24/12/14

Tarragona: la llum, el mar i Roma

Amb una llum meridional que daura les restes romanes Patrimoni de la Humanitat, i l'horitzó sempre tan intensament blau, Tarragona és la més bellament mediterrània de les ciutats catalanes. De la part alta al Serrallo i de la platja de l'Arrabassada al riu Francolí, recórrer-la en bicicleta és fàcil.
Monument als castellers, a la Rambla Nova
El fred que arriba no és excusa per deixar les sortides en bici. Només cal buscar indrets on el clima sigui benèvol. Per això us proposem una volta ben complerta per conèixer la Tarragona romana, la medieval, la moderna i la litoral. Amb bici és possible.
Sortiu del Serrallo, el barri de pescadors de la ciutat i un dels llocs més tradicionals. Si hi aneu mb tren és prop de l'estació, si hi aneu amb cotxe hi ha aparcament. I en acabar deixeu-vos seduir pels restaurants de peix i arròs. Comenceu al moll de pescadors en direcció sud, passant per davant de la moderna Llotja i de la parròquia de Sant Pere Apòstol. En arribar al final del carrer Gravina gireu a la dreta per la rotonda i seguiu rectes pel Passeig de la Independència passant per sota les vies del tren. Poc després veureu un parc a ma esquerra i una rampa que s'enfila fins el mur de contenció del riu Francolí. Feu-ho i baixeu per l'altra banda a la llera del riu i seguiu pedalant amunt.
Passeu per sota de l'avinguda Ramon i Cajal i de l'avinguda de Roma. Un cop passat aquest pont deureu una rampa de formigó que s'enfila fins un parc abandonant la llera del riu. Pugeu-hi. Travesseu el parc en el sentit que porteu i sortiu per l'avinguda Joan Miró. Agafeu-la a ma dreta fins la rotonda. Un cop aquí agafeu a la dreta la Rambla del President Macià. Podeu pedalar pel passeig central. La segona rotonda és la plaça Imperial Tàrraco, centre modern de la ciutat. Seguiu per tota la Rambla Nova, potser l'artèria més popular de Tarragona. Aquí hi ha algunes de les millors mostres de modernisme a la ciutat, com el teatre Metropol, la casa Rabadà, la del Doctor Aleu, el convent de les Teresianes, les cases Bofarull i Sales, i la barana del balcó del mediterrani, un impressionant mirador al final de tot del passeig. Aneu-hi. La llum mediterrània us embolcallarà amb tot el seu esplendor.

Balcó del Mediterrani
Ara prepareu-vos per un canvi de decorat. Anem cap a la Tarragona romana i medieval. Gireu a la dreta pels jardins que continuen el balcó del mediterrani fins una gran rotonda. Volteu-la per la dreta. el primer que veureu és l'Anfiteatre Romà, símbol de la ciutat Patrimoni de la humanitat. Creueu la Via Augusta i enfileu la curta pujada del Passeig de Sant Antoni, paral·lel a la muralla Passeu a tocar del Museu Arqueològic i entreu a la Part Alta pel portal que s'obre a la muralla.
Entreu pel carrer Mare de Déu de la Mercè. Seguiu-lo a esquerra passant per la plaça de Carles Llorach, plaça de l'Oli, Peixateries Velles i recte per Nou del Patriarca fins desembocar a la Catedral, un altre dels símbols de la ciutat. A la dreta pel carrer de les Coques per contemplar l'hospital de Sta. Tecla i les capelles de Sta. Tecla la vella i sant Pau. Volteu la catedral pel darrera (c/Sant Pau) i passeu pel castell del Paborde, seu de l'Arquebisbat, i pel Pla de Palau, c/Guitarra, pla de Sant Joan i Baixada del Roser, anireu a donar a la plaça de Pallol (a dreta) i a la porta de la muralla que connecta amb el Camp de Mart. A la plaça de Pallol podeu veure una de les seus del Fòrum provincial, l'administració romana. Seguiu endavant pel carrer dels Cavallers, travesseu el c/Major i seguiu pel de la Nau fins arribar a la plaça del Rei i a la torre del Pretori, una altra seu del Fòrum provincial. És a tocar de l'entrada al museu Arqueològic. Seguiu amunt ara pel c/sant Hermenegild, després passa a dir-se santa Anna i desemboca a la plaça del Fòrum. Com veieu el Fòrum era un immens complex d'edificis destinats al govern de la província. La mida dona raó de la importància de la ciutat.
Sortiu de la plaça pel c/Merceria fins les escales de la catedral, on comença el c/Major, que baixareu fins el final. Vigileu amb la costa empedrada, a la meitat heu de deixar-la i desviar-vos a la dreta (travessant la vorera), cap a la plaça dels Sedassos. Aquí podeu veure un dels laterals de l'enorme circ romà, on es feien les curses de quadrigues, i que s'estenia paral·lel a la Rambla Vella per on ara hi ha la plaça de la Font. A esquerra, pel c/Palma, desemboqueu a aquesta plaça, on hi ha l'ajuntament. Travesseu-la fins l'altre extrem i gireu a dreta pel c/Portalet per sortir a la Rambla Vella, que agafeu a esquera. A la mateixa ma podreu veure una bona part de les grades i les voltes del circ, un espai on hi cabien 20.000 persones.

Les capelles laterals de la Catedral
Arribeu de nou a la rotonda que heu voltat abans. Torneu-ho a fer i agafeu, ara si, per la Via Augusta; el camí que duia a Roma i que, uns quilòmetres enllà, te el majestuós Arc de Berà. No anirem tan lluny. Passada la segona rotonda de la Via Augusta gireu a la dreta pel c/Josep Ras, passeu sota les vies del tren i desemboqueu a la bellíssima platja de l'Arrabassada; és una altra Tarragona, ciutat que mai no deixa de sorprendre. Agafeu a ma dreta i seguiu la platja fins el final. continueu paral·lels al mar i, sense deixar mai el passeig marítim Rafael de Casanova, sortireu al fortí de Sant Jordi, que voltareu pel darrera deixant, ara si, el passeig i agafant a esquerra la rampa que us durà fins la platja del Miracle. Abandoneu la calçada i seguiu pel passeig a tocar de la sorra pedalant per sota el balcó del mediterrani i arribant al port. Un altre canvi d'escenari.
Gireu a esquerra per la rotonda d'entrada al port i seguiu tot el moll de llevant, portant el mar obert a esquerra, fins arribar a l'original far de la Banya, seu del museu dels fars. Podeu pedalar fins el final de l'escullera. Reculeu fins la rotonda d'entrada al port i agafeu a esquerra pel moll de la Costa, els antics tinglados avui convertits en espais culturals, l'estació marítima i el moll de pescadors del Serrallo, inici i final de la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 23 kms Temps: 1h 54’ (2h 40' amb aturades) Desnivell: 140 mts @: www.tarragonaturisme.cat

Al moll de LLevant, amb la ciutat al fons

Ferran ha dit...

Benvolgut,

Val a dir que heu fet molt bona ruta! Després de 20 anys vivint a Barcelona, fa 10 que me'n vaig venir a Tarragona i cada dia m'agrada més. No me'n canso.

Salutacions i gràcies pel blog!

Ferran

PD: he portat a restaurar la meva vella Pinarello Asolo del 90 i m'agradaria enviar-li una fotografia. Com puc fer-ho? Sóc molt feliç havet recuperat l'ús de la bicicleta després d'uns quants anys penjada agafant pols.

Rafael Vallbona ha dit...

Per qualsevol cosa pots posar-te en contacte amb mi a través del correu: diesbici@gmail.com
gràcies per seguir el blog.