19/6/12

Un plàcid 'tour' urbà per Cambrils

Després de descobrir la rica i diversa plana agrícola entre Mont-roig, Montbrió, Vinyols i Cambrils (veure l’anterior entrada d'aquesta pàgina), avui us proposem arrodonir el cap de setmana a Cambrils amb una volta gairebé perimetral al seu cas urbà.
Creuada la riera de l'Alforja, el carril bici arriba al port esportiu
Si algun element posa en valor a Cambrils és el litoral. No hi ha excusa, doncs, per no conèixer-lo a fons, i no hi ha millor eina per fer-ho que el carril bici que recorre de punta a cap la línia de la costa, de Salou a la platja de l’Ardiaca, al sud, fins el terme de Salou, al nord. Són 9 quilòmetres de platges d’alta qualitat i per a tot tipus de visitants.
Fixem la sortida d’aquesta peculiar ronda a l’estació d’autobusos, a l’avinguda de la Llosa cantonada amb Sant Joan Baptista de la Salle. Agafem el carril bici de la primera cap al sud. Tot i que el carril bici s’acaba un parell de travessies més enllà, la placidesa del trànsit i l’amplada del carrer us permetrà seguir pedalant còmodament pel mateix carrer, què passa a dir-se primer de les Orquídies i després Paul Cézane, què s’acaba, en una petita rotonda, gireu a la dreta i un fort pendent uns portarà al carrer de Xerès, que heu de seguir a l’esquerra. Al final del carrer us topareu amb unes escales. Si feu un gir a l’esquerra (Cèsar Martinell), després a la dreta (Guillem Carbonell) i de nou a l’esquerra (Jujol) recupereu el carrer paral·lel a la via del tren. A partir d’aquí es diu d’Urà. Al final baixeu a l’esquerra (Jonc) i a la dreta (Veler). De nou a l’esquerra per l ‘avinguda de la Rosa dels Vents, que us mena al principi del carril bici del litoral.
A partir d’aquí dediqueu-vos a gaudir de la brisa marina, el sol i l’habitual calma del mar. L’Ardiaca, la Llosa (aparteu-vos momentàniament de la platja per visitar les restes romanes) i Horta de Santa maria són les platges més recollides del litoral cambrilenc. A partir de la riera d’Alforja el carril bici segueix pel passeig marítim i el port esportiu. Després seguireu per les platges de Prat d’en Forés i Cavet, les més familiars i massives de la vila. Creuareu la riera de Maspujols i us topareu amb la torre del telègraf, patrimoni local, i seguireu arran de mar cap a Vilafortuny i la platja del cap de Sant Pere fins el terme de Salou. Vigileu en aquest sector, el carril bici és molt estret i h ha un trànsit intens.

El nucli antic de Cambrils te carrerons així de bells
Inicieu el retorn pel carrer de la Diputació, entre hotels, bars i restaurants, fins just després d’una benzinera a la dreta. Gireu-hi i agafeu empenta; el carrer fa una costa important per superar les vies del tren. A l’altra banda els últims, i bells, vestigis de l’horta de Cambrils. El camí de la Mota aviat es transforma en avinguda Mas Clariana, i apareix un carril bici magnífic que heu de seguir fins l’avinguda del castell de Vilafortuny, una ampla via equipada també amb carril bici. Mës endavant l’avinguda passa a dir-se Cavet de Barenys, Alexandre Gali i Ventura Gasol, i entra dins el terme de Vinyol i torna a Cambrils. Al camí del Molí d’Avall gireu a la dreta i aneu cap al nou edifici de l’ajuntament (hi entreu pel darrera). Envolteu-lo i creueu la riera i entreu a nucli antic, un indret molt interessant que no tots els que visiten Camrbils saben descobrir., Perdeu-vos pels carrerons, la plaça d’Espanya, l’església de Santa Maria i busqueu la porta de la muralla al costat de la qual hi ha el monument què recorda el setge que la vila va patir el 1714. Per tornar al punt de partida només cal recuperar l’avinguda de Sant Joan Baptista de a Salle en direcció al mar i aviat sereu de nou a la cantonada de l’estació d’autobusos.
Dificultat. Fàcil. Distància. 22.00 kms Temps: 2h Desnivell 65 metres. @: http://www.cambrils-turisme.com/rutes