7/3/17

Amb la "Volta" pel Pla de l'Estany

Les proves contrarellotge per equips són de les més espectaculars que hi ha al ciclisme de carretera. L'edició d'enguany de la "Volta" a Catalunya recupera aquesta especialitat amb una etapa d'una enorme bellesa que es correrà el pròxim dia 21 per carreteres secundàries de la comarca del Pla de l'Estany. Avui us proposem fer aquesta ruta; per sentir-vos com els corredors professionals.

Les plàcides i belles carreteretes locals del Pla del'Estany, paradís del cicloturisme tranquil
La sortida i arribada és a Banyoles, a l'avinguda dels Països Catalans cantonada amb la plaça dels Turers i el carrer de la Porta dels Turers, la via d'entrada a l'extraordinari casc històric de la capital de la comarca. Comenceu a pedalar en direcció est (Mata i Girona). A la primera rotonda agafeu a l'esquerra l'avinguda de la Farga, seguiu sempre rectes. Aviat es diu carretera de Vilavenut i, en passar per sota la C-66, surt definitivament de Banyoles ja convertida en la GIV 5132.
És una carretera estreta, ben asfaltada, envoltada de camps i vegetació, i amb poc trànsit. Com gairebé tota la ruta, fins el lloc de Vilavenut va fent pujades i baixades en suaus tobogans. Passat Vilavenut fa una curta pujada i un descens fins Galliners. En arribar a aquest poblet gireu a esquerra per la GIV 5141 fins que la carretera desemboca a la GI 554, que agafareu a esquerra (direcció Esponellà). Passeu per Orfes, Vilert i les Anglades, tots llogarrets molt menuts. Aquesta carretera segueix, si fa no fa, la mateixa tònica que l'anterior. Llargues rectes quasi planes, amb camps que esclaten de verdor a la primavera; només un tram final de pujada no gaire forta a partir d'Esponellà us ennuegarà l'arribada a Martís.
En una rotonda a l'entrada d'Esponellà haureu desembocat rectes a la GI 5121, que seguireu fins Martís i després, planejant i pedalant amb alegria, cap a Melianta i baixant cap a les envistes de l'estany de Banyoles. A la primera rotonda agafeu a dreta direcció centre ciutat i parc de la Draga. Anireu a sortir a la C 150a, que agafareu a dreta en direcció Besalú i Olot. enfront teniu el parc de la Draga. Deixeu aquesta carretera en un girador que, a esquerra, us anuncia Porqueres. Per la carretera GIV 5248 començareu a voltar l'estany fins el poble de Porqueres i al seva popular església romànica a tocar de la làmina d'aigua. Ja hi veieu el final a la vostra peculiar contrarellotge.

Camí d'Esponellà
Deixeu Porqueres i passeu a tocar del petit estanyol del Vilar fins que, poc més endavant, us obligaran a girar a dreta deixant l'estany. Sereu a la GI 524, que seguireu fins un trencall a esquerra que anuncia centre ciutat. Continueu per aquí. És el passeig de la Puda què, entre plàtans ombrívols, us portarà fins un trencall que, a esquerra, anuncia Olot-Figueras i Estant. Però vosaltres heu de girar a dreta pel passeig de Mossèn Lluís Constants, que seguireu rectes en creuar dues rotondes. A la tercera és la rotonda per on heu agafat l'avinguda de la Farga en sortir. O sigui que ara heu de girar a esquerra per l'avinguda dels Països Catalans (que ara feu en sentit contrari) fins arribar a la cruïlla amb Porta dels Turers i la plaça porxada dels Turers, d'on heu sortit. Heu acabat el recorregut de la contrarellotge per equips que els ciclistes professionals que participin a la 97èna "Volta" a Catalunya recorreran d'aquí a dues setmanes. La diferència és que vosaltres haureu pogut admirar la bellesa calma del paisatge del Pla de l'Estany; ells hauran d'estar per altres coses; la contrarellotge per equips requereix una afinada tècnica per a poder treure un bon profit del rebuf. Un espectacle que paga de veure (TV3 i TVE retransmeten les etapes de la "Volta" en directe cada tarda.
Dificultat: Difícil Distància. 42.00 kms Temps: 3h 20’ (4h amb aturades) Desnivell: 430 mts @: http://turisme.plaestany.cat/