9/12/09

De l'Avencó al Pla de la Calma, un hivern al Montseny

El Montseny, Reserva de la Biosfera és un ric i divers mosaic de paisatges situat a tocar de grans conurbacions metropolitanes, fet que l’ha convertit històricament en una de les destinacions més visitades del país. La seva biodiversitat extraordinària i la intensa petjada cultural que l'home hi ha deixat al llarg dels temps, presenten un valor universal que ha inspirat artistes, intel•lectuals i científics, i que desvetlla l'emoció de les persones que el visiten tot l’any, doncs la climatologia el fa atractiu en qualsevol estació de l‘any. Aquestes característiques el fan molt apte per a ser recorregut en bicicleta, doncs a la seva frondositat i salvatgia se li uneix un territori molt humanitzat i gens perillós. El poble d’Aiguafreda (Vallès Oriental) es troba situat a l'extrem nord-occidental del massís del Montseny, a la vall del Congost, a 404 m. sobre el nivell del mar, i entre la riera d'Avencó i el torrent de Martinet. El terme és boscat de pins i alzines i el municipi te uns 2500 habitants. Entrant a la vila per la carretera que ve de Barcelona, just on hi ha un rètol donant la benvinguda, iniciem la ruta que, de la fondalada on se situa el poble, ens enfilarà amb una pista de ciclabilitat fàcil, amb unes vistes magnífiques, però força dura físicament fins el Pla de la Calma, a 1150 metres, un dels indrets més característics del Montseny i des d’on es pot gaudir d’unes vistes excepcionals.
Podem deixar el cotxe en un solar que hi ha a l’esquerra enfront el viaducte de la carretera C-17. Uns metres més endavant, a ma dreta, neix l’avinguda de Catalunya que agafarem. Aviat circulem en paral•lel a la riera per la riba dreta. Deixem tots els trencalls que surten a banda i banda mentre anem entrant en calor, perquè a la riera la humitat glaça la musculatura del ciclista.
Passem la pedrera dels Frares (2.2 kms), creuem el torrent (2.5 kms) i el tornem a creuar més endavant (4.3 kms). Passem la casa nova de Sant Miquel i el pont de Picamena, que travessa de nou el torrent. Una mica més endavant surt a la dreta un camí que s’enfila de forma contundent i que agafem (5.37 kms). Vigileu que hi ha un cadenat i prepareu-vos per la pujada.

Seguint sempre la pista principal en 5 quilòmetres hem d’enfilar-nos 450 metres de desnivell. Al quilòmetre 9.4 trobem un trencall a l’esquerra, però nosaltres seguim per la dreta tot i que un senyal ens barra el pas. Arribem a Can Clot (10.5 kms), que deixem a la dreta i travessem una tanca. Després el camí es bifurca entre una arbreda que es va espessint, i seguim el brancal superior tot i que és més dolent. Arribem al mas de la Caseta (12,2 kms) i poc després ja som al cap de munt del Pla de la Calma (15 kms). Girem a la dreta direcció Tagamanent. Encara hem de pujar una mica més fins el coll de Terrús.
Deixem un camí que surt a la dreta i després encara un altre. En un nou encreuament de camins (18 kms) arribeu al coll. Val la pena aturar-se una estona a contemplar la vista que hi ha damunt les Agudes i el Turó de l’Home. A partir d’aquí iniciem un descens molt veloç seguint la direcció a Tagamanent. Dos quilòmetres després cal vigilar per no passar-nos el trencall a la dreta que hem de seguir. Com a referència fixeu-vos que, mirant a l’esquerra, veureu dalt la carena el Mas nou de Bellit. Aquí comença el descens real cap a Aiguafreda. Cal anar amb compte perquè és un camí molt pedregós. Els que disposeu de doble suspensió xalareu de valent, mentre que als altres potser us tocarà patir en algun tram. Passeu per can Bellit (21.5 kms) i seguiu pel costat del pou camí avall. Al quilòmetre 27 travessareu una petita pedrera i poc després arribareu al fons del torrent. Seguint-lo recte tornareu al poble d’Aiguafreda i al cotxe.
Dificultat. Mitjana. Distància. 35.00 kms Temps: 3h 10’ Desnivell.955 metres. Cartografia: Montseny (editorial Alpina) @: diba.es/parcs .