3/1/18

L'isarda bellesa de l'altiplà de la Segarra

Entre les conques dels rius Llobregós i Sió, i a uns 600 metres d'alçada, l'altiplà central de la Segarra és una terra rude però amable, que ofereix al visitant tot el que és: la terra, la pedra, el cereal i el patrimoni en una ampla panoràmica de cels nets i horitzons infinits.

Descobrir aquest sector de la comarca és conèixer, primer de tot, el convent de Sant Ramon del Portell, al municipi de Sant Ramon (al peu de l'eix transversal), on situem el punt de sortida de l'itinerari. El convent, datat del 1675, és de dues plantes i de forma quadrangular, raó pel qual se'l coneix com l'Escorial de la Segarra. Hi te annex el claustre neoclàssic i l'església barroca. és un Be Cultural d'Interès Nacional. Podeu deixar el vehicle davant del convent (al peu de ka carretera) i començar a pedalar des d'aquí, agafant la carretera LV 3121 direcció Gospí que surt d'enfront.
Poc després de deixar les darreres cases, surt un camí de biaix per la dreta que davalla, agafeu-lo i us endinsareu en el paisatge típicament segarrenc: murs de pedra seca que delimiten camps de cereal, camins blancs i calcaris i un relleu de suau ondulacions. Seguiu el camí deixant un primer trencall a dreta, un segon més gran, també en aquesta ma, just abans de travessar el lleu barranc de Gospí, i un tercer força ample que arriba per l'esquerra ben poc abans de que el camí que porteu desemboqui en un que creua.

Ara agafeu a esquerra, en suau pujada. Agafeu la bifurcació a dreta, pujant, al cap de poc, i descrivint un revolt a dreta i un a esquerra, veureu el poble de Viver de Segarra enfront: aneu-hi. Desembocareu en un carrer. A esquerra podeu veure l'església neoclàssica de Santa Maria. A dreta, i planejant entre camps, la carretereta local us portarà cap a Portell, que és per on segueix la ruta. Desemboqueu a la carretera LV 3003. Portell és a la dreta, l'itinerari continua cap a l'esquerra. Aviat trobareu un trencall a esquerra que diu Vicfred, aneu-hi. Des d'aquesta carretera us adoneu que sou al vèrtex de l'altiplà segarrenc. A dreta, el terreny davalla cap a les terres més baixes de Torà, Biosca i la vall del Llobregós, mentre que vosaltres pedaleu ben be per la cornisa del terreny. L'aire fi també ho anuncia.
Aviat arribareu a Vicfred, d'on no en podeu marxar sense contemplar el castell, datat el 1079, sentinella que vigila els límits entre el comptat de Cardona i el d'Ugrell. Continueu l'itinerari per aquesta terra de frontera fins desembocar a la LV 3201. Ara gireu a esquerra, direcció Sant Guim de la Plana, en descens. Els carrerons porxats i de traçat irregular del nucli antic, el castell (convertit en un cassal renaixentista el S XVI) i l'església de Sta. Maria (que te una talla romànica de la marededéu de Sant Guillem),  són indrets que paguen la pena de visitar abans de continuar la carretera, ara L-312, vers Llor (església de Sant Julià). Passant Llor la carretera desemboca en una de principal, la L - 324. Agafeu-la a esquerra cap a Sant Ramon. Hi arribareu després de 4 quilòmetres de pujada molt suau.
En arribar-hi veureu a esquerra l'església de Sant Jaume de la Manresana, un dels antics llocs que es van fusionar per crear l'actual poble. Després parareu en un trencall que agafareu a esquerra (direcció Calaf), i que és la carretera on, a l'altre extrem de la vila, hi teniu aparcat el cotxe.
Dificultat: Mitjana Distància. 24 kms Temps: 1h 47’ (2h 25' amb aturades) Desnivell: 300 mts @: www.lasegarra.org