24/5/16

Descobrint la Meridiana, ànima de la ciutat

Ideada per Ildefons Cerdà com una de les grans vies d'entrada a Barcelona, la Meridiana creua quatre districtes: Eixample, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. I, tot i el seu elevat transit, disposa d'un carril per a bicicletes que serà l'eix de la ruta que us proposem i que hem fet a l'horabaixa, aprofitant que el dia allarga i que ve de gust sortir a voltar quan cau el sol.

Carril bici de la Meridiana al seu pas per davant dels Encants
La Meridiana es va construir en part damunt el camí ral de Sant Andreu, i deu el seu nom a que ressegueix el meridià de París. Malgrat que el carril bici circula parcialment per la vorera, és una de les vies molt aptes per descobrir indrets poc coneguts de Barcelona amb suau cop de pedal. En aquesta ocasió, a  més, la ruta discorre pràcticament tota per carrils bici.
La ruta surt de davant del Born, a la plaça comercial, pel carrer Fusina. Després de creuar el passeig Picasso entra dins el parc de la Ciutadella, prop de 18 hectàrees on hi havia hagut la Ciutadella militar que va ordenar construir Felip Vè per controlar la ciutat, i que no va ser enderrocada fins després de la Revolució de 1868. Després d'un primer projecte de Josep Fontseré, va ser el nucli de l'Exposició Universal de 1888. Elies Rogent va dirigir les obres on hi van participar Domènech i Muntaner (castell dels Tres Dragons) i Antoni Gaudí (cascada) entre d'altres.
Dirigiu-vos a l'avinguda central del parc i l'agafeu a esquerra en direcció a la sortida del Passeig Pujades, però en lloc de sortir circuleu per dins en paral·lel a la tanca fins l'extrem; és una de les zones més tranquil·les del parc. En arribar al final sortiu i agafeu Pujades fins l'inici de l'avinguda Meridiana, on agafareu el seu carril bici.
Enfileu la Meridiana. Passareu a tocar del modern edifici de l'Arxiu de la Corona d'Aragó, després per davant de l'Auditori, el TNC i el nou mercat dels Encants, abans d'arribar a la plaça de les Glòries. Us proposem que volteu la plaça per la dreta, la zona sud. Passareu per davant del Disseny Hub, creuareu la Gran via a les envistes de la Torre Agbar i, voltant l'edifici de la Farinera del Clot, recuperareu la Meridiana girant a la dreta en direcció nord.
Passareu pel nou edifici de l'Orfeó Martinenc,. una de les entitats culturals de més solera a la zona, i continuareu pedalant pel Clot i Navas fins Felip II, on girareu a la dreta seguint sempre la traça del carril bici. Tot avall fins el pont de Calatrava, que l'enginyer valencià va fer per travessar les vies del tren i que, als 90, va esdevenir una icona de la ciutat. A l'altra banda del pont continua el carril bici, tot i que l'avinguda passa a dir-se Bac de Roda.
Sou a la Verneda.

Voltant les Glòries amb el Disseny Hub al fons
Després de creuar la Rambla de Guipúscoa no deixeu d'aturar-vos a contemplar el Passatge d'Antoni Gassol, un tranquil carrer de cases barates que s'obre a ma dreta per on baixeu. Construïdes cap a 1918, són una de les poques mostres de modernisme popular que han sobreviscut. Creueu la Gran Via per un pont i, a l'alçada del carrer Marroc, gireu a dreta i entreu al parc del Centre del Poblenou. Projectat per Jean Nouvel, el parc hauria d'haver estat una joia urbanística, però nombrosos defectes de disseny han aixecat crítiques tant del barri de Provençals com de professionals de l'urbanisme i la jardineria.
Sortiu del parc pel carrer d'Espronceda, que agafareu a ma esquerra. Creueu la Diagonal i agafeu el camí antic de València a ma dreta. Aquest carrer, per sort una mica amagat del trànsit, era una antiga via que creuava la plana des del Garraf i fins a Montgat, i tenia el seu origen en els camins romans que comunicaven Barcino amb la Via Augusta. Quan arribeu a la Rambla del Poblenou gireu a esquerra per, passant per l'Aliança, travessar el centre neuràlgic d'aquest popular barri, 'el primer poble de la costa' com el va definir el periodista Josep Mª Huertas Claveria, veí del lloc.
En arribar al carrer Pujadas gireu a dreta i enfileu el carril bici fins desembocar a Marina. Aquí gireu a esquerra fins tombar a la dreta per l'avinguda d'Icària, que aviat es passa a dir Passeig de Circumval·lació. Voltareu el parc de la Ciutadella pel sud, a tocar del Zoo, els terrenys adjacents a l'estació de França i la mateixa estació.
Sortiu al Passeig Picasso, que seguireu recte fins la primera travessia, carrer de la Ribera, que agafareu a esquerra i que us portarà fins la plaça Comercial i el Born Centre Cultural, inici i final d'aquesta ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 10.30 kms Temps: 50’ (1h 20' amb aturades) Desnivell: inapreciable @: http://meet.barcelona.cat/ca/
Passatge d'Antoni Gassol, un insòlit recó de modernisme popular