27/12/12

Les cornises del riu Ripoll

El riu Ripoll creua la depressió Prelitoral pel Vallès Oriental, des de la serra de Granera fins el Besòs. Protagonista de les riuades de 1962, a partir dels anys 90 va ser rehabilitat convertir-se en un interessant espai natural que, a les envistes de Sabadell, presenta un seguit de cornises i terrasses degut a l’erosió que ocasiona al terreny. Us proposem una ruta per aquest tram central i la descoberta d’un dels seus afluents, el torrent de Colobrers, una delicada joia paisatgística.
Creuant el Ripoll per un gual, al darrera el molí d'en Torroella
El punt de sortida és la bella biblioteca Esteve Paluzie, de Barberà del Vallès, al carrer dels Marquesos de Barberà tocant a la carretera N-150. Sortim cap a la carretera i l’agafeu a l’esquerra (rotonda), fins el primer carrer a dreta (Ca n’Amiguel), que seguiu fins el final creuant després un parc fins desembocar al carrer de Santa Maria, on gireu a l’esquerra fins l’església romànica (S XII) i el mirador sobre el riu Ripoll (a dreta). És un dels paratges més atractius de la ruta.
Seguiu el carrer de Santa Maria fins Agustina d’Aragó, que surt de biaix a l’esquerra i on hi ha un carril bici. Dreta per Tirso de Molina vorejant un parc fins creuar-vos amb la B-140, la carretera de Mollet. Ja sou a Sabadell. Travesseu-la i agafeu el camí paral·lel que baixa per l’esquerra passant sota el viaducte. Baixareu separant-vos clarament de la carretera. Passeu per la font d’en Quimet, un espai ombrívol, i seguiu avall fins topar-vos de cara amb el pati d’un magatzem. Gireu ara a esquerra i amunt i aneu a desembocar a una ampla avinguda que comença aquí. Seguiu-la fins passar per davant la pista coberta d’atletisme de Sabadell. Uns metres després veureu un complex lúdic amb piscina a ma dreta. Agafeu el camí que el voreja per la dreta deixant, doncs, l’avinguda. El camí baixa fins la llera del riu Ripoll, que aviat creueu pel modern pont de Sant Oleguer. Al vostre davant podeu contemplar ja les terrasses que engorgen el riu per efecte de l’erosió i el terreny. A l’altra banda gireu a l’esquerra i pedaleu per la riba, primer per pista i després per un carrer asfaltat que deixareu en arribar al pont sota la carretera de Torreu Romeu, que passareu per sota per seguir endavant pel costat del riu. Porteu uns horts a ma dreta.
Al següent pont (d’en Fontanet) creuareu el riu i tombareu a ma dreta, sempre pedalant endavant i portant ara el Ripoll a la dreta.
L'església romànica de Santa Maria de Barberà
Passeu sota la C-1413 A, la carretera de Caldes, i baixareu a la llera per creuar de nou el riu, ara per un gual i deixant al darrera el molí d’en Torroella. A l’altra banda, esquerra i endavant. Passareu per la font del Degollats i pel Molí de l’Amat, on hi ha una fàbrica, un àmplia zona de pic-nic i un pont que creua de nou el Ripoll. Però no ho feu, agafeu el camí que, a ma dreta, baixa cap al riu i segueix endavant pel costat de la fàbrica.
A la següent passera si que creueu. Sou a la zona de pic-nic de l’ermita de sant Vicenç Jonqueres (aixequeu el cap i la veureu). Seguiu endavant pel carrer asfaltat al costat del Ripoll fins el pont de can Pagès, per on creueu.
Pel camí de l’esquerra que puja anireu a parar a can Pagès, un mas que és un restaurant. Seguiu el camí asfaltat que teniu al davant fins desembocar a la carretera B-124 què, amb cura, agafeu a la dreta i amunt fins trobar un trencall que diu Torre Turull. És un ample passeig arbrat d’entrada a una finca, què es veu al fons.
En arribar al casalot seguiu el camí que el voreja per l’esquerra. En acabar el mur de la finca agafeu el camí de la dreta, en baixada, que s’endinsa al bosc. Poc després passareu per la font de can Moragues i vorejareu el nounat torrent de Colobrers. Al cap de munt d’una curta pujada tindreu enfront vostre unes tanques de fusta. Ara toca baixar d ela bici i entrar a l’espai natural del torrent. Hi està prohibit pedalar, o sigui que fareu tot ala baixada empenyent. La grandesa de l’entorn paga la pena de sobres. El camí de la llera del torrent acaba a can Pagès de nou.
Naixement del torrent de Colobrers
Pugeu a la bici i desfeu el camí fins l’ermita de sant Vicenç de Jonqueres. En ser-hi, sense deixar el carrer asfaltat per on veniu, pedaleu amunt fins sortir de l’entorn del riu i anar a parar a un semàfor. Agafeu la carretera a l’esquerra pocs metres, just fins una immensa rotonda enganxada als jardins de Dolors Montserdà, que deixareu a l’esquerra per seguir amunt per l’avinguda de l’alcalde Moix, tal com aneu. Sou ben be dins de Sabadell. Aquesta avinguda acaba en una altra rotonda. Seguiu recte, ara el carrer es diu Josep Tarradellas. A la següent rotonda, que també seguireu recte, passa a dir-se Francesc Macià, és el popular Eix Macià, nou centre urbà de la ciutat. Aquí podeu circular per un magnífic carril bici.
Al límit sud del parc de Catalunya (a la vostra esquerra), gireu a l’esquerra per la ronda Zamenhof i, en ser a la plaçeta Granados, a la dreta pel carrer Gràcia què, en un darrer tram de vianants, us abocarà a l’ajuntament. A l’altra banda del gran edifici comença la popular Rambla. Seguiu-la a la dreta sempre rectes. Es passarà a dir Avinguda de Barberà, passareu per la placeta triangular on hi ha la creu de Barberà, i després es converteix en la carretera de Barcelona. A la rotonda amb el carrer dels Marquesos de Barberà (hi ha una benzinera) gireu a l’esquerra i sereu de nou a la biblioteca, punt de sortida.
Dificultat. Mitjana. Distància. 22.00 kms Temps: 2h 27’h (3h 30’ temps total) Desnivell 300 metres.
Creuant el pont de can Pagès