18/8/07

Volta a les Gavarres

Entre alzinars pel vessant oest de la serralada. Els Centres BTT de la Federació Catalana de Ciclisme permeten recórrer itineraris naturals de gran bellesa sense haver-se de preocupar de preparar la ruta. Seguin el model europeu de fletxes grogues, proposen itineraris segons l’habilitat i resistència del ciclista. El problema són els habituals desaprensius que destrossen o canvien els senyals. Porteu un mapa per si un cas i pregunteu al punt de sortida si hi ha alguna alteració a la ruta que voleu fer. A la pàgina web gencat.net/turisme/btt, hi trobareu informació.
Les Gavarres és una serralada que s’estén a cavall de les comarques del Gironès i el Baix Empordà. Les seves alçades, que tot just superen els 500 metres, una antiga presència humana i un clima suau la fan molt apta per recórrer-la tot l’any. Us proposem fer la ruta que surt i arriba al centre d’acolliment de BTT de Quart, al Gironès. Pedalarem per la vessant oest de la serralada, entre alzinars, matolls, pins i alguns nuclis de població d’una bellesa notable. Però, el millor de la volta són les vistes que hi ha des del bosc del castell i el turó de Masmontalt (a 411 metres).
El centre BTT de Quart és sota el poliesportiu i està indicat. Sortiu seguint la ruta del carrilet a Girona i tombeu a la dreta pel primer carrer, creueu un pont, travesseu la carretera i amunt. Fixeu-vos bé amb les fletxes.
Aviat hi ha les primeres rampes dures (entre el quilòmetre 2 i el 3), però la vista que hi ha al coll paga la pena. Planegeu i comenceu a baixar fins la riera de Celrà. Tornen les costes, amb replans per recuperar l’alè, això si, fins arribar a una carretera. Es pren a l’esquerra i, una mica després, altre cop a l’esquerra i avall. Un corriol obac i fresc baixa fins una riera. Allà comença la pujada al turó de Masmontalt. Durant una bona estona no hi ha fletxes, seguiu sempre la pista principal. Ull al quilòmetre 10’400, el camí trenca a la dreta i l’heu de seguir, però enfront en surt un altre que baixa i que heu de deixar. Des del turó comença el descens cap al petit nucli i ermita de Sant Mateu de Montengre (res a veure amb el del Maresme), i després torna a baixar cap a l’ermita de Sant Cristòfol del Bosc. Ambdues baixades són molt ràpides, però relliscoses pel sauló, vigileu. Des d’aquesta darrera ermita se segueix baixant fins a l’entrada d’una vall farcida de camps de pereres. Consulteu les fites de pas d’aquesta fitxa per no perdre-us. D’aquesta vall se surt remuntant un petit pujol per una costa pronunciada que, un cop coronat, pren una pista principal una estona i la deixa a la dreta per baixar fins un rierol (ull, creuat el torrent és a l‘esquerra). Llavors ja sou al nucli d’Erols i d’allà entre camps la ruta us porta a Quart.
FITXA:
Dificultat: Mitjana. El recorregut no te grans alçades ni collades llargues, però algunes pujades són molt dretes.
Durada: 3h 30’ mirant el paisatge
Distància: 32’30 kms.
Desnivell: 850 metres
Època: tot l’any
Com arribar-hi: amb cotxe: autopista A-7 sortida Girona Sud o per la N-II. Prendre la C-249 fins a Quart. Amb tren, estació de Girona.
Sortida i d’arribada: Punt d’acolliment de Quart. C/del tren s/n
Cobertura de mòbil: en un 80 per cent.
Cartografia: Mapa Comarcal de Catalunya. Gironès. Escala 1: 50.000
4ª edició: abril 2002
FITES DE PAS
1.- Km 3’850. Bosc del Castell. Hi arribarem després d’haver superat un parell de costes curtes i dures. A l’esquerra Girona, el Costabona al fons, Rocacorba en primer pla, la cinglera del Cabrerès i el Montseny a l’esquena. A la dreta les Gavarres.
2.- Km 8’500. Carretera. La seguim a l’esquerra durant un quilòmetre i prenem el corriol que baixa a l’esquerra. Cal fixar-se amb els senyals, són als arbres de la dreta.
3.- Km 12’500. Turó de Masmontalt i punt més alt de la ruta. Cruïlla de quatre camins. Hem d’anar recte. Com que fa una estona que planegem val la pena anar mirant el paisatge (Alberes, Montgrí i extrem est de les Gavarres).
4.- Km 15’300 Sant Mateu del Montnegre. Ermita romànica amb la plana del baix Empordà als peus. Comença una forta baixada.
5.- Km 22’850 Sant Cristòfol del Bosc. Després d’una ràpida baixada arribem a un alzinar en mig del qual hi ha l’ermita.
6.- Km 24’200 camps de pereres. Deixem la pista principal, travessem un gual i ens endinsem a una vall farcida de camps de pereres. Cal anar amb cura de no perdre’s. Travessem un altre torrent (km 25’00) i el mantenim a l’esquerra, arribem a un petit mas tancat, el voltem per la dreta i, just al darrera, prenem un corriol que s’enfila amb duresa.