de Catalunya, el Bages és una comarca amb una important conca fluvial formada pel Llobregat i el Cardener, que la travessen de nord a sud formant una Y, i una rica xarxa d'afluents que conformen la personalitat i del país. Us proposem una ruta per descobrir el ric i variat paisatge natural de les rieres de Fonollosa i Rajadell, afluents de la dreta del Cardener.

Una de les cornises que forma la riera e Fonollosa
El Bages és terra de pas entre la Catalunya metropolitana i la pirinenca, i com a tal és molt poc coneguda. Però la riquesa hídrica del territori forma un patrimoni natural extraordinari. Des de Port del Comte i la serra del Verd, on neix, el Cardener creua el Solsonès i el Bages abans de barrejar-se amb el Llobregat uns quilòmetres al sud de Manresa. Poc abans rep, per la dreta, les aigües de es rieres de Fonollosa i Rajadell. La primera, d'uns 30 quilòmetres, neix a la serra de Castelltallat i forma unes espectaculars cingleres que ens acompanyaran durant el primer tram de la ruta. La segona, per quina conca tornarem a la sortida, neix a l'altiplà de Calaf i passa engorjada entre espessos boscos de ribera plens de refugis de fauna. Un itinerari de natura.
La sortida és a la rotonda que hi ha davant la zona esportiva de Sant Joan de Vilatorrada, a la part nord de la vila. Hi ha un ampli espai d'aparcament. Des d'aquí agafarem la carretera BV 3008 (primer trencall després del que va a la zona esportiva) en direcció Calaf i Canet de Fals. El primer tram el pedaleu al costat del Cardener i d'un antic canal. Però just on desemboca la riera de Fonollosa, la carretera gira a l'esquerra i comença a pujar molt suaument sempre al costat d'aquest corrent. Després de creuar la riera, que portareu sempre a l'esquerra, aviat començareu a veure les primeres cornises de terra rogenca. Al quilòmetre 5 sereu a les envistes de Canet de Fals, que queda literalment damunt dels vostres caps. A l'altra banda veureu les torres de Fals, restes de l'antic castell i l'església de Sant Vicenç (be cultural d'interès nacional). Quan porteu 7'6 kms, la carretera ja no puja, arribareu al trencall de la carretera BV 3012, que agafareu a esquerra. Durant 2 kms de pujada suau anireu cap al trencall per visitar les Torres de Fals (1,3 kms de baixada que caldrà pujar per tornar a la ruta) i, un cop dalt l'altiplà, veureu el poble a ma esquerra i començareu a baixar fins creuar l'eix transversal i arribar al nucli de l'estació de tren de Rajadell. Hi ha diversos bars i restaurants.

La boira, enganxada arran de terra, a la riera de Rajadell
Continueu endavant passant per sota del tren i, després d'un pont, arribareu a una rotonda. Gireu a dreta per la primera sortida i al cap d'uns metres altra vegada a la dreta sempre direcció Castelffolit del Boix, Molins i Nucli antic. Passeu per sota del pont que abans heu travessat i dirigiu-vos cap a Manresa pel camí vell. Notareu la humitat enganxada al nas i una vegetació frondosa. Sou a l'estreta i engorjada conca de la riera de Rajadell, a la vostra dreta.
A la següent bifurcació em forma d'Y, deixeu a dreta la carretera que baixa pronunciadament cap a Castellfollit del Boi, el nucli antic i l'ajuntament i l'escola i seguiu per l'esquerra planejant en direcció a Monistrolet. Deixeu un trencall que se'n va per l'esquerra amunt i seguiu direcció Monistrolet. Us acostareu molt al tren i a l'eix transversal. Passareu el tren per sota i, finalment, passareu per un accés a l'eix, travessareu el propi eix per sota, bo i deixant un camí que surt a dreta, i continuareu rectes. Aviat deixareu un altre accés a l'eix (en la direcció contrària al d'abans) i, encara que un rètol diu Monistrolet en sentit contrari, vosaltres seguiu endavant direcció Manresa pel camí vell. La ruta va una estona a tocar de l'eix i fa una pujada molt dura fins arribar un pont que el creua i que us durà a Monistrolet. Travesseu l'autovia, a la dreta la ruta us durà a l'església de Santa Maria, i a esquerra veureu els enormes xalets modernistes (un és un hotel) d'aquest insòlit lloc situat damunt la riera de Rajadell. Aquí us acomiadeu de la riera. Desfeu el camí fins creuar de nou el pont damunt l'eix, i continueu endavant direcció Manresa pel camí vell.
Poc després torneu a creuar l'autovia, ara per sota, i continuareu endavant. Després d'una pujada (no tant dura) tornareu a ser en un pont damunt l'eix. Creueu-lo de nou. enfront tindreu l'accés al Celler del Molí. Deixeu-lo i gireu a dreta per la carretereta que baixa. Immediatament heu d'agafar el camí que surt a esquerra entre la vinya. Deixeu la pista que baixa vertiginosament seguint l'eix transversal i pedaleu pel camí en paral·lel al celler esmentat i amb l'eix ja a la vostra esquena.
Quan, al cap de munt de la vinya, el camí es bifurca, deixeu el que, per la dreta, segueix a tocar dels ceps i continueu pel que va cap a l'esquerra, que aviat resta asfaltat. En arribar a un petit nucli d'arbres, la pista asfaltada gira a dreta en baixada forta, seguiu cap aquí. Sense deixar la cinta asfaltada arribareu a Sant Joan de Vilatorrada. Entreu-hi pel carrer de les Acàcies. desemboca al carrer dels Pins, que agafareu a dreta, i després pel carrer dels Ametllers a esquerra i, de nou a esquerra, pel de les Alzines. En una ziga-zaga a aquest carrer se li incorpora el de la Costa Rodona, però seguiu avall fins que desemboca al carrer del Santuari de Núria, ja al centre de la vila, que agafareu a esquerra. Dreta pel carrer Lleida i esquerra pel carrer Major, que passa a dir-se de Sant Mateu, i que us abocarà a la rotonda on heu deixat aparcar el cotxe.
Dificultat: Mitjana Distància. 27.80 kms Temps: 2h 08’ (3h 09' amb aturades) Desnivell: 325 mts @: http://www.ccbages.cat/turisme/

Edificis modernistes al lloc de Monistrolet