2/10/13

Panoràmiques metropolitanes des de Montgat

Enfilant-se entre turons amb regust de sal i brea, la vila de Montgat, ara barcelonina (sic!) i fins fa poc porta del Maresme, ofereix al visitant un seguit de miradors naturals i endreçats que ens descobreixen un litoral humil i amagat, però ple de sorpreses agradables.

La sortida de la ruta és al baixador de Montgat Nord (Línia R1 rodalies RENFE). Creueu la carretera Nacional II i pugeu pel carrer d'Aurora Bertrana, girant després d'un aparcament a la dreta de seguida. El carrer puja pel costat d'una antiga finca d'estiueig. el carrer es converteix en camí de can Regent. Quan acaba la pujada girem a esquerra pel carrer d'Antònia Macià. A la rotonda agafeu el carrer de Teresa Claramunt (el tercer), que baixa fins el carrer 8 de Març, que agafareu a l'esquerra, baixant primer i fent una brusca pujada immediatament. A la següent rotonda gireu a la dreta i creueu l'autopista C-31 per sota. A l'altra banda, seguiu a la dreta en pujada fins una gran rotonda. A ma esquerra hi ha l'entrada del parc del tramvia, un espai verd fet damunt la llosa del túnel de la B-20. Entreu-hi i travesseu-lo tot. Al final del parc hi ha una altra rotonda. Agafeu l'avinguda de l'esquerra (Can serra) que baixa. el tercer carrer a ma dreta és el passatge de les Vilares (vianants), que us portarà fins un altre turó fet parc, el del Sastre. Enfileu-vos fins dalt a través de les passeres de fusta. La vista dels turons montgatins que s'escampen fins la mar val la pena.
Baixeu del turó per les passeres del davant, que us portaran a desembocar al camí de les bateries. a ma dreta podeu visitar la magnífica biblioteca Tirant lo Blanc. La ruta segueix, ,però, a ma esquerra baixant fins passar el cementiri. Un cop passat gireu a dreta per la Ronda dels Països Catalans. Passeu la C-31, ara per damunt, i seguiu a esquerra pel carrer Catalunya que, fent ziga-zaga, desemboca a la nacional II, a tocar de l'ajuntament.
Travesseu la carretera i baixeu per l'estret i costerut carrer d'enfront que us porta fins la via del tren. Abans d'arribar a l'església un pas soterrat a ma esquerra us permetrà passar a la platja. Al davant tindreu la torre de guaita de ca n'Alzina, una de les mostres d'aquesta arquitectura de defensa del segle XIV. Seguiu cap al sud direcció Badalona voltant el turó de Montgat, on es va fer el primer túnel ferroviari de l'estat.

Després de travessar unes noves instal·lacions esportives per a la pràctica del surf, continueu pel carril bici fins desembocar al passeig marítim de Badalona. Quan el passeig davalla (just davant d'un conjunt de casetes de bany populars), gireu pel pas inferior que creua les vies i seguiu amunt pel carril bici de la riera del Canyadó. Travesseu l'antiga carretera i, poc després, trobareu l'entrada al parc de can Solei i ca l'Arnús. Entreu-hi i volteu-lo tot buscant el jardí romàntic amb l'estany, i la torre del rellotge, que conté una estació meteorològica de fa més d'un segle. Després torneu a sortir per allà mateix on hi heu entrat. Baixeu de nou la riera i, sense creuar les vies, pedaleu amb cura per la Rambla de Badalona, un dels carrers més bells del país.
En arribar al final, un pas soterrat ens portarà de nou a l'altre costat del tren. Seguim amb la direcció que portem i recorrem tot el nou passeig marítim cap el recuperat Pont del Petroli i fins el port esportiu de la ciutat. Al llarg del passeig hi ha establiments on fer un beure o un menjar.
Un cop al port gireu cua i torneu per tota la façana marítima, sense creuar el tren ara, fins La torre de ca n'Alzina de Montgat, on travessareu les vies i us dirigireu a l'estació de Montgat Nord per agafar el tren cap a casa.
Dificultat. Fàcil. Distància. 17.50 kms Temps: 1h 35’ (2h amb aturades) Desnivell. 100 metres. Bibliografia: Descobrir Catalunya número 185 (Sàpiens publicacions).