31/10/12

Pobles, masos i verals del pla de l'Onyar

Abans de travessar Girona, l’Onyar mandreja plàcidament per la plana del Gironès, acollint la riera Gotarra i el riu Bogantó, que hi menen. Aquesta terra fèrtil està esquitxada de poblets i ravals que mai no veurem des del cotxe. Us proposem una ruta per conèixer aquest autèntic paisatge mosaic.
La primera part del recorregut es fa per la via verda a Sant Feliu
El punt de sortida és l’antiga estació del carrilet de Sant Feliu, a Quart. És al carrer de l’estació, un indret senyalitzat. Els primers 6 quilòmetres, fins Cassa de la Selva (direcció est), els fareu per la via verda perfectament condicionada. En arribar a Cassa la ruta abandona la llera del tren per travessar un polígon industrial. Heu d’abandonat la via verda just en una gran rotonda on, de cara, hi ha una nau amb un rètol que diu ‘Corcho del país S.A.’ Girem a la dreta en direcció al veïnat de Sangosta per la petita carretera asfaltada que puja un pont per superar la C-65. L’indret és un dels tranquils ravals, entre pagès i residencial, de Cassà. Quan la carretereta es bifurca agafareu la de l’esquerra,deixant la de la dreta que baixa. Aviat s’acaba l’asfalt i sereu a l’ermita del Remei.
Deixeu l’ermita i el mas veí a l‘esquerra damunt d’un minúscul promontori i seguiu el camí endavant. Primer planeja i després baixa suaument per creuar per un gual la riera de Susvalls. Immediatament el camí es bifurca de nou. Agafeu el que tomba a l’esquerra, més ample i pla, i què s’endinsa en un petit bosc fins desembocar en una pista ampla i sovint transitada. En aquest punt cal anar amb ull. Heu d’agafar a la dreta (direcció Mas Piferrer). A l’esquerra tornaríeu a Cassà, i recte aniríeu a parar a un mas.
Aquesta pista travessa can Piferrer, que deixareu, i després fa una llarga baixada per creuar la riera de Gotarra per un pont. Enfront, una costeruda rampa us portarà al petit poblet de Sant Andreu Salou.
El conjunt de masos dispersos entre zones boscanes i terres conreades confegeixen al lloc un encís especial, reblat per una insòlita calma. En arribar a la cruïlla on hi ha un Stop gireu a la dreta i visiteu l’església de Sant Andreu, un bon mirador del territori. Des d’aquí, seguiu endavant per la carretera rural cimentada que va direcció oest en descens i que, sense deixar-la, us menarà a Campllong.
Deixant enrere Sant Andreu Salou
A les envistes del poble, i després de creuar un tercer pontet gairebé seguit, deixareu aquesta carretereta, que ha anat millorant, per tombar a la dreta en direcció a Campllong. Poc després deixareu a la dreta un rètol que diu a l’ermita del Remei i anireu a buscar el centre, està indicat. Busqueu amb la vista l’església, a l’esquerra, i continueu endavant pel carrer d’aquest nom. Passareu unes instal·lacions equipades amb plaques solars (esquerra) una col·lecció de xalets adossats (dreta) i algunes naus industrials més endavant fins desembocar a la carretera C-25 i creuar-la.
Seguiu recte, aviat passareu per Can Pou, una bonica masia de pedra (esquerra) i portareu un carril bici a la dreta. En arribar a un trencall a ma esquerra (hi ha un pas de vianants i un banc per seure), deixareu la ruta per girar per aquí. És una pista de terra ampla que baixa fins convertir-se en un carrer d’una zona industrial. A la primera cruïlla de quatre carrers gireu a la dreta. Passeu una petita rotonda i, sempre recte, entre masos i camps de conreu, arribareu a Fornells de la Selva en uns 3 kms i després d’haver creuat el riu Bogantó. En arribar a Fornells gireu a la dreta pel carrer d’Onyar. El carrer desemboca al camí de Quart (dreta). Si aneu a l’esquerra podreu visitar la plaça de l’església de Fornells, centre de la vila.
Ja direcció Quart, a penes 900 metres més endavant, just després de creuar l’Onyar, hi ha un trencall a ma dreta que indica un càmping. Deixeu aquest trencall i seguiu pel que va a l’esquerra. I pedaleu fort que ve una costa. Després de passar per Mas Marianic la carretereta davalla per passar la C-65 per sota i entrar a Quart. A l’esquera, el carrer de l’Estació us porta a la sortida en 200 metres.
Dificultat. Baixa. Distància. 25.60 kms Temps: 2h 30’ Desnivell 230 metres. Bibliografia: Mapa comarcal de Catalunya. Gironès (Institut Cartogràfic de Catalunya).