18/5/12

Per bidegorris donostiarres

Pel Passeig de Biscaia
 Damunt la badia hi ha un cel de plom que el sol vol trencar. Ciclistes tranquils i majoritàriament respectuosos amb els vianants circulen per Hernani i el Boulevard cap al Parc Alderdi-Eder o cap al pont de Zurriola. Potser és el seu caràcter burgès i culte, potser és la vida calma i confortable que es palpa pels carrers de Centro o Gros a primera hora del matí, o potser és només el miratge de benestar general que transmet la ciutat al visitant, però redescobrir Donostia en bicicleta és aprendre una ciutat on l'existència te un valor intrínsec, independent de tota convenció apresa sobre la tensa i dura vida urbana.
Pedalo al costat del Kursaal, els cubs de vidre gris verdós de Rafael Moneo quina presència, retallant la platja de Zurriola, reforça el sentit d'estètica equilibrada que té Donosti. Perquè l’espai te aquesta bellesa harmònica amb la ciutat, el cel i la platja propera, i l’auditori de Barcelona, del mateix autor, és com una nau industrial abandonada a la seva sort en mig del no res, i amb una pesada llanterna com a vestíbul exterior que sempre fa l’efecte que ha de caure damunt del públic?
A la riba de l'Urumea, amb el Kursaal al fons
Volto el monte Urgull, mirador damunt la Conxa, fins l’escultura d’Otegui. A l’altre extrem, just al seu davant, es mira de cara amb ‘El peine del viento’, de Chillida, al peu del Monte Igueldo, just allà on la platja d'Ondarreta es converteix en un roquissar. A la Conxa la gent passeja, els gossos corren lliures i la canalla juga a futbol mentre la marea puja lentament amb aquell regolfar profund que avisa l’oriünd i sorprèn el visitant.
Des dels nombrosos quilòmetres de carril bici (en basc ‘bidegorris’: camins vermells, pel color), l’amable Donosti és una ciutat encara més rica, humana, noble i culte del que sabem pels festivals de cinema o de jazz. I si no, busqueu el túnel de més d’un quilòmetre només per a bicis que creua Aiete, i penseu en la decisió valenta i de futur d’apostar per la mobilitat sostenible, la ciutadania pròxima i l’afabilitat veïnal, que suposa recórrer la ciutat en bicicleta. I essent visitant, això sedueix.
Un antic túnel ferroviari és avui un túnel per a bicis