
No hi ha cap pel·lícula candidata als Òscar on les bicicletes hi tinguin un paper mínimament rellevant, és clar que no se si un film així podria estar nominat vistos els antecedents. I és que el cinema ha tractat poques vegades el ciclisme com a tema central d’un film, i quan ho ha fet no es pot dir que n’hagi sortit gaire reixit. Espanyolades com ‘Las piernas de la serpiente’, un lamentable film de Cassen de 1970, o ‘Totó al Giro d’Italia’, una comèdia sense suc ni bruc de 1948, fan venir ganes de baixar-se de la bici o de no tornar mai més al cine. En aquest magre catàleg hi ha, però, una mínima excepció que, sense ser cap obra de culte, com a mínim dignifica la imatge del ciclisme, es tracta de ‘La bici de Ghistain Lambert’, una pel•lícula francesa de l’any 2001 dirigida per Philip Havel i protagonitzada per Benoit Poelmvoorde y José Garcia.
‘La bici de Gihstain Lambert’ relata la ben poc gloriosa vida dels ciclistes dels anys setanta, quan Eddy Merckx, ‘el caníbal’, dominava totes les curses i ben poc els quedava als altres per intentar sobresortir. Llavors hi havia qui, només per poder sobreviure, per obtenir un mínim contracte amb el que guanyar-se modestíssimament a vida, recorria a ajudes externes, ja m’enteneu. Una peli senzilla, correcta on s’afronta el tema del dopatge sense fariseismes ni melodrames tant habituals als productes de Hollywood.
‘Las piernas de la serpiente’ és tot el contrari. Dirigida l’any 1970 per Juan Xiol i escrita i protagonitzada per Cassen, el film te la seva millor virtut en que només dura 88 minuts i en que hi ha un grapat d’imatges d’una edició de la Midi Libre que va acabar a Barcelona. La resta un subproducte típic de l’època i de la cinematografia local. Amb Teresa Gimpera, Jesús Guzmán, Irene Mir, Silvia Lienas, Marta May i Julián Ugarte, entre d’altres, la cosa relata la història d’un promotor comercial de curses ciclistes que, mentre intenta tirar endavant la competició, es desespera per tirar-se una de les hostesses. Insistim, lamentable.
‘Totó al Giro d’Itàlia’ (1948) te entre el seu repartiment a Gino Bartali i Fausto Coppi, que com que fan de ciclistes, no se’ls pot dir res de les seves respectives actuacions. Dirigida per Mario Mattoli i amb banda sonora del gran Nino Rota, és una altra comèdia lleugera i superficial pensada exclusivament per al lluïment de l’actor Totó,un comediant molt cèlebre a la Itàlia del neorealisme. El protagonista, membre del jurat d’un concurs de bellesa, s’enamora d’una de les concursants i li declara el seu amor, pe`ro ella no li fa cas. La fi li diu que, si guanya el Giro, es casarà amb ell. Ja podeu comptar.
El Tourmalet demana la vostra col•laboració. Si sabeu, heu vist o teniu coneixement d’altres pel•lícules que tractin el ciclisme, per penoses que siguin, envieu-nos un comentari a aquest post amb les màximes dades possibles del film. Nosaltres farem un nou tema sobre cinema i ciclisme així que tinguem la vostra informació. Gràcies per col•laborar.