28/10/15

Salardú, balcó de la Vall d'Aran

Amb el nom de Naut Aran s'apleguen Arties, Gessa, Tredós, Montgarri, Bagergue i el cap del municipi, la vila de Salardú. La seva situació, a la part més elevada de la Vall d'Aran, la converteixen en un balcó privilegiat sobre la vall de la Garona i els cims més espectaculars dels Pirineus, La Maladeta i l'Aneto. Però Salardú i Naut Aran te també un extens patrimoni que fa de bon descobrir amb suau cop de pedal.
Baixant de Santa Eulàlia d'Unha
La ruta arrenca a Salardú, que va ser fortificada a l'edat mitjana per tal de preservar la vall dels atacs des de la Bonaigua. Al lloc on hi havia hagut el castell hi ha avui en dia l'església de Sant Andreu. Prop de l'absis poseu veure restes de l'antiga fortificació.
El punt de sortida és l'oficina de turisme. Al costat hi ha un aparcament gratuït. A l'esquerra de l'oficina surt el carrer de Sant Andreu que us portarà fins l'església. Es tracta d'una imponent construcció romànica de transició entre els segles XII i XIII, de tres naus, tres absis i campanar octogonal (SXV). A l'altar major, quins frescos han estat restaurats, hi ha el la talla romànica policromada del Crist o Majestat de Salardú (SXIII), feta pel mateix autor del Crist de Mijaran. Les cinc arquivoltes de la portalada completen un conjunt monumental que qualsevol que visiti la vall no s'ha de perdre.
Torneu a l'oficina de turisme i enfileu a esquerra la carretera que puja a Unha. La pujada és forta, però curta, fresca i amb la sorpresa d'enlairar-vos a un balcó privilegiat sobre la vall i els Pirineus. Entreu al poble i dirigiu-vos a l'església de Santa Eulàlia, romànica del SXII, de planta trapezoïdal i naus desiguals separades per arcs. A dins hi ha altars barrocs.
Com que és a la part més elevada del poble, torneu a baixar fins el carrer principal i gireu a esquerra (veníeu per la dreta). Al final el carrer es bifurca en una mena d'i grega. A l'esquerra baixa entre cases, i a la dreta va amunt suau i també obrint-se entre cases. Agafe-lo. El carrer acaba aviat, però continueu endavant pel camí que planeja i surt enfront. Sense esforç recorrereu un extraordinari mirador d'aquest país. Als peus el campanar de Sant Andreu de Salardú que treu el nas, i darrera les moles del Gran Tuc de Cendrosa, el Montardo i el Gran Tuc de Colomers al fons, dins el Parc Nacional d'Aigüestortes, als quals s'hi pot accedir a través de la vall del riu d'Aiguamòg, un afluent de la Garona. I al vostre davant, el circ de l'Aneto, sempre blanc, i la Maladeta a la seva dreta.

Camí d'Unha a Gessa, balcó damunt la vall i l'Aneto
El camí us porta recte a Gessa. Hi entreu per un carrer entre cases que seguiu fins el final. Un cop aquí, esquerra i avall que fa baixada. Un cop al final, a esquerra podeu anar a visitar l'església de Sant Pere, d'origen romànic, i la casa Çò de Rosa (de 1589), amb una original torre cilíndrica. I a ma dreta desemboqueu a un altre carrer que seguiu avall per girar a dreta al cap de molt pocs metres i creuar el Barranc de Cortina per un pont. Pedaleu endavant per un carrer cimentat que s'acaba un centenar de metres més enllà i es converteix en un camí similar al que heu fet abans per arribar a Gessa. Passeu prop de la carretera, però l'arbrat gairebé no la deixa veure. Finalment el camí fa un descens i desemboca a la carretera C-28. Seguiu rectes avall pel voral fins Arties.
Al peu mateix de la carretera, a la dreta, trobareu l'església gòtica de Sant Joan (avui un dels museu de la Vall) amb unes restes del castell d'Arties al davant, i uns metres més avall el Parador de Turisme. Aquest edifici es va aixecar al solar on hi havia hagut el Casal dels Portolà, llinatge on nasqué gaspar de Portolà, primer governador de Califòrnia. Del casal original en resta una massissa torre quadrada (SXVI) i una capella annexa (SXVII).
Seguiu baixant la carretera fins la rotonda i gireu a esquerra per dirigir-vos al centre d'Arties. Comenceu el retorn cap a Salardú pel centre mateix de la vall: el riu Garona. Però abans heu de veure més coses del poble. Pedaleu fins el pont (dreta) i creueu el riu. Gireu a dreta fins la plaça Artau i seguiu pel carrer de l'esquerra. Aquí podreu veure Çò des Paulet, una bella casa del 1549 amb finestrals renaixentistes. Seguiu rectes creuant el riu de Valarties i enfileu-vos fins l'església de Santa Maria, romànica, dels SXI a XIII, que es veu al davant. Santa Maria d'Arties és l'estendard del romànic aranès. Te tres naus (la central amb volta de canó), tres absis i campanar de cinc pisos. En estar on hi havia hagut el castell, és un sky line de la vall.

Santa Maria d'Artes
Retorneu a la plaça Artau i seguiu endavant per on veníeu, però aquest cop sense creuar el riu. Deixeu el pont i continueu recte pel carrer Mola, portant el riu a esquerra i passant una instal·lació esportiva i un immens aparcament. I, abans de creuar el riu, gireu a dreta. Continueu per l'ampla pista que s'obre al davant, no pel carrer que puja. La pista es converteix en una esplanada que queda tancada. Ara heu de fer una mica de camp a través. Un cop al final seguiu rectes pel mig del prat que s'obre al davant; potser haureu d'empènyer una mica la bici, no hi fa res. Veureu dues línies d'alta tensió. Heu de dirigir-vos cap a sota de la que teniu més a la dreta. Si la seguiu desembocareu en un camí. Seguint el camí endavant davallareu vers una pista enquitranada que agafareu a l'esquerra creuant el Garona i pujant fins la carretera C-28. Entreu a la carretera, passeu una rotonda i pedaleu amunt fins Salardú. La pujada no és sostinguda, fa replans. A la següent rotonda, ja dins el poble, gireu a esquerra en forta pujada (però molt curta) fins l'oficina de turisme i l'aparcament.
L'hotel aranès. A la Vall d'Aran hi ha molts hotels. Però si voleu conèixer millor la personalitat i formes de vida dels aranesos, i àdhuc algun aspecte de la seva llengua i cultura, escolliu establiments de tracte familiar, atenció personal i arquitectura tradicional. Hotels com el Colomèrs o l'Hotel deth País, a Salardú, ofereixen l'autèntica experiència aranesa que arrodoneix la descoberta cicloturista del país pirinenc. Són autèntiques llars familiars araneses, i extraordinàriament ben valorades als cercadors d'internet.
Dificultat: Fàcil Distància. 9.50 kms Temps: 1h (1h 55' amb aturades) Desnivell: 190 mts @: http://www.visitvaldaran.com/ca/

Camp a través a tocar del riu