5/10/09

Pel pla de Llívia. La solana dels Pirineus

La Cerdanya és un dels territoris del sud d’Europa amb més hores de sol. La seva privilegiada orientació est-oest, única als Pirineus, la converteixen en un país molt apte per la pràctica dels esports a l’aire lliure, no sols l’esquí, fins i tot en ple hivern. Avui proposem una ruta circular al voltant de la plana nord de la comarca, que s’estén entre la capital, Puigcerdà, i la vila de Llívia, i que s’escampa fins els pobles nord catalans d’Osseja i Palau de Cerdanya, en territori francès.
Sortim de la plaça de Santa Maria de Puigcerdà, presidida pel campanar. La plaça ha estat remodelada i llueix els seus discrets encants pirinencs. Situats d’esquena al campanar, agafem el carrer Major que surt per l’esquerra en direcció oest. Plaça del Rec, carrer doctor Andreu i, després d’una ínfima rotonda, passeig de la Sèquia, amb la rambla en mig. Més endavant, trobem la sèquia a l’esquerra i la seguim pel camí de Rigolisa fins l’ermita del mateix nom (2.3 kms)
Deixem l’ermita i seguim per la pista que surt a l’esquerra fins una cruïlla, la creuem i entrem al parc presidit per un nou estany on es recullen les aigües del Carol. Fem el tomb a l’estany i seguim per un camí enquitranat a la dreta que ens porta a la Nacional 9 francesa, Baixem per la carretera fins Ur. La segona cruïlla a ma esquerra es diu Camí de Llívia; l’agafem.
Aviat s’acaba l’asfalt, però el camí és bo i a penes puja. Veiem Llívia al davant. Entrem a la vila i seguim el carrer recte fins el final. Ara seguim els senyals que diu església guiant-nos per les envistes del campanar. Pugem fins l’església de Nostra senyora dels Àngels i continuem la ruta per un carrer que surt a l’esquerra i que du un senyal de direcció prohibida al que no fem cas. El carrer, després d’estrènyer-se molt, desemboca en un de travesser que agafem a l’esquerra. Aviat es converteix en un camí que, tot i que diu que no te sortida, segueix fins la carretera d’Estavar. Esquerra fins Estavar, on paga la pena de visitar l’església romànica de Sant Julià. Seguim la carretera direcció Sallagosa, deixant el trencall a Bajande i Caillastre.
Al quilòmetre 11.3 deixem la carretera i descendim de cara, tal i com venim, per un camí que ens surt a la dreta. i, entre còdols, baixa fins la llera d’un rierol que travessem. Des d’aquí, fangosa, la pista s’enfila fins Mas Sant Josep, que voltem fins la carretera de Llívia. La creuem en direcció al mas Gorguja, una joia de l’arquitectura rural pirinenca.

Amb una ziga-zaga esquerra dreta creuem un rierol per un ampli pont. Enfront tenim un xalet nou, agafem el camí cap a la dreta i deixem un d’ample i enquitranat que, a la dreta, porta fins a Llívia. Pedalem fort, ens incorporem a un que ve per la dreta i seguim corrent fins que la pujada obliga a treure pinyons. Voltem un antic abocador i seguim, ara en un tobogan, fins mas Concilliabre i la carretera de Càldegues. L’agafem a la dreta fins el poble. A l’església esquerra per una pista enquitranada que, en una curta pujada, ens mena a la carretera general a Sallagosa. La creuem tot dret.
Baixem rectes fins una arbreda, travessem un gual i continuem rectes fins entrar en un corriol molt humit que seguim fins el final, en que es converteix en una pujada plena de grava. Sortim a la carretera, som a Osseja. Seguim dreta i dreta de nou al cap de pocs metres, direcció Palau de Cerdanya. Rotonda. Recte. Passem pel costat d’un centre de salut molt gran i lleig. Entrem al casc urbà de Palau de Cerdanya i seguim pel carrer estret fins una plaça. La Travessem i seguim recte, tot i que hi ha un disc de direcció prohibida a certes hores. Escola. Recte. S’acaba l’asfalt, recte per un ampli camí polsegós. Torna l’asfalt. Hi ha uns xalets granx a l’esquerra i un stop. Seguim recte.
Creuem el llogaret d’Age per un carrer estret que acaba en una baixada. Travessem el Segre per un pont nou i seguim fins el final, on hi ha la rotonda amb l’estàtua d’un jugador d’hoquei. Som a Puigcerdà. Avgda. Catalunya amunt arribarem a la plaça de Santa Maria.
Dificultat. Baixa. Distància. 27.00 kms Temps: 1h 45’ Desnivell.335 metres. @: cerdanyavirtual.com.