17/10/13

Sitges, més enllà dels zombis

Malgrat que el terror de tota mena s'hagi apoderat de Sitges durant uns dies pel Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya, la vila manté tothora un seguit d'atractius molt diversos i que no sempre són coneguts pel visitant, encara que sigui un zombi.
Platja del golf de Terramar, a les envistes dels contraforts del massís del Garraf
Per això us proposem una ruta per descobrir la ciutat del Garraf de punta a cap, de les zones més residencials de Terramar fins la platja d'Aiguadolç, passant per l'ermita de Vinyet, l'antic autòdrom de Terramar, el passeig marítim i, com no, el conegut centre històric on hi ha el Palau Maricel i el Cau Ferrat.
La ruta comença a la plaça d'Eduard Maristany, a l'estació de tren. Sortiu a l'esquerra per Artur Martorell fins una rotonda i seguiu tot recte pel carril bici del Passeig de Vilanova que veureu a dreta. Quan porteu una estona circulant inevitablement pel carril bici de la vorera esquerra, doncs a la dreta el carril bici s'ha acabat sobtadament, trobareu l'ermita de Vinyet, patrona y centre de l'ésser sitgetà. Poc després una pujada us ajudarà a salvar les vies i desembocareu en una rotonda. És la C-246a, agafeu a dreta i circuleu-hi amb cura pel voral fins l'entrada a la urbanització Rocamar, a dreta. Baixeu per l'avinguda Espanya fins el final i gireu a esquerra per Ronda Americà. Quan s'acaba l'asfalt sereu ja a les envistes de l'Autòdrom de Terramar, construït el 1923 i un dels primers circuits ovals del món, tot i que està pendent de restauració. Per als afeccionats a l'automobilisme, és un indret mític.
Desfeu el camí fins la rotonda i, deixant l'entrada del càmping Sitges a dreta, gireu a dreta direcció Golf de Terramar. Agafeu el carril bici que hi ha a l'esquerra i, un cop passat un pont damunt d'un torrent, gireu a esquera i baixeu al torrent per una rampa que us hi condueix.
El carrer del Pecat, entre el festival de cinema i Halloween
El torrent passa sota el tren i es converteix aviat en una ruta asfaltada que, amb el golf a banda i banda, us porta fins una de les primeres platges de la vila, ajust a tocar dels contraforts el massís del Garraf. Reculeu just fins abans de passar el tren i agafeu la carretereta asfaltada que gira a ma dreta. Gireu tanmateix pel primer carrer a ma dreta (Cristòfor Colom) i entreu tot seguit per una portella dins el Parc de Terramar, els jardins de la burgesia estiuejant de primers de segle. Sortiu-ne per la porta principal, que és al sud, i agafeu el carrer de nou a ma dreta fins una rotonda. A l'esquerra pel carrer Doctor Fleming sortireu al passeig marítim, que comença un centenar de metres abans, on desemboca la riera de Ribes. Enfileu el llarg passeig marítim contemplant els xalets noucentistes, un dels molt espectacles de la vila.
El passeig marítim passa a dir-se de la Ribera. Just abans que es desdobli, a l'esquera surt el carrer Primer de Maig, el famós carrer del Pecat, un dels populars de Sitges. Agafeu-lo. Gireu a la dreta pel carrer de les Parellades i a la dreta de nou per Bonaire fins tornar a sortir a mar. Pedaleu de nou pel passeig fins la Fragata, el punt on acaba als peus del baluard que corona l'església parroquial de sant Bertomeu. Gireu 180º i agafeu el carrer Carreta a la dreta i amunt, que fa una pujada molt forta.
Desembocareu al populós carrer Major, però aviat el deixareu trencat a esquerra pel carrer de l'Aigua, un estret i pintoresc passatge que us mena al carrer Barcelona, que agafeu a ma dreta. Quan acaba agafeu Davallada a ma esquerra, aquí hi ha el Cau Ferrat, i amunt. No us atabaleu amb la costa, aviat la deixareu agafant el primer carreró que surt a ma dreta. El carrer mena a l'antic mercat de Sitges (can Bacardí) i recte al Museu Maricel i a la plaça de l'església, típic mirador de Sitges.
Des d'aquí seguiu el baluard (c/Fonollar) fins descendir al passeig de Port Alegre (platja de Sant Sebastià). Travesseu-lo tot i remunteu la costa (Agda. Balmins) fins l'ermita.
Passada l'ermita tombeu pel primer carrer a dreta (Ramon Planes). Quan remunta busqueu a ma dreta un camí amb graons de tronc que, entre xalets, us menarà al carrer Salvat Papasseit, que prendreu a la dreta baixant i que deixareu pel primer que surt a dreta (Creu de Sant Gregori) que, al seu torn, deixareu per un altre que surt a la dreta més endavant i que es diu carrer de les Meravelles. Quan puja trobareu un trencall a ma dreta amb el nom de Avinguda del Port d'Aiguadolç, que us menarà directament dins el port. Per l‘impersonals que solen ser els ports esportius, aquest te un aire de poblet mediterrani que fa venir de gust el passejar-hi. Quan acabeu sortiu per allà mateix on heu entrat i, després d'un aparcament, busqueu a ma dreta la rampa que baixa al passeig de la platja d'Aiguadolç que teniu al davant. Al final hi ha una calçada particular que mena al carrer de la Marina, que en un dura costa us portarà fins l'hotel Melià Sitges, seu del festival de cinema.
Palau de Maricel
Agafeu a ma dreta la rotonda de davant de l'hotel i a l'esquerra una de petita que queda després del pont damunt del tren i una mica fora de la calçada. Sou al carrer de la devesa. Per rotonda seguiu rectes (Mossos a la dreta) i en una tercera rotonda entreu rectes a l'antiga carretera de les costes, que tomba a la dreta amb el nom de camí dels Capellans.
En una rotonda que es creua amb el passeig de Vilafranca, agafeu el carril bici que baixa, passeu sota els ulls del pont del tren i, a la primera rotonda que heu creuat en començar la ruta, gireu a ma esquera per Avinguda d'Artur Carbonell, fins l'estació del tren on heu començat la ruta.
Dificultat. Fàcil. Distància. 21.50 kms Temps: 2h (2h 50' amb aturades) Desnivell. 150 metres. @: www.sitgestur.cat
Platja d'Aiguadolç, al fons l'hotel seu del festival de cinema