20/11/17

La Batllia, la petita Cerdanya

La Batllia és una subcomarca natural de la Cerdanya entre Isòvol, a l'est, i sant Martí de Castells, a l'oest. Hi ha tot un sistema de rius i torrents (de Stª Maria, de la Fou, de Bor), que conformen petites valls transversals que fan honor al nom de Petita Cerdanya que rep el lloc. Bellver, Talló, Prats i Sansor, Riu, Pedra, Bor o Balltarga són alguns del pobles que conformen el territori que us proposem descobrir.

Absis i campanar de Sta. Mª de Talló
Situem el punt de partida a l'oficina comarcal de turisme que hi ha a Talló, entitat de Bellver amb una quarantena d'habitants. L'oficina és davant del santuari de Stª Maria de Talló, la dita catedral de Cerdanya, una imponent construcció romànica  d'una nau, amb volta de canó, que ja està datada l'any 891 com a canònica. Sortiu en direcció sud i tombem a esquerra de seguida per un carrer empedrat entre cases (c/ de Talló) que comença a baixar cap a Bellver. El carrer volta a esquerra de nou i a dreta i permet contemplar l'absis del temple. De seguida heu de deixar el camí empedrat i agafar-ne un de terra (camí de Sant Jaume) que continua davallant fins un encreuament. aquí heu de girar a dreta creuant per un gual el Riu de Santa Maria. Passades unes cases sortireu a la carretera LP 4033a. Agafeu-la a dreta i pedaleu fins una rotonda on, a dreta, diu: Bor, Pedra i Riu. Aneu-hi.
La carretera va pujant suaument entre els torrents de la Bavosa i el de la Fou, amb el lloc de Beders a l'esquerra. En arribar a Bor, la ruta gira a esquerra i s'encaixona a l'estreta i resguardada vall del torrent de la Fou. Aviat sereu a Pedra, i veureu l'espadat de l'església romànica de Sant Julià. A partir d'aquí la carretera puja, amb replans, fins Riu de Cerdanya.
Ull viu ara: quan sigueu a la plaça heu d'agafar a esquerra, direcció túnel del Cadí. Hi ha un rètol de fusta que ho indica. A partir d'aquí la ruta fa una forta pujada dins del poble fent una ziga-zaga. Per sort és curta. Quan s'ajeu deixeu un trencall estret que baixa a dreta i un a esquerra i continueu rectes. Aviat sortiu del poble. Sempre anar pujant, no trigareu a passar per sota de la carretera d'accés al túnel, just a la zona de l'àrea de servei. La pujada segueix encara un tram més. Quan planeja, abans d'Urús, paga la pena parar-se a descansar i a contemplar les muntanyes que tanquen la vall cerdana. Quan entreu a Urús, gireu a dreta just en arribar a la cantonada de la fonda Cobadana. El carrer es converteix en la GIV 4036 que us menarà a desembocar a la carretera que du al túnel. Creueu-la i continueu rectes cap a Tartera. Aneu-hi, tombant a esquerra en un trencall ben indicat. Sortiu al camí a das, que heu d'agafar a dreta i, després d'una lleu ziga-zaga dreta-esquerra, continueu davallant entre els xalets de la urbanització el Pla fins una rotonda. Gireu a esquerra per la LP 403b que us portarà al centre de Prats. Creueu el poble i seguiu cap a Baltarga (deixant l'accés al túnel a dreta). Passat aquest petit lloc heu de deixar la carretera tombant en un trencall a esquerra cap a Bellver.

Pedalant cap a Bor
Aviat passareu per la rotonda a Bor, per on heu girat a l'anada, i per la que du al camí de Sant Jaume, per on veníeu també a l'anada. Aviat veureu a esquerra un rètol que indica Talló, Gireu-hi passant entre algunes cases. Deixeu-lo tombant pel primer a dreta (Josep Zulueta), fins la cruïlla amb el camí de Talló. Agafeu-lo a esquerra (esta indicat) i en sis cents metres sereu a l'oficina de turisme, on heu començat la ruta.
Dificultat: Mitjana Distància. 21 kms Temps: 1h 33’ (2h 10' amb aturades) Desnivell: 350 mts @: www.cerdanya.org