14/2/11

B.D. et vélos à Paris


La Brompton aparcada davant d'una popular botiga de còmic a Le Marais (París)

Banda sonora: Les copains d'abord.- Georges Brassens (Philips)
Per buscar a les llibreries de còmic de Paris: Joe Bar Team.- Christian Debarre (Glénat)

11/2/11

Mauri, Indurain i Lejarreta, a La Portals

Àngel Edo, Pepe Recio, Jaume Vilamajó i Celestino Prieto han estat alguns dels ex professionals del ciclisme que, amb la seva presencia a la presentació, avalen la volada que la Volta a Montserrat amb BTT, La Portals, ha assolit ja tot just convocada la segona edició.

La presentació d’aquesta marxa no competitiva que es correrà el proper diumenge 10 d’abril es va fer dijous passat al municipi de Collbató, seu del club La Taca, organitzadors de la marxa, i un dels quatre municipis que són ‘Portals’ de la serralada de Montserrat; d’aquí el nom de la prova.
Durant l’acte han intervingut l’alcaldessa de Collbató Josefina Martínez Martínez, el gerent del Patronat de la Muntanya de Montserrat, Xavier Aparicio, el president del Club Esportiu Lataca Pepe Cuevas, i l’exciclista professional Melcior Mauri, que serà homenatjat en aquesta edició de La Portals en commemorar-se el 20e aniversari del seu triomf absolut en la Vuelta Ciclista a Espanya 1991.
Els organitzadors han sorprès al propi Melcior Mauri, un vídeo en forma de miscel•lània de la seva carrera esportiva on, entre d’altres imatges, es veu el podi de la Vuelta a España 1991, en la que Melcior Mauri va estar acompanyat per Miguel Indurain i Marino Lejarreta. En el mateix vídeo tan Indurain com Lejarreta, confirmen la seva presencia al costat de Mauri en La Portals d’enguany.
La marxa és oberta a tothom, te un recorregut de 55,600 quilòmetres donant la volta a la serralada de Montserrat i passant pels quatre d’entrada a la muntanya: Collbató, El Bruc, Marganell i Monistrol de Montserrat. El mateix dia 10 d’abril també es farà la Pedalada Solidaria amb un recorregut de 10 quilòmetres al voltant de Collbató.
Aquest any es destinarà 1€ de cada a col•laborar amb La Marató de TV3.
Les inscripcions ja estan obertes al web http://www.laportals.cat/ . El límit de participants s’ha ampliant en aquesta segona edició fins a 1.500 inscrits a La Portals i 200 la Pedalada Solidaria.

10/2/11

Engega la Mesa de la Bicicleta d'Espanya

Les associacions promotores de polítiques favorables a la bicicleta ConBici (Coordinadora en Defensa de la Bici), Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB) i la Plataforma Empresarial de la Bicicleta (PEB) s’han reunit a la seu del Departament de Territori i Sostenibilitat a Barcelona, per analitzar la situació actual de les associacions vinculades al món de la bicicleta i desenvolupar projectes de millora.

Per aconseguir avenços en la mobilitat en bicicleta s’ha començat a gestar la Mesa de la Bicicleta d’Espanya, un grup amb representants de tots els sectors, tant públics com privats, que serveixi de punt de trobada i de debat de tots els agents implicats en el camp de la bicicleta, així com d’impuls i desenvolupament d’accions concretes.
El Secretari de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assistir a la reunió junt amb les associacions. Durant la trobada s’ha realitzat una fotografia de la situació actual i s’ha posat de manifest la necessitat d’impulsar i reactivar una sèrie de mesures per tal que la bicicleta sigui un mitjà de transport amb totes les garanties:
· Donar suport a la DGT en la redacció del nou reglament de circulació previst pel 2011 i que inclourà la bicicleta com a mitjà de transport.
· Assessorar en al reforma del codi tècnic d’edificació per tal que inclogui aparcaments segurs per a bicicletes en tots els edificis de nova creació.
· Dibuixar la xarxa bàsica de la bicicleta i identificar totes les vies ciclistes de l’estat espanyol.
· Reactivar el PEIT, el Pla Estratègic d’Infraestructures i Transport elaborat pel Ministeri de Foment al 2005, en el seu apartat dedicat a la bicicleta.
· Desenvolupar una proposta de registre Nacional de Bicicletes al 2011
· Desenvolupar nous incentius fiscals en torn a la bicicleta, com el projecte Bike to work.
· Desenvolupar el cicloturisme.
· Afavorir la intermodalitat, especialment tren-bicicleta.
Es preveu que aquesta Mesa segueixi l’estructura de la Mesa de la Bicicleta de Catalunya que des de la seva fundació al 2007 ha treballat per millorar la situació de la bicicleta a Catalunya, creant espais de debat com les tres edicions del Congrés de la Bicicleta, les dues edicions de les jornades de la bicicleta pública o la signatura per part dels diferents partits polítics catalans del “Manifest de la Bicicleta”. També s’ha realitzat el seguiment del Pla Estratègic de la Bicicleta 2008- 2011.
ConBici és la Coordinadora Ibérica para la Promoción de la Bicicleta y la Defens de los Intereses de los Ciclistas. Aquesta entitat històrica reuneix 53 associacions i col—lectius de ciclistes a Espanya. Entre els seus objectius està defensar i promoure l’ús habitual de la bicicleta c
om a mitjà de locomoció i transport.
PEB. La Plataforma Empresarial de la Bicicleta neix amb l’objectiu d’associar tots els sectors empresarial vinculats al món de la bicicleta d’Espanya i actuar com interlocutor amb l’administració pública.
RCxB. La Red de Ciudades por la Bicicleta és una associació que té l’objectiu de generar una dinàmica entre les ciutats espanyoles amb la finalitat de facilitar, fer més segura i desenvolupar la circulació dels ciclistes, especialment en medi urbà. Es va crear al 2009 i actualment compta amb més de 50 socis entre ajuntaments, consorcis i ens públics, que representen a més de 100 ciutats espanyoles. El seu president és l’alcalde de Donostia - San Sebastià, Odón Elorza.

9/2/11

La carretera més bella de Catalunya

Quan el 12 de setembre de 1908 Ferran Agulló, des de l’ermita de Sant Elm, a Sant Feliu de Guíxols, va tenir la idea de batejar aquella costa agrest amb el nom de Costa Brava, no només naixia una marca turística de primer ordre, sinó que es donava a conèixer al món un dels paratges més bells de la mediterrània.

Tot i que en els 3.612 quilòmetres quadrats de Costa Brava hi ha paratges d’una bellesa incontestable, pocs com el que avui proposem per recórrer al ritme lent, observador i feliç d’una bici, són tan espectaculars i fàcils de visitar. És per això que considerem que, la carretera GI 682 entre Tossa de Mar (La Selva) i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) és la carretera més bella de Catalunya. I una de les més idònies per recórrer pedalant.
Tota la ruta és una balconada sobre el verd dels pins, el blau del mar i les cales que es van obrint a cada racó: Bona, Giverola, Salionç i Canyet. I si no en teniu prou sempre podeu enfilar-vos fins l’ermita de Sant Grau. Aquesta carretera és la primera ferma candidata a ser declarada d’ús compartit entre vehicles i bicicletes els caps de setmana, però el canvi de govern ha deixat el tema en suspens, i la nova política d’augmentar la velocitat dels cotxes del departament d’Interior no sembla que ajudi a la declaració final de ruta compartida com hi ha des de fa temps a diverses carreteres d’Euskadi. Uns quants rètols anuncien als automobilistes de l’afluència de ciclistes a la ruta. Però els conductors no poden gaudir del preciós paisatge com si que ho fan els ciclistes.
Comencem la ruta a Tossa de Mar. Tan a Tossa com a Sant Feliu hi podeu anar amb la companyia d’autobusos Sarfa que, contràriament al que fan altres, no posen pegues al transport de bicicletes, sempre i quan no hi aneu grups molt nombrosos, és clar.
Des de la rotonda de la cruïlla de l’avinguda de Catalunya amb la de Ferran Agulló agafem aquesta en sentit nord i pujant. Quan girem a la dreta la ruta planeja una estona tot sortint del poble.
Malgrat que no es pot dir que sigui una carretera de muntanya, si que tot el recorregut és un constant pujar i baixar per anar superant els barrancs que menen a mar i que s’obren formant les diverses cales. Els dos primers quilòmetres ascendeixen 100 metres,però quan arribem a l’hotel Giverola (km 4) la carretera planeja després d’haver fet la primera baixada fa estona. En aquest hotel s’hi hostatgen molts turistes estrangers que venen a fer bicicleta.
Fins a Salionç (km 7) els tobogans son francament suaus. No dubteu a aturar-vos als nombrosos miradors perquè el principal al•licient de tota la pedalada són les vistes. La ruta remunta llavors fins el trencall de Sant Grau (km 8). Només si esteu en bona forma us recomanem l’ascensió fins l’ermita (5 kms). Els 10 quilòmetres que resten fins Sant Feliu segueixen la mateixa tònica de pujades i baixades constants, suaus fins Canyet i amb una certa duresa cap a la urbanització Puntabrava. Després un descens ràpid i una mica allunyat del mar, ens porta fins les envistes del monestir de la porta Ferrada, joia de la vila de Sant Feliu de Guíxols. En arribar al final de la carretera a l’esquerra trobareu l’estació d’autobusos.
Dificultat. Mitjana Distància. 23.00 kms Temps: entre 1h i 1h 45’ Desnivell. 405 m @: http://www.viamichelin.com/ i http://www.costabrava.org/

Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

7/2/11

Els ciclistes menorquins tornaran als fars

La ja popular Ruta dels fars de Menorca arriba, el pròxim dia 7 de maig, a la seva vuitèna edició. Encara que Menorca pugui semblar una illa petita, la prova cocloturista recorrerà un total de 210 quilòmetres i passarà per tots els fars que hi ha: Favàritx, Cavalleria, Punta Nati, Artrutx i Punta Prima per acabar, com no, ascendint el Monte Toro.
Com ja sol ser habitual a les proves que organitza l'Associació Cicloturista de Menorca, la Ruta es etrà homenatge a dos ex professionals. En aquesta edició els escollit són el mallorquí Toni Colom i el basc Martino Lejareta.
L'organització posa a disposició dels participants un seguit d'hotels col·laboradors on, a més d'un tracte exquisit, els inscrits gaudiran d'un seguit d'avantatges en sereis i preus.
Per a més informació: http://www.menorcacicloturista.com/

4/2/11

La ciutat, de nit, amb suau cop de pedal

Descobrir la ciutat de nit, sentir el brunzir del boix de la bici ressonant entre les velles pedres del Raval, el Gòtic o la Ribera. Pedalar sense presses sentint al rostre l’aire fred que ens desvetlla. Despertar curiositat, un pèl d’enveja fins i tot.
Així són les Brompton nights que Probile organitza un cop al mes. Sortides nocturnes per descobrir Barcelona des del selló d’una de les petites angleses. La botiga posa bicis a disposició de tothom qui vulgui i no en tingui. Són 5 euros per bici i 5 més per l’assegurança, el guia (precís, amè) i el refresc final. A canvi una hora i escaig de pedaleig i descoberta: Gaudí, Ciutat Vella o el Poble Nou són les rutes que ja s’han fet. Ja se n’anuncien de noves.
Les Brompton nights són l’alternativa a escarxofar-se al sofà. I el bon ambient que hi ha escampa el fred.
Al bloc Fam de pedal hi trobareu més informació i fotografies.

Passant per 'Los Caracoles', l'històric restaurant d'Escudellers

Les 17 Brompton al parc tancat al Fossar de les Moreres

1/2/11

Andreu Martín, negre i en bicicleta

L’escriptor de novel•la policíaca Andreu Martin (Barcelona 1949) és el primer autor català en ser guardonat amb el prem Pepe Carvalho que atorga BCNegra, el festival de novel•la negra i criminal que s’està fent aquesta setmana a Barcelona.
Novel•les a banda, Barcelona és una ciutat negra de veritat; per la seva tipologia social, per la situació geogràfica i per l’activitat delictiva que s’hi genera, la capital del país és una de les ciutats més negres i criminals del món d’avui. Barcelona te un crim diversificat i modern que fins i tot s’ha sabut adaptar a la crisi. L’Andreu Martín sap això perfectament des del dia en que es va posar a escriure ‘Aprende y calla’ (1979) fins avui, passant per la consagració obtinguda amb ‘Pròtesi’ (1982), monument a l’emergent Barcelona criminal de l’època.
A més d’escriptor, l’Andreu és usuari habitual de la bicicleta en trajectes urbans. Ell ens va acompanyar en l’episodi que el programa Carreteres secundàries va dedicar a la ruta del pistolerisme per la Barcelona de les primeres dècades del Segle XX. Va ser un magnífic programa negre.
Gràcies per la inestimable col·laboració i enhorabona, Andreu.