21/5/12

El Brompton TourMalet 2012 serà això


L’esbojarrada idea de pujar el Tourmalet amb una bici plegable Brompton no se sabrà si és possible fins que s'intenti; per això ja pren forma. A primers de juliol, la ruta seguirà el traçat de la primera etapa de muntanya que es va córrer al Tour de França, l’any 1910.

Perfil del Pèire Sorda des de Banhères de Luison
 La sortida serà a la localitat termal occitana de Banhères de Luison (Bagnères de Louchon en francès) per ascendir immediatament el Pèire Sorda (Peyresourde), situat a 1959 metres d’alçada i amb uns 15’27 kms de llargada i rampes amb un promig del 6’1%. Tot seguit una ràpida baixada camí d’Arreau per enfilar el port d’Aspin, a 1489 metre i amb uns 12 kms d’ascensió i pendents del 6’5% de mitjana.

L'Aspin des d'Arreau, segon coll de la jornada

El segon descens portarà a Saint Marie de Campan, localitat on comença l’escalada al Tourmalet, què a 2115 metres i després d’uns 17’2 kms de pedalar per pujades amb un 7’4% de pendent mitjana, serà la fita central de l’aventureta. La zona de les galeries, abans d’entrar a l’estació de la Mongie, amb rampes del 10%, i els tres quilòmetres finals, que a penes baixen del 8%, posaran a proba la viabilitat o no de la idea. La baixada fins Luz Saint Sauveur serà un premi, si és què el projecte acaba amb èxit.
En total seran uns 96 quilòmetres de distància i uns 3886 metres de desnivell de pujada. No hi ha pressa, hi haurà tot un dia per davant. Fins uns dies després no hi passaran els corredors del Tour. Espero que no m'enxampin.

El Tourmalet des de Sainte Marie du Campan, el mite

18/5/12

Per bidegorris donostiarres

Pel Passeig de Biscaia
 Damunt la badia hi ha un cel de plom que el sol vol trencar. Ciclistes tranquils i majoritàriament respectuosos amb els vianants circulen per Hernani i el Boulevard cap al Parc Alderdi-Eder o cap al pont de Zurriola. Potser és el seu caràcter burgès i culte, potser és la vida calma i confortable que es palpa pels carrers de Centro o Gros a primera hora del matí, o potser és només el miratge de benestar general que transmet la ciutat al visitant, però redescobrir Donostia en bicicleta és aprendre una ciutat on l'existència te un valor intrínsec, independent de tota convenció apresa sobre la tensa i dura vida urbana.
Pedalo al costat del Kursaal, els cubs de vidre gris verdós de Rafael Moneo quina presència, retallant la platja de Zurriola, reforça el sentit d'estètica equilibrada que té Donosti. Perquè l’espai te aquesta bellesa harmònica amb la ciutat, el cel i la platja propera, i l’auditori de Barcelona, del mateix autor, és com una nau industrial abandonada a la seva sort en mig del no res, i amb una pesada llanterna com a vestíbul exterior que sempre fa l’efecte que ha de caure damunt del públic?
A la riba de l'Urumea, amb el Kursaal al fons
Volto el monte Urgull, mirador damunt la Conxa, fins l’escultura d’Otegui. A l’altre extrem, just al seu davant, es mira de cara amb ‘El peine del viento’, de Chillida, al peu del Monte Igueldo, just allà on la platja d'Ondarreta es converteix en un roquissar. A la Conxa la gent passeja, els gossos corren lliures i la canalla juga a futbol mentre la marea puja lentament amb aquell regolfar profund que avisa l’oriünd i sorprèn el visitant.
Des dels nombrosos quilòmetres de carril bici (en basc ‘bidegorris’: camins vermells, pel color), l’amable Donosti és una ciutat encara més rica, humana, noble i culte del que sabem pels festivals de cinema o de jazz. I si no, busqueu el túnel de més d’un quilòmetre només per a bicis que creua Aiete, i penseu en la decisió valenta i de futur d’apostar per la mobilitat sostenible, la ciutadania pròxima i l’afabilitat veïnal, que suposa recórrer la ciutat en bicicleta. I essent visitant, això sedueix.
Un antic túnel ferroviari és avui un túnel per a bicis

Del port a les mines, pedalant cap a la història

El port industrial de Pasaia (Guipuscoa) és un dels símbols de la indústria basca. Grues, contenidors, camions, trens de mercaderies, i peces enormes d’acer i ferro conformen un paisatge tenyit del color ocre del rovell d’antics vaixells i pres de l’olor d’humitat, resclosit, i fum. Probablement no és el paratge més interessant per recorre’l en bici, però és la porta que permet endinsar-se a l'Arditurri,  una de les comarques naturals més interessants de la zona, doncs permet pedalar, literalment, cap a la història d’Euskadi.

Pedalant per Oiartzun
Des de l’estació de rodalies RENFE de Pasai Antxo (9 minuts des de Donosti) fins les antigues mines d’Arditurri creuant Pasai i Errenteria, seguint el curs dels rius Oiartzun i Arditurri, i recorrent el parc de Txara de Mendibil fins endinsar-nos en l’espectacular parc natural d’Aiako Harria, al cor de la comarca d’Oarsoaldea, són 13 quilòmetres d’una magnífica via verda que mostra com, des de fa dos mil anys, el territori va explotar els recursos minerals de la conca i els va transformar per comercialitzar-los per via marítima: una part de la història industrial de Guipúscoa.
Aquesta ruta ha de quedar connectada amb els carrils bici donostiarres, però de moment encara no ho està, i la carretera fins Pasaia te trams molt perillosos, per tant es recomana agafar el tren fins aquest poble. Just davant de l’estació hi ha el bidegorri (carril bici) que, cap a l’esquerra, ens porta a Errenteria superant una enorme rotonda a través d’una zigazaga del carril, un pontet i el túnel de Caputxins. D’allà baixem a Errenteria.
Tan bon punt arribem al riu agafem a la dreta i el seguim, hi ha trams sense bidegorri. Deixem la caserna de l’Ertzaintza a la dreta i seguim sempre paral·lels al riu. A estones un frondós parc urbà ens fa oblidar que som a la ‘petita Manxester’ d’Euskadi. Quan el carril es bifurca en i grega, agafem el que baixa (esquerra) i passem sota un nus de carreteres i després encara un altre. Entre els dos, en un insòlit bosquet summament agradable, trobarem el rètol de fusta que marca, de fet l’inici de la via verda. A partir d’aquí només hi ha un punt de confusió, és després de travessar un pont sobre el riu. Esquerra o dreta? Dreta, lògicament; i vigileu no confondre-us uns metres més endavant i acabar perduts al pàrquing de l’Alcampo.
Al parc de Txara de Mendibil hi ha el primer dels túnels de la ruta
 Ja al poble d’Oiartzun la via entre en territori plenament natural. El verd espectacular d’Euskadi, els caserios escampats al fons, les casones de pedra fosca que conformen els pobles o els ramats de bens que miren el ciclista amb absolut desinterès, són a partir d’ara el paisatge de la ruta.
Un primer túnel us portarà a la roureda de Txara de Mendibil. Al final creuareu una carretera que, si l’agafeu a la dreta, us portarà al casc històric medieval d’Oiartzun. Uns quilòmetres més endavant, a Ergoien, hi trobareu el Centre de Música Popular i el Luberri, Centre de Interpretació Geològica. I després ja nomé us queden els darrers tres quilòmetres en que la via es va engorjant cada vegada més i més, amb nombrosos túnels i un cert pendent que us porta fins les antigues mines i el parc natural d’Aiako Harria. En tornar no deixeu de fer un tomb pel casc antic d’Errenteria, declarat conjunt monumental. L’aproximació, pedalant, a la història d’Euskadi serà més complerta.

A quin bar us atureu a esmorzar?

Expliqueu-nos els vostres llocs preferits per parar-vos a fer un mos quan sortiu amb bici i fem entre tots la geografia dels bars ciclistes, ja siguin a peu de carretera o berenadors de muntanya. Poseu un correu a diesbici@gmail.com explicant els llocs on us atureu a esmorzar amb la colla. Nom, adreça, telèfon, web si la te, especialitats, els vostres plats preferits, preus i situació exacta.
Periòdicament anirem fent entrades amb tota la informació dels locals que ens aneu descobrint. Quan en tinguem una bona colla posarem en marxa la guia de bars i berenadors ciclistes de Catalunya.
I a anar-los provant tots; pot ser una bona fita per la temporada.
Ah, que sou dels que no us atureu ni a pixar perquè esteu entrenant per al Tour? Perdoneu, no us volíem ofendre amb aquesta proposta tan 'globera'.

10/5/12

Entre el somni i la il·lusió pot existir la raó


Les idees són representacions intel·lectuals que ratllen la imaginació vana del somni i l’esperança sense fonament real de la il·lusió. Les idees són una realitat perquè això ho entenem i ho volem els humans, no perquè ho siguin per si mateixes. Per això són tan valuoses.
Es pot anar a tot arreu amb una Brompton? Està capacitada la petita anglesa per ascendir els mítics colls de muntanya per on passa el Tour de França des de 1910? Quina preparació específica se li pot fer? Quin taller especialitzat la sap fer? I el ciclista, com s'ha de preparar?
No bolideu aquest nom: Brompton TourMalet 2012.
Més que una idea és un bell somni, una il·lusió.
Ben aviat en tindreu noticies.

9/5/12

Pedalada senzilla i familiar al cor del Montseny

El parc natural del Montseny és un dels paradisos per als practicants del ciclisme esportiu tant de carretera com de muntanya. La sobtada elevació del massís, des de la depressió del Besòs i la Tordera fins a més de 1300 metres, fan que recorre’l en bici estigui només a l’abast dels practicants ben entrenats. Avui, però, us presentem una ruta molt assequible i diversa, apta per fer-la en família, que us portarà fins el cor del parc natural, en uns paratges on podreu descansar i fer un mos abans de retornar.
A partir de l'ermita de Santa Margarida us endinseu cap al cor del Montseny
La ruta enllaça els termes municipals de Sant Celoni, Santa Maria i Sant Esteve de Palautordera. La comencem al parc del passeig dels enamorats de la capital del Montseny. A Sant Celoni hi podeu arribar amb tren (línia R-2 de rodalies). El parc és al final del carrer Empordà, al sud de la vila i molt a prop de l‘estació de tren.
Del parc en surt un carril bici (pintat en vermell) que circula per la vorera mentre passa pel tram urbà. Al capdamunt d’una petita costa, i després d’una escola, el carril surt amb un traçat propi i ben segregat de la petita carretera que uneix Sant Celoni i Santa Mª de Palautordera. La dificultat més important sorgeix al quilòmetre i mig. És la forta pujada per creuar el pont de la futura línia de l’AVE. Després una llarga baixada ens portarà a un polígon industrial i, en sortir-ne, a creuar el riu Tordera. Atureu-vos-hi un moment a fer-hi una fotografia.
Seguiu pedalant pel carril bici passant per Mas Andreu i fins arribar a una rotonda. Aquí comença el terme de Sant esteve de Palautordera i el carril desapareix i és substituït per uns ínfims i mal posats adhesius amb fons granat. Seguiu, però, per la vorera passant per una església i gireu a la dreta cap al carrer Major (vianants). Passeu per l’ajuntament i, al final del carrer agafeu el carrer Tramuntana, que baixa i que passa per davant d’una botiga de bicis, i gireu a l’esquerra pel carrer Oratge. Seguiu-lo fins entre grans xalets fins el final. Llavors gireu a l’esquerra pel carrer de la Font de Sant Antoni i, pocs metres després, trobareu un carril bici que neix damunt de la vorera i que us portarà fins l’ermita de Santa Margarida, una petita esglesiola al raval del mateix nom. Aquí acaba el carril.


L'ermita del Remei, a Sta. Mª de Palautordera, amb el Turó del 'Home al fons
A ma esquerra surt una ampla avinguda, a l’altra banda de la carretera. Agafeu-la. Planeja suaument entre prats fins arribar a un bell mas (Can Calls) flanquejat per un bosquet. Sou al cor del parc natural del Montseny. Aquí podeu esmorzar o jeure una estona a la fresca abans de tornar tot contemplant plàcidament la bellesa de l’indret.
La tornada podeu fer-la pel mateix camí. En arribar a la rotonda on comença Sta. Mª creueu-la i agafeu per un carrer on hi ha un disc de direcció prohibida. No hi ha problema, està tancat al trànsit. Us porta a l’ermita del Remei. Després seguiu pel passeig arbrat (del Remei), que després es converteix en el carrer Major. Aquí trobareu tota mena de comerç i serveis ben actius. Al final continueu pel carrer Nou i gireu a l’esquerra per Ramon i Cajal i de nou a l’esquerra per l’avinguda de la Serra, on desemboqueu. Sereu de nou al carril bici, just a tocar del pont damunt la Tordera. Agafeu forces, cal passar de nou el pont de l’AVE abans d’arribar al final.
Dificultat. Fàcil. Distància. 20.00 kms Temps: 1h 45’ Desnivell: 180 metres. Bibliografia: mapa del Montseny (Editorial Alpina) @: www.santestevedepalautordera.cat

Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

Al carrer Major de St. Esteve de Palautordera

13/12/11

“Volta” a Catalunya 1911-2011. Un segle d'esport i país'. El llibre definitiu sobre la nostra cursa

Aquest llibre no pretén ser la història de la “Volta” ciclista a Catalunya, només té la intenció de ser la crònica d’un segle en el qual esport i país coincideixen en la intenció d’impulsar i fer créixer un gran cursa ciclista per etapes que reflecteixi la realitat de Catalunya des de la perspectiva que dóna un esdeveniment internacional d’aquesta mena.


Com qualsevol iniciativa de la societat civil, la “Volta” neix fruit d’un moment econòmic, cultural i polític concret. Així mateix, la seva llarga vida es mou també a cavall, a voltes tranquil i a voltes desbocat, dels designis que marquen els temps i la història del país.
Portada del llibre editat per Cossetània

1911-1914. Els orígens
El naixement de la “Volta” ciclista a Catalunya l’any 1911, va ser una expressió pràctica de la idea de modernitat de l’època lligada a l’esport i del caràcter emprenedor de la societat catalana. En un país en ple creixement econòmic, amb una burgesia emergent i una classe obrera organitzada, col·lectivament es va entendre que, per tenir un lloc capdavanter en la nova civilització, calia ser del seu temps. I a primers de segle XX l’esport era un dels senyals de cosmopolitisme més evidents.
Les dues vies d’importació de l’esport a Catalunya són, o a través dels estrangers que viuen al país, o dels catalans que viatgen fora. Tot i que les ambaixades són a Madrid, el que no es fa per via política es fa per via econòmica. En contacte professional amb l’elit industrial del país, personatges com Hans Gamper (fundador del F.C. Barcelona), William Tarin (introductor de l’esport a Tarragona), l’alemany Udo Steinberg o els enginyers anglesos de la Canadenca o de la Fabra i Coats, descobreixen als seus homònims la natació o la gimnàstica.
D’altra banda, molts catalans que viatgen pel continent com Narcís Masferrer, un dels pares de la “Volta”, o Bernat Picornell, introductor de la natació realitzen també una feina ingent per donar a conèixer les darreres tendències de la vida quotidiana als països més avançats.
El ciclisme arriba a Catalunya durant els anys 80 del segle XIX. El primer club en crear-se és el Velo Club de Barcelona, l’any 1887. El segueixen altres clubs ciclistes a Reus, Mataró, Tarragona, Sabadell, Valls i Olot entre altres ciutats. El maig de 1893 s’inaugura a Figueres el primer velòdrom de Catalunya. L’any 1895 s’inauguren els velòdroms de la Bonanova, a Barcelona, i de Reus. I a l’any següent el de Lleida.
Cartell de la primera edició de la 'Volta'
Ja l’any 1908 es comença a parlar de crear d’organitzar una cursa ciclista ambiciosa i amb capacitat per a consolidar-se: una volta a tot Catalunya. Després d’un temps de tempteig sense cap resultat, el dia 14 d’octubre de 1910, el Club Deportivo de Barcelona convoca als seu local a constructors i comerciants de bicicletes i a tots els elements quina participació pot ser important per a l’èxit de l’empresa. Qui ha desenterrat el que semblava un projecte oblidat i encapçala la iniciativa és Miquel Artemán, redactor de ciclisme de El Mundo Deportivo.
Es decideix que la “Volta” ciclista a Catalunya tingui categoria nacional, estigui reservada tant a professionals com a amateurs amb llicència de la UVE (federació). Com que no hi ha bones carreteres per anar de Lleida a Girona, la comissió organitzadora opta per fer un recorregut que uneixi Barcelona amb Tarragona (97 km), aquesta ciutat amb Lleida (111 km), i una darrera etapa entre la capital del Segrià i Barcelona (157 km). Per fer la competició més dura, i per tant més emocionant i èpica per als lectors de El Mundo Deportivo (tal i com havia fet l’any anterior Henry Desgrange incorporant els Pirineus al Tour), es decideix celebrar la primera “Volta” els primers dies de gener de 1911; concretament la sortida de Barcelona es fa el dia de Reis des de l’avinguda de la Reina Elisenda, just a l’alçada de la plaça de Sarrià.
Pont de la Reina Elisenda (Sarrià), dia de Reis de 1911. Sortida de la 'Volta'
Si a la lògica duresa de les carreteres d’aquells temps hi afegim les inclemències meteorològiques de l’època de l’any, ja es pot donar per suposat que la primera edició de la “Volta” és una empresa només a l’abast d’autèntics atletes. La sortida es fa sota una cortina de pluja que no remet fins Tarragona. El glaç envaeix la calçada en alguns trams de la segona etapa provocant caigudes. I la tercera etapa es disputa amb un fortíssim vent de cara que fa acumular un important retard als corredors.
Sebastià Masdeu, primer guanyador
Quan Sebastià Masdeu creua la meta en primer lloc el públic que omple el velòdrom de Sants es llença a la pista enfervorit. Masdeu ha guanyat la primera i la darrera etapa. En aquesta ha perdut una sabatilla en travessar una riera plena de llot, però un pagès li ha deixat la seva espardenya i així, literalment amb una sabata i una espardenya, recupera els 15 minuts perduts, atrapa els seus companys i els venç. Van començar la primera “Volta” 34 corredors i només l’acaben 22; alguns arriben amb hores de retard, quan els guanyadors ja celebren el triomf amb un bon àpat gràcies a les 500 pessetes de premi al guanyador.
Per la segona edició la “Volta” es trasllada als dies 6, 7 i 8 d’abril, dates climatològicament més favorables. Josep Magdalena guanya les tres etapes. L’any 1913 la “Volta” passa a celebrar-se el mes de setembre, un mes que, històricament, està lligat a la cursa. En aquesta edició presenta una primera etapa llarga i dura entre Barcelona i Lleida passant per Tarragona (190 km), i dues més de 128 i 131 quilòmetres entre Lleida i Manresa i aquesta ciutat i Barcelona per Terrassa. Joan Martí, que en l’anterior edició ha quedat l’últim en ser penalitzat per haver agafat una drecera, guanya aquesta “Volta”.
La Gran Guerra provoca la primera aturada en la història de la “Volta”.
Francesc Macià lliura el trofeu al guanyador de 1933

1914-1936. Un projecte per a un país
Després de l’important creixement econòmic i industrial durant els anys de la Primera Guerra Mundial, Catalunya es veu abocada a una època de conflictivitat social que la República i l’autogovern aconseguit només poden resoldre en part. La Guerra Civil significa la desfeta política, cultural i nacional més important que ha patit mai Catalunya, i la fi d’una època d’esplendor que ha situat l’esport català en un lloc de privilegi.
Durant aquest període l’esport passa de ser una activitat elitista a un fenomen popular i de masses. El ciclisme, junt amb la boxa i el futbol, són els esports més seguits i practicats. I la “Volta” esdevé un projecte cabdal en la construcció nacional de Catalunya. Ajudats per l’eclosió d’autèntics ídols locals com els futbolistes Josep Samitier i Ricard Zamora, el boxejador Josep Gironès, el ‘crack’ de Gràcia, o Marià Cañardó, el ciclista d’Olite afillat a Sant Andreu, durant aquesta època els esports amb major seguiment popular són el futbol, que s’aferma com a veritable esport de masses, la boxa i el ciclisme.
El ciclisme, fins llavors un esport exclusivista per l’elevat preu de les màquines, es popularitza gràcies a l’abaratiment de les bicicletes. Creix la producció i, lògicament, baixen els preus. A més, és un dels primers esports considerats de masses. Això anima a organitzar la quarta edició de la “Volta”, sis anys després de l’aturada per la Guerra. Però els retorns mai no són fàcils. La falta d’entesa entre El Mundo Deportivo i la Unión Velocipédica Española, que organitza aquesta edició, provoca un cert desgavell organitzatiu que, és clar, degudament amplificat sembla que sigui un autèntic caos. Tot i això 31 dels 37 inscrits prenen la sortida davant de l’estació de tramvies de Sant Martí per recórrer les 5 etapes de la cursa, tot una novetat. Per primer cop la “Volta” és internacional; la “Volta” comença a assemblar-se a la d’avui. El francès José Pelletier guanya 4 etapes.
Després d’aquest retorn certament frustrant i molt criticat, el projecte de la “Volta” sembla entrar en una fase de letargia, i els anys 1921 i 1922 no es celebra.
Marià Cañardo, amb la seva filla Neus, al podi

El 1922 el FC Internacional, el Centre d'Esports de Sants, el Club Velo de Sants i el Club Ciclista Nou Velòdrom, decideixen unir els seus esforços organitzatius sota unes soles sigles. Així neix la Unió Esportiva de Sants. L'any 1923, essent Josep Roig el president de la U.E. Sants i Ramon Torres el president de la secció ciclista, el club decideix assumir el repte de tirar endavant la cinquena edició de la “Volta”. La tasca és complexa, però l'embranzida del jove club és decisiva per una prova que ja no s'aturarà mai més, tret del període de la Guerra Civil, fins arribar a acomplir el primer segle de vida.
Després dels èxits de Mus Miquel (1924 i 1925) i de Víctor Fontán (1926 i 1927), la desena “Volta” marca l’inici de l’era de Marià Cañardó. Entre 1928 i 1939 guanya set vegades la cursa i es converteix en una llegenda. Ell, un home senzill i casolà nascut a Olite (Navarra) però afillat al barri barceloní de Sant Andreu, és el primer mite popular del ciclisme català. Si abans sortia gent als carrers i carreteres per veure passar la “Volta”, quan les gestes de Cañardó comencen a córrer de boca en orella la gentada es multiplica.
Si a això li afegim l’augment de participants (l’any 1929 en són 133) i la internacionalització gradual, és normal que la cursa catalana estigui ja molt ben considerada tant per la premsa d’aquí com per la de la resta de països europeus on el ciclisme és un esport de masses. Potser és per això que, a l’edició de 1929, desembarca a Barcelona un potent equip belga amb Jean Aerts al capdavant. Tothom dubta del que podran fer a la muntanya, però Aerts guanya cinc de les set etapes d’aquella edició. Suporta bé les pujades i rodant i esprintant no té rivals. Però la “Volta” la guanya Cañardó de nou.
Abans d’un mes el país entra en guerra. Passat els primers mesos de la sublevació els espectacles es reprenen i ajuden a mantenir els ànims a la població. Però l’any 1937 la “Volta” ja no es celebra. A Marià Cañardo l’aixecament l’agafa disputant el Tour i no torna a Catalunya fins setembre. Quan ho fa participa als actes esportius que s’organitzen per l’Onze de setembre en suport a les milícies lleials a la República.
Jaques Anquetil a Sabadell el 1966

1939 – 1967. Sobreviure i avançar
Sota la feroç dictadura de Franco, la Catalunya dels anys quaranta i cinquanta és un país en ruïna econòmica, social i moral. Amb una Espanya condemnada a l’autarquia i la subsistència miserable per la resta de països democràtics, i amb la Falange i el Movimiento controlant la vida pública i els delators i col·laboracionistes del règim la social i cultural, l’activitat esportiva no deixa de ser gairebé una anècdota que, si existeix, és més per la voluntat dels vencedors de donar una imatge de falsa normalitat, que no pas perquè la realitat ho permeti.
Les transformacions econòmiques dels anys seixanta, per l’expansió d’Europa un cop recuperada de la Guerra, comencen també a transformar el país.
Poder aixecar una edició de la “Volta” escassament vuit mesos després d’acabada la guerra a Catalunya és gairebé un miracle. Lògicament és una edició plantejada d’entrada com de perfil baix. Pocs participants, a penes 40, i cap estranger; etapes pocs dures, ja prou malmeses estan les carreteres, i el material que s’hagi pogut salvar del conflicte. D’entrada sembla una “Volta” de compromís. La realitat després és ben diferent. Marià Cañardó, que ha pogut seguir competint a l‘estranger, sembla d’entrada l’únic candidat amb aspiracions serioses, però no compta amb què, a Mallorca, la guerra va acabar fa més temps, les carreteres a penes han sofert danys i els corredors d’allà han pogut preparar-se. Tot i això, Marià Cañardó guanya la seva setena i darrera “Volta”.
Escalant Montjuic
L’any 1940 la prova és plena de corredors estrangers que venen fugint dels aires de guerra que ressonen a Europa. Belgues, francesos, italians i holandesos conformen bona part dels 65 ciclistes que prenen la sortida per recórrer nou etapes en les quals, per primer cop, hi ha dues contrarellotges. Sense corredors estrangers, doncs la Segona Guerra Mundial ha esclatat el dia 1 de setembre anterior, l’edició de 1941 té l’atractiu de veure la lluita entre els ciclistes del FC Barcelona i els del RCE Espanyol.
L’any 1942 es donen per primer cop bonificacions. L’any 1945 la “Volta” celebra la seva XXVa edició amb una cursa extraordinària de 14 etapes, dues amb dos sectors, fins llavors mai no vista a Espanya. Es recorre tot el país. Per una vegada ningú no pot dir que no ha vist passar la “Volta” prop de casa seva.
L’any 1946 debuta a la “Volta” un jove corredor que promet, és de Montcada Reixac i es diu Miquel Poblet. L’any 1952 Poblet sent que ja li toca guanyar la “Volta” i ho demostra. Líder a la primera etapa, a la segona perd el mallot. El recupera en una espectacular tercera etapa amb un pujada a Montserrat, però la pluja no permet filigranes. La jornada es resol al coll de l’Illa, on un grup en el qual hi ha Poblet es desenganxa de la resta. S’arriba a Montjuïc entre el deliri de la gent que ja el té per un heroi. És una “Volta” dura i incerta fins el final, però la guanya Poblet.
Miquel Poblet, un altre dels herois catalans de la 'Volta'
L’any 1960 sap que potser és la darrera oportunitat per tornar a guanyar la “Volta” i no la desaprofita, el de Montcada està en bona forma i el seu equip, el Ferry’s, és el més fort. Els tres primers classificats són de la mateixa esquadra: Poblet, Josep Pérez Francés i Emilio Cruz. Malgrat el seu impressionant palmarès internacional, Miquel Poblet ha forjat la seva llegenda de ciclista fort i rapidíssim a la “Volta” a Catalunya. L’arribada a l’esprint a Montjuïc, un lloc on tantes vegades ha guanyat, és apoteòsica.
Ja en els darrers anys de la seva vida ciclista, Jaques Anquetil accedeix a participar a la “Volta”. Així l’any 1966 es troben a la cursa catalana ell, Walter Godefrot. Jean Stablinsky o Paul Gutty, que se les han amb els locals Antonio Gómez del Moral, Vicente López Carril o Josep Pérez Francés. Hi ha qui diu que és la millor participació de la història. El triomf és per Ariel den Hartog. Però Anquetil no és dels que llencen la tovallola i torna l’any següent a les carreteres catalanes decidit a guanyar. I tot i la presència de Jan Janssen, Pérez Francés, José Mari Lasa o Angelino Soler. El del Bic decideix la cursa al seu favor a la contrarellotge entre Figueres i l’Estartit.

1968 – 1987. Dues dècades d’èpica
A finals dels seixanta Catalunya es consolida com a potència econòmica. La força de treball que suposa la immigració és un important instrument en aquest procés, a la vegada que transforma l’estructura social del país. És gràcies a aquesta situació, amb l’aparició de sindicats i organitzacions cíviques i polítiques, que la pressió sobre la dictadura és molt forta.
Com a resultat, quan després de mort Franco l’estat enceta passes cap a la democràcia i la llibertat, Catalunya n’és al capdavant aconseguint recuperar l’autogovern. L’esport democratitza les seves estructures, la Generalitat assumeix les competències institucionals i Barcelona reviu de nou el somni de ser ciutat olímpica. En aquestes dècades d’esforç i il·lusió la “Volta” viu els seus anys daurats.
La celebració dels Jocs del Mediterrani a Barcelona l’any 1955 suposa l’inici d’un procés d’obertura esportiva inèdit en plena dictadura. Mentre que políticament i econòmica l’autarquia encara emmordassa el país sencer, des del món de l’empresa fins la universitat o la cultura, en el terreny esportiu es produeix un procés de creixement que té en la Llei d’Educació Física i els Jocs dos puntals fonamentals.
Les etapes per Barcelona (aquí a la Rambla) fan lluir especialment la 'Volta'
Quan, en una mateixa cursa, es reuneixen Eddy Merkx, que amb vint-i-tres anys ja ha guanyat un Giro; Felice Gimondi, amb un Giro, un Tour i una Vuelta al palmarès; i Luís Ocaña, llavors campió d’Espanya, hi ha tots els ingredients per tenir una gran competició. Però Giancarlo Ferretti, Txomin Perurena o els germans Manuel i Joaquín Galera, tampoc no es queden enrere i ho posen tot de la seva part per fer la festa grossa. És la 48a edició de la “Volta”, l’any 1968, i la guanya Eddy Merkx. A partir d’aquesta edició, el palmarès de la “Volta” abasta a tots els grans mites del ciclisme modern: Franco Bitossi, Luís Ocaña, Felice Gimondi, Domingo Perurena, Bernard Thevenet, Fausto Bertoglio, Freddy Maertens, Francesco Mosser, Johan Van de Velde, Vicent Belda, Marino Lejarreta, José Recio, Sean Kelly, Robert Millar o Álvaro Pino.
Ambient a Vilanova i la Geltrú per l'arribada de la 'Volta' l'any 1982
Són els anys daurats de la prova que el 1970 celebra les noces d’or, que estén el seu recorregut fins l’Alguer, Andorra, el Mont Caro o Menorca, i que programa espectaculars etapes en plenes Rambles de Barcelona o de nit pels carrers de la ciutat. La concessió de la Creu de Ssant Jordi i el monument a la “Volta” a la plaça de Sants suposen el colofó institucional i popular d’aquesta època.
Resten en la memòria de milers de nens d’aquell temps els dies en què la classe sencera abandonava l’aula per anar a aplaudir els esforçats ciclistes al pas pel seu poble. Minvats de llibertats i de projecció exterior, la “Volta” es va consolidar com un dels grans estendards internacionals del sentiment de catalanitat.
Espectacular imatge del pas dels corredors per la Plaça d'Espanya l'any 1980
1988 – 2010 La modernitat d’una clàssica
El final dels anys vuitanta és un temps d’esperança per Catalunya. D’una banda l’autogovern busca fites de benestar d’acord amb les necessitats del temps i els anhels dels ciutadans. D’altra banda, amb els JJ OO de 1992 en l’horitzó, es genera un corrent d’il·lusió en el futur inèdit des dels anys trenta. Gràcies als Jocs, Catalunya es més coneguda al món. El país entra en una fase de creixement com mai no ha conegut en la seva història.
Pocs dies abans de la “Volta” de 1988 mor Mariano Cañardo. No pot veure córrer un jove anomenat Miguel Indurain que, en aquella edició guanyada per Álvaro Pino, queda en el lloc 22 i que, l’any següent, n’és el guanyador. L’època moderna de la carrera començar amb la primera de les tres victòries del navarrès, les altres van ser el 1991 i el 1992.
Laudelino Cubino, Hernán Buenahora, Claudio Chiapucci, Laurent Jalabert, Alex Zulle, Maurizio Fondriest, Fernando Escartín, Manuel Beltrán, José María Jiménez, Joseba Beloki, Roberto Heras, Alejandro Valverde o Joaquim Rodríguez són protagonistes del palmarès d’una època en què, no sense esforç, la “Volta” s’ha convertit en una clàssica insubstituïble del calendari esportiu internacional en ingressar com a prova de ple dret en l’exclusiu ‘UCI Pro Tour’, autèntica primera divisió mundial del ciclisme. Després del ‘Tour’ i el ‘Giro’ no hi competició per etapes més antiga a tot el món que la catalana.
Lloret de Mar ha acollit algunes de les darreres edicions a la 'Volta'
Per arribar fins aquí sense alterar el seu objectiu de competició de gran nivell, la “Volta” abandonaa les seves tradicionals dates de setembre per passar a juny, maig i actualment marc, i s’adapta als nous temps constituint la ‘Volta Ciclista a Catalunya Associació Esportiva’, entitat que relleva a la Secció ciclista de la Unió esportiva de Sants.L’any 2010, el canvi de dates al març facilita una millor inscripció i més competitivitat. Des de 1983 (Josep Recio) un ciclista català no guanya la “Volta”. Aquest any Joaquim Rodríguez s’emporta la cursa amb Xavi Tondo en segon lloc. A l’etapa reina, amb final a la Seu d’Urgell, les posicions es capgiren i ‘Purito’ agafa el mallot de líder que ja no deixa. Els mitjans de comunicació parlen de l’excel·lent moment del ciclisme de casa. Rodríguez i Tondo fan gran el ciclisme català.
Les muntanyes d'Andorra són sovint etapes reina de la 'Volta' actual
2011 la “Volta” del centenari
La “Volta” arriba al segle de vida enmig d’una crisi econòmica mundial que posa en perill moltes iniciatives esportives i fins i tot el propi estat del benestar. Gràcies al suport de les màximes institucions del país, la cursa celebra amb il·lusió l’edició del centenari.
Lloret de Mar, Santa Coloma de Farners, Banyoles, Sant Esteve d’en Bas, La Seu d’Urgell, El Vendrell, Mollet del Vallès, Parets del Vallès, la ciutat de Tarragona, la capital, Barcelona, i Andorra, el país germà de llengua i cultura, acullen la “Volta” del centenari. L’interès que demostren tots aquests indrets de voler veure passar la cursa pels seus carrers i per acollir corredors, equips, comissaris i organitzadors, és un motor que manté viva la cursa any rere any. Alberto Contador s’assegura la victòria final a l’etapa reina que acaba a l’estació de Pal, a Andorra.
Els carrers de Barcelona, el millor escenari per a la 'Volta' del segle
A l’etapa final la “Volta” del centenari torna de nou a un circuit urbà pels carrers del centre de Barcelona. La implacable cacera dels escapats que els equips interessats en l’esprint final fan durant les quatre voltes és d’allò més intensa; és una gentada la que s’ha acostat al Pla de Palau per celebrar el primer segle de vida de la “Volta” a Catalunya.
A la fi el corredor del Cofidís Samuel Dumoulin s’emporta l’etapa final superant a José Joaquin Rojas, de Movistar. Tots dos conservaran ben desats a la memòria els records d’aquesta “Volta”; els aplaudiments de la gentada a Barcelona, però també allà per on la cursa ha passat, els emocionants esprints a Mollet, Tarragona i El Vendrell i, evidentment, la duresa de l’etapa d’Andorra, un traçat ben poc apte per a velocistes com ells.
Al públic barceloní li restarà l’emoció de veure el grup a gran velocitat pel circuit urbà a fi de capturar els fugats, la intensitat de la cursa, la velocitat, els grinyols dels canvis, els clàxons del cotxes, les sirenes dels Mossos... Una cursa de veres.
La filla de Marià Cañardo i el net de Seabstià
Masdeu davant la placa que recorda el lloc d'on
va sortir la primera edició de la 'Volta'