27/6/11

Pedalant per valls occitanes

Abastant un territori comprès entre el Piemont i la costa atlàntica de les Lanes, Occitània va ser el país més important d’Europa entre els segles XI i XIII. En ple esplendor del romànic arreu del seu territori i amb una influent literatura d’arrel trobadoresca, Occitània ha estat un indret clau per definir l’actual personalitat europea. Només la cobdícia expansiva francesa, que amb ajuda papal va aconseguir aixecar la croada albigesa contra els senyors occitans, va acabar amb la seu protagonisme a la batalla de Muret (1213).
La ruta de BTT anomenada Pedals d’Occitània proposa recórrer diverses valls de la regió de la Gascunya que compren, entre d’altres, els territoris de la Vall d’Aran, Alts Pirineus i Alta Garona, en un circuit de 230 quilòmetres i més de 6.000 metres de desnivell positiu. Es tracta d’una ruta de gran dificultat per a la qual convé estar suficientment entrenat, però el programa que ofereix l’organització de l’activitat facilita la logística del viatge en reservar els llocs per dormir a cada final d’etapa, el transport de l’equipatge i facilitar un llibre de ruta a més de diversos obsequis, el més preuat dels quals és el maillot que reconeix als que han completat el recorregut. A www.pedalsdoccitania.com podeu contractar el viatge.
La ruta us endinsarà per algunes de les recòndites valls d’aquest territori nord pirinenc, totes elles d’una bellesa inqüestionable i tothora presidides per la verdor dels paisatges d’alta muntanya. La Vall d’Aran, el país Luchonais, la vall de la Barouse (cèlebre pel formatge del mateix nom), les valls del Ger, el Job i l’Arbas, la impressionant catedral de Sant Bertran de Comenges, el poblet de Bourg d’Oueil o els ports de muntanya de el Portilló, Paloumères o Menté, són alguns dels paratges pels quals val la pena conèixer aquest antic, ric i noble país a cop de pedal.
Tot i que la ruta es pot fer en tres etapes, la organització recomana realitzar la ruta en cinc etapes. És el temps que us permetrà gaudir del paisatge, els monuments i la gastronomia del territori. La primera etapa va de Vielha a Bagneres de Luchon. El desnivell acumulat: 1340 metres i el temps varia entre 4 h i 5h. La distancia és de 51 km. És una etapa dura que recorre els pobles de Vielha, Gausac, Aubèrt, Arròs, Vilamòs, Arres de Sus, Bossòst, St. Mamet i Bagnères de Luchon.
La segona etapa va de Bagneres de Luchon a Sant Bertran de Comenges. El desnivell és de 1834 metres. El temps està calculat entre 5h3o i 7h. La distancia és de 62 km. Travessareu Sant. Aventin, Benque-Dessous, Cirés, Bourg d'Oueil, Sost, Esbareich, Mauléon Barousse, Bramevaque, Sacoue i St. Bertrand de Commenges.
La tercera etapa va de Sant Bertrand a Aspet. El desnivell és de 851 metres. El temps estimat és de 3h30min a 5h. La distancia és de 46 km. És una etapa mitjana que travessa els pobles de Loures Barousse, Barbazan, Lourde, St. Pé d’Ardet, Genós, Gesset, Bagen, Reston, Lôo, Regades, Encausse-les-Thermes, Soueich i Aspet.
La quarta etapa va de Aspet a Les El desnivell és de 1377 metroes. El temps va de 5h a 6h. La distancia és de 49 km i, tot i la sser curta és una etapa dura. Passa per Gouillou, Girosp, Juzet d’Izaut, Gouillou, Girosp, Juzet d’Izaut, Argut Dessous, Argut Dessus, Fos, Pontaut i Les.
La darrera etapa és força senzilla i discorre tota per la Vall d‘Aran entre Les i Vielha i a tocar de la Garona. El desnivell a penes és de 500 metres i la distància d’uns 25 quilòmetres, la podeu fer en dues hores i passareu pels pobles de Pobles: Bossòst, Era Bordeta, Es Bòrdes, Eth Pònt de Arròs, Aubèrt, Vilac i Vielha. A les oficines de l’empresa organitzadora us espera un maillot que certifica que heu fet els Pedals d’Occitània.
Dificultat. Molt difícil. Distància. 230.00 kms Temps: de 3 a 5 dies Desnivell. més de 6.000 metres. Bibliografia: Pedals d’Occitània (editorial Alpina) @ www.pedalsdoccitania.com
Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

1/6/11

Midbike in Paris


Banda sonora: Au bois de mon cooeur.- Christian Escoude (EmArcy)
Per veure en un cine del barri Llatí: Midnight in Paris.- Woody Allen Vegeu trailer

30/5/11

Girona, la dels quatre rius

Girona és una de les ciutats més belles, i per tant visitades, de Catalunya. El barri vell, les cases damunt l’Onyar, la muralla, la catedral o el call jueu són, probablement, indrets que ja coneixeu. Er avui us proposem una ruta de ciclisme urbà per descobrir la Girona que no tanta gent coneix, però que no per això és menys atractiva que la freqüentada per tants turistes d’arreu del món. I passarem pels seus quatre rius: Onyar, Güell, Ter i Galligans.
El parc de les ribes del Ter i el pavelló de Fontajau, el cèlebre restaurant el Celler de Can Roca, la indòmita Vall de Sant Daniel, els carrerons de Sant Pere de Galligans, l’interior del parc de la Devesa, la plaça de la Independència, la zona universitària de Montilivi i el modern i espectacular parc de migdia són alguns dels mes interessants llocs que visitarem en un recorregut entre els quatre rius de la ciutat.
És un recorregut sense dificultat física i amb alguns trams dotats de carril bici. A la resta aneu amb compte, tot i que els automobilistes d ela ciutat solen ser respectuosos amb els ciclistes. On hi hagi voreres prou amples podeu circular-hi (cas del Passeig de la Devesa); sempre que respecteu els vianants no us diran res.
Hem previst al sortida des de l’aparcament del pavelló de Fontajau on podreu deixar còmodament el cotxe. A partir d’aquí només heu de seguir el següent rutòmetre. Per començar a pedalar situeu-vos a la rotonda de Fontajau.
DRETA.- Joan Badia i Cassanyes. CREUAR.- Rotonda de Taialà. RECTE.- Joan Badia i Cassanyes. ESQUERRA.- Can Sunyer. (El Celler de can Roca). ESQUERRA.- Carretera de Sant Gregori. CREUAR.- Rotonda de Taialà. RECTE.- Carretera de Sant Gregori. CREUAR.- Rotonda Josep Tarradellas. RECTE.- Rambla d’en Xavier Cugat. Rotonda. DRETA.- Pont de la Barca. DRETA.- Passeig de les Ribes. Auditori. ESQUERRA.- Passeig de la Devesa. ESQUERRA.- Entreu al Parc de la Devesa. Centre educació ambiental. DRETA.- camí dins el parc. Sortida per la rotonda del Pont de Pedret. RECTE. Pont de Pedret. Pas inferior de les vies tren. RECTE.- Bellaire. Sant Pere de Galligans. RECTE.- Sant Daniel. Restrurant Mas Sirvent. Mitja volta i tornar pel mateix carrer de Sant Daniel. DRETA.- Monges. Monestir de Sant Daniel. ESQUERRA.- Llucià Ansó. ESQUERRA.- Segle XVI. DRETA.- Sant Daniel. Sant Pere de Galligans. RECTE.- Rosa. DRETA.- Plaça de Sant Pere. ESQUERRA.- Sant Nicolau (Policia Nacional). RECTE.- Jaume Pons i Martí. RECTE.- Plaça Sant Feliu. DRETA.- Pont. ESQUERRA.- José Canalejas. RECTE.- entrada a la Plaça de la Independència. Sortida pel vèrtex diagonalment oposat. RECTE.- Santa Clara. Pont de Pedra. Plaça de Catalunya. RECTE.- General Mendoza. Pont Areny. RECTE.- Rutlla. ESQUERRA.- Emili Grahit. CREUAR.- Plaça dels Països Catalans. RECTE.- Emili Grahit. DRETA.- Joaquim Botet i Sisó (Guàrdia Civil). DRETA.- Anton Agullana. ESQUERRA.- Avinguda de Montilivi. ESQUERRA.- Lluís Santaló. Zona universitària. ESQUERRA.- Maria Aurèlia Campmay. ESQUERRA.- Carril bici dins un jardí. DRETA.- Avinguda de Montilivi. ESQUERRA.- Francesc Palau i Quer. RECTE.- Jaume Marquès. DRETA.- Baldiri Reixac. ESQUERRA.- Joan Reglà. DRETA.- Entrada Parc de Migdia. Volta al parc i sortida del pel mateix punt. DRETA.- Pau Vila. DRETA.- Carretera de Barcelona. ESQUERRA.- Emili Grahit. Pas inferior de la via del tren. Rotonda Plaça Europa. RECTE.- Passeig d’Olot. DRETA.- Riu Güell. Plaça Güell. RECTE.- Josep Tarradellas. CREUAR.- Rotonda plaça Assemblea de Catalunya. Pont sobre el Ter. DRETA.- Rotonda de Fontajau. FINAL.- Aparcament del pavelló de Fontajau.
Dificultat. Fàcil. Distància. 18.00 kms Temps: 2h 15’ Desnivell 90 metres. @: www.girona.cat

Publicatal suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

24/5/11

Xavier Tondo, el ciclista consecuente

En la ciudad de Valls (Alt Camp), patria de los ‘castellers’, se valora como en pocos lugares la capacidad del ser humano para desafiar y, sufriendo, vencer a las leyes de la naturaleza. El sacrificio que supone para los integrantes de un ‘castell’ levantar una torre humana de nueve pisos o más, es comparable al esfuerzo agónico del ciclista para superar los duros puertos de montaña que jalonan una etapa. Probablemente por eso Valls es una ciudad muy ciclista, que trata a sus corredores como auténticos héroes ciudadanos. Es por este motivo que, a media mañana del lunes, la ciudad se sumió en el silencio al conocerse la trágica y súbita muerte de su vecino, el ciclista del Movistar Team, Xavi Tondo. El corredor padeció un accidente doméstico el lunes en Granada, cuando una puerta de garaje le golpeó quitándole la vida.
Tondo había nacido en Valls el 5 de noviembre de 1978 y ya de chaval, siguiendo la estela de otro gran corredor local, Miguel Angel Iglesias, decidió que los esfuerzos más duros de su vida no serían para levantar castillos como hacen tantos jóvenes de la ciudad en las ‘collas’Jove’ i ‘Vella’, sino para pedalear. Y lo logró; con 24 años debutó como profesional en el Paternina-Costa de Almería.
Consecuente con ese carácter sufridor que los ‘castells’ confieren a la gente de Valls, Xavi Tondo tuvo siempre claro el camino a tomar como ciclista profesional. Corrió en equipos pequeños, con contratos humildes y dedicación absoluta, pero no cayó en la trampa fácil. Hace unos meses recibió un correo electrónico en el que se le invitaba a comprar substancias dopantes. Acababa de firmar un buen contrato con uno de los mejores equipos del pelotón internacional, el Movistar de Eusebio Unzué, y se esperaba de él lo mejor, tal y como había apuntado la temporada anterior en París-Niza y “Volta” a Catalunya; pero Tondo sabía lo que cuesta subir y lo fácil que es caer, como les sucede a veces a los ‘castellers’. Informo a la los Mosssos d’Esquadra de la oferta de dopaje y, gracias a ello, la policía detuvo a una banda de traficantes en la llamada ‘Operació Cursa’.
Y la vida siguió, porqué tras haber corrido en el Barbot-Gaia portugués (2994), en el frustrado proyecto de equipo profesional catalán Catalunya-Àngel Mir (2005), en el Relax-Gam (2006), en el LA Aluminios MSS (2007-08) y en el Andalucía-Cajasur (2009), la buena suerte del que se la trabaja la dio la oportunidad de demostrar su valía en 2010) en el Cervélo Test de Carlos Sastre. En esa temporada Tondo consiguió algunos de los mejores resultados del equipo: una etapa en París-Niza, y la etapa reina y el segundo lugar en la general en la “Volta” a Catalunya. Cuando Unzué halló patrocinador para su equipo, el mítico Banesto de Indurain, no dudó a ofrecerle una plaza al corredor de Valls. La respuesta del ciclista fue, como siempre, abnegada, sufridora: el pasado mes de abril ganó la vuelta a Castilla y León, en lo que se convirtió en el primer triunfo importante de la escuadra.
Además de los triunfos ya reseñados Xavier Tondo había ganado la Subida al Naranco, la Vuelta a Portugal y el trofeo Joaquim Agostinho. También se había adjudicado etapas en la Vuelta al Alentejo, el Tour de San Luís y las vueltas a Asturias y Andalucía; hasta que aquella maldita puerta de garaje de los apartamentos donde se hospedaba en Sierra Nevada mientras preparaba el Tour, le impidió seguir escalando más arriba, como hacen los ‘castellers’ de su ciudad.

Publicat al diari El Mundo de Catalunya

17/5/11

Sants, el barri més ciclista

Sants és un dels barris més populars de Barcelona. El fet de tenir l’estació central de tren de la ciutat l’ha convertit en un barri molt freqüentat, però poc conegut. És per això que us proposem una ruta en bici per descobrir la intimitat del barri més ciclista de la ciutat.
De Sants són el tenor Josep Carreras, la cantant Núria Feliu i una de les comunitat gitanes més implantades de Catalunya que s’ubica al voltant de la plaça d’Herenni. Però l’antic municipi és també un bullidor de gents vingudes d’arreu que, barrejant la seva cultura i costums amb els hàbits dels oriünds, han donat una fortíssima personalitat al barri que es veu tan al seu atractiu comerç, com als carrers i places.
La Unió Esportiva de Sants va fundar la “Volta” Ciclista a Catalunya, que enguany acompleix el primer segle de vida. Aquí hi va haver dos velòdroms a cavall dels segles XIX i XX, aquí hi ha avui la seu de l’organització de la “Volta”, i a la plaça de Ramon Torres hi ha el monument al ciclisme erigit per commemorar el 75è aniversari de la cursa. Fer una ruta en bici per descobrir el barri és, doncs, un acte de justícia amb el territori.
A Sants ens hi acostem en metro. Sortirem de la Plaça del Centre (L3). A partir d’aquí ens posem a pedalar seguint el següent rutòmetre:

RECTE.- Vallespir. DRETA.- Melcior de Palau. RECTE.- Jardins de Can Mantega (Hivernacle). RECTE.- Melcior de Palau. ESQUERRA.- Tenor Massini / Jardí del Tenor Massini. DRETA.- Rosés. ESQUERRA.- Rambla del Brasil. CREUAR.- Carrer de Sants. ESQUERRA.- Daoiz i Velarde. ESQUERRA.- Sant Jordi. ESQUERRA.- Càceres. DRETA.- Riera d’Escuder. CREUAR.- Carrer de Sants. DRETA.- d’en Blanco ULL CONTRA DIRECCIÓ. ESQUERRA.- Can Mantega. DRETA.- Cardó. DRETA.- Joan Güell (Vapor Vell). ESQUERRA.- Plaça de Sants. CREUAR.- Plaça Ramon Torras (Monument a la “Volta”). ESQUERRA.- Carrer de Sants (Centre Cívic Cotxeres). ESQUERRA.- Pas de Fructuós Gelabert. RECTE.- Plaça Bonet i Muixí (església. de Sta. Maria i casa del rellotge /Arxiu). ESQUERRA.- Plaça d’Ibèria. RECTE.- Rossend Arús. ESQUERRA.- Plaça de la Farga. RECTE.- Noguera Pallaresa. ESQUERRA.- Alpens. DRETA.- Ferreria ULL CONTRA DIRECCIÓ DRETA.- Gaiarre (plaça de la Vidriera). RECTE.- Cuyàs ULL CONTRA DIRECCIÓ. DRETA.- Corral. DRETA.- Jardins Celestina Vigneaux. DRETA. Passatge Solsona. ESQUERRA.- Gavà per carril bici. DRETA.- Almería. ESQUERRA.- Juan Bravo. DRETA.- Olzinelles. DRETA.- Carrer de Sants. ESQUERRA.- Riego (“Seu de la Volta” a Catalunya). RECTE.- Plaça d’Osca (Número 1 lloc de naixement de Núria Feliu). DRETA.- El Masnou. CREUAR.- Wat. ESQUERRA.- Espanya Industrial. RECTE.- Parc de l’Espanya Industrial. SORTIR.- per rampa en espiral. RECTE.- Plaça dels Països Catalans. DRETA.- Tarragona. DRETA.- Mallorca. ESQUERRA.- Béjar. DRETA.- Sant Nicolau. DRETA.- Rector Triadó. ESQUERRA.- Ermengarda ULL CONTRA DIRECCIÓ. ESQUERRA.- Torre d’en Damians. DRETA.- Plaça d’Herenni. RECTE.- Torre d’en Damians. DRETA.-. Consell de Cent. CREUAR.- Carrer de Sants (Mercat d’Hostafrancs). RECTE / ESQUERRA.- Àliga. ESQUERRA.- Vilardell. CREUAR.- Sant Roc. RECTE.- Vidriol. ESQUERRA.- Cap de Guaita. CREUAR.- Carrer de Sants. RECTE.- Rector Triadó. ARRIBADA.- Plaça dels Països Catalans / RENFE.
Dificultat. Fàcil. Distància. 9.00 kms Temps: 1h 45’ Desnivell inapreciable. Bibliografia: Gabriel Pernau. Barcelona amb bicicleta (Columna) @: http://www.bcn.cat/


Publicat sl suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

5/5/11

Per la plana del Baix Montseny

Estès als peus del Montseny, el territori comprès entre els municipis de Vallgorguina, al sud, i Hostalric, al nord, forma una subcomarca natural amb capital a Sant Celoni que, tot i no estar reconeguda políticament, te una acusada personalitat pròpia que, unida a la seva bellesa natural, la converteixen en una interessant destinació cicloturista.

La ruta que us proposem avui comença i acaba a la vila de Cardedeu i volta la zona més plana d’aquest territori per carreteres locals. Tan per la distància com pel desnivell aquesta és una excursió que es pot fer en un matí bo i aturant-vos a esmorzar i a contemplar el paisatge, sempre presidit pel Montseny com a teló de fons. L’amabilitat del paisatge i la suavitat de les costes fan que no requereixi un gran entrenament, tot i que pel trànsit desaconsellem fer-la amb canalla.
Situeu el punt de sortida i arribada a l’estació de RENFE de Cardedeu (línia R-2 Nord) i comenceu a pedalar en direcció a Granollers. Després de deixar una cruïlla que porta a La Roca i un circuit de karts (tots dos a l’esquerra) veureu a ma dreta una exposició de piscines prefabricades. Immediatament surt de biaix una camí rural asfaltat que heu d’agafar. Al cap d’uns metres hi ha un stop, heu de girar a la dreta (2’7 kms) i passar per damunt de la via del tren. Sou camí del llogarret de Marata, on arribeu després d’una dura costa (4,4 kms). Atureu-vos a observar la impagable bellesa del paisatge, perquè quan facin el quart cinturó desapareixerà per sempre.
Després d’un ràpid descens desemboqueu en una cruïlla (5,1 kms), que cal agafar a la dreta direcció Corró D’amunt, poblet el que arribareu al quilòmetre 7,5. En aquest agregat de les Franqueses val la pena visitar l’església romànica de Sant Mamet abans de seguir carretera amunt durant uns 3 quilòmetres d’ascens suau però constant. Al cap de munt sereu en una cruïlla (11 kms). A l’esquerra aniríeu a la Garriga, però heu d’agafar cap a la dreta en direcció Cànoves. Sota la protecció del massís del Montseny, que porteu sempre a l’esquerra, travessareu Cànoves residencial (11,6 kms) i La Rosaleda (12,5). Aquí hi ha un trencall que porta a l’embassament de Cànoves, però la vostra ruta segueix per la carretera principal. Deixareu una cruïlla que porta a Cardedeu (13,7 kms) i arribareu al restaurant Sant Muç (14,4 kms), un clàssic pels ciclistes de la zona on podeu fer un bon esmorzar. Continueu cap a Sant Antoni de Vilamajor (17,5 kms). Al nucli hi ha diverses mostres d’arquitectura modernista com Can Perpunter, actual seu de l’ajuntament.
A partir d’ara gireu per començar el descens cap a Llinars. En arribar a la rotonda d’entrada al poble (21 kms) seguiu recte fins una cruïlla (21,7 kms) que agafareu a la dreta. Travesseu tot el poble i al quilòmetre 26 arribareu de nou a Cardedeu. L’estació la teniu a ma esquerra, a la mateixa carretera per on veniu. Abans de marxar, però, us recomanem la visita a l’ermita romànica de Sant Corneli.
Dificultat. Mitjana. Distància. 26.00 kms Temps: 1h 15’ Desnivell 309 metres. @: www.viamichelin.es.

Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

30/4/11

Pineda de Mar acollirà del 3 al 5 de juny les terceres jornades de cicloturisme

El congrés Cycle and Walking, que es va fer per primer cop l’any 2009 a Platja d’Aro, va obrir els seus objectius al senderisme a la segona edició feta a Palafrugell. Ara, transformat en unes jornades, es farà per primer cop al Maresme. La vila de Pineda de Mar acollirà la tercera edició d’aquest encontre entre els dies 3 i 5 de juny.
Oberta a professionals del sector del turisme, la bicicleta i les activitats derivades, la jornada d’enguany farà especial èmfasi en les possibilitats que el Maresme ofereix per a la pràctica del cicloturisme i el caminar. La jornada s’obrirà amb una conferència sobre el Danubi, un territori que s’ha adaptat molt bé a aquestes formes de turisme sostenible. Després de tastar la gastronomia comarcal, es faran 10 tallers sobre diversos aspectes relacionats amb els temes de la jornada. Posteriorment es faran les sortides tècniques: a peu per la serralada litoral, nordic walking per Pineda i una ruta cicloturista entre Pineda i Blanes. El dia es clourà amb una cycle chic party. Dissabte es farà la caminada popular del Maresme i diumenge Pineda organitza la primera ciclovia de Catalunya. Durant tot el matí una avinguda estarà talada al trànsit de vehicles a motor i disponible només per a ciclistes, patinadors i passejadors.
Per a més info i inscripcions: http://cycleandwalking.org/ca