3/9/15

Gaudí, Jujol i altres tresors del Baix Llobregat

Per a molta gent el Baix Llobregat és poc més que una conurbació urbana més o menys endreçada. La Colònia Güell i la cripta de Gaudí, Patrimoni Mundial; el castell de Cornellà, can Negre, de Jujol; o l'entorn rural del monestir de Montsió, a Esplugues, són algunes de les proves de la riquesa patrimonial i artística d'aquesta comarca governada pel riu i motor del país des de l'edat mitjana.
La cripta de la Colònia Güell, patrimoni mundial de l'UNESCO

Us proposem una ruta per descobrir alguns dels tresors de la comarca. La sortida la farem des de l'estació de metro de Zona Universitària (Línia 3), a la Diagonal de Barcelona. Començareu a pedalar en direcció sud, cap a Esplugues) per la vorera del costat muntanya. Aviat trobareu l'entrada al Parc Cervantes; primer la de vianants i després un vial amb uns senyals que indiquen com sortir per l'avinguda d'Esplugues. Aneu en aquest sentit, sortiu del parc per l'avinguda esmentada i la creueu per agafar el carrer que surt de biaix cap a l'altra banda. Llavors seguiu aquestes indicacions:
ESQUERRA.- Eduard Toldrà carril bici. RECTE.- Passeig de Sant Joan de Déu carril bici. RECTE.- Casal de Sant Jordi carril bici. ESQUERRA.- Esteve Fontanet. Pas sota B-23. CREUAR.- Pça. Josep Català i Soler. RECTE.- Avgda. Països Catalans carril bici. DRETA.- Rotonda Laureà Miró carril bici. DRETA.- Rotonda. Pas sota Pont d'Esplugues. Un cop observat aquest indret emblemàtic de la ciutat (can Puiggròs, can Junyent i torre de cal Bonic) seguiu per:
ESQUERRA.- Avgda. de Cornellà carril bici. Entre a Cornellà de Llobregat. RECTE.- Avgda. d'Esplugues. Abans del túnel sota el tren. ESQUERRA-. Crta. d'Esplugues. Seguir fins el viaducte del tren. Passar-lo per sota i continuar. RECTE.- Rotonda. Crta. d'Esplugues. ESQUERRA.- Pça. església (vianants). Església parroquial i ajuntament. ESQUERRA.- Per davant d'ajuntament, Mossèn Jacint Verdaguer. Castell de Cornellà; casal d'estil gòtic documentat ja el 1204. Des de dalt es veu el delta del riu. Actualment és seu de l'Arxiu Històric local.
Seguir per: DRETA.- Menéndez Pelayo. ESQUERRA.- Eugeni d'Ors (biblioteca Marta Mata a la seu de l'antic cinema Titan). DRETA.- Verge de Montserrat. CREUAR.- Avgda. Baix Llobregat. RECTE.- Passatge entre Instituts i zones esportives. RECTE.- Pont damunt l'A-2, tren i el riu Llobregat. Sou a Sant Boi de Llobregat. DRETA.- Camí del Llobregat. RECTE.- Deixar gual del riu a dreta. RECTE.- Pas per sota la C-245. ESQUERRA.- Rampa per accedir a Sant Boi de Llobregat. CREUAR.- Per pont els FFG i la BV-2002. DRETA.- Maria Girona. DRETA.- Torras i Bages. DRETA.- Antoni Pujades. Davant vostre teniu l'imponent edifici que va ser el pavelló d'homes del manicomi de Sant Boi i que avui és part del parc sanitari de salut mental pioner a l'estat.
DRETA.- Rotonda. BV 2002 direcció Barcelona, Cornellà i Castelldefels. DRETA.- Camí asfaltat (prohibit pas excepte autoritzats i serveis). Circuleu direcció nord, portant el tren a l'esquerra. Passar l'estació Colònia Güell. ESQUERRA.- Rampa accés a rotonda BV 2002 (rètol abocador clausurat). DRETA.- 2ª sortida en rotonda. Torre Salvana. Entrada a la Colònia Güell. REcinte industrial on Eusebi Güell va traslladar la seva producció tèxtil intentant defugir els conflictes obrers que hi havia a Barcelona. RECTE.- Creu de terme. A DRETA.- Cripta Colònia Güell. Encarregada a Gaudí i mai no acabada segons el projecte original, aquest temple és Patrimoni Mundial de la UNESCO.

Carrers i cases de la Colònia Güell

DRETA.- Mossèn Frederic Martí (Oficina de Turisme de la Colònia i taquilla. ESQUERRA.- Claudi Güell. DRETA.- Aranyó. ESQUERRA.- Pça. Joan Güell. A més d'empresari (va fundar Asland), Eusebi Güell va ser mecenes i promotor del regionalisme. La trama urbana de la Colònia s'ha recuperat, així com les cases dels obrers. Volteu-la per què és un immillorable fresc de la Catalunya del tombant de segle. DRETA.- Barrau N. ESQUERRA.- Narcís Monturiol. ESQUERRA.- Malvehy. ESQUERRA.- Barrau. DRETA.- Barrau DRETA.- Ferran Alsina. El recinte industrial es va restaurar i avui és seu de diverses empreses. Sortiu de la Colònia Güell. Desembocar a BV 2002. ESQUERRA.- BV 2002. DRETA.- estació FFG. Rotonda camí asfaltat del riu. Desfeu el camí fins l'estació dels FFG de Sant Boi. Creueu la BV 2002 i les vies pel pont que heu fet servir al' anada i desemboqueu de nou a la llera del riu.
ESQUERRA. Parc fluvial de Sant Boi. DRETA.- Creuar gual inundable ESQUERRA.- Per camí paral·lel del riu. Passar pel costat de la torre-mirador i de les instal·lacions d'Agbar. Un cop passat el viaducte del tren. DRETA.- Direcció Sant Joan Despí centre. Hi ha indicadors verds. CREUAR.- per pont A-2. RECTE.- camí asfaltat entre horts. CREUAR.- BV 2001. Sou a Sant Joan Despí. ESQUERRA.- Maria Tarrida. DRETA.- Baltasar d’Espanya. ESQUERRA.- Bon viatge (a esquerra pça. de l’Ermita).
DRETA.- Torrent d’en Negre. ESQUERRA.- Creuar Pça. Catalunya. Aquí hi ha l'espectacular mas de Can Negre, que va ser remodelat per Josep Mª Jujol en el que és la seva obra més emblemàtica. RECTE.- Cor de la Flora. DRETA.- Passeig del Canal. ESQUERRA.- Avgda. De Barcelona (carril bici). RECTE.- Rotonda Àngel Guimerà. Sou a Esplugues. RECTE.- Àngel Guimerà (vianants). Aquí podeu contempla Can Brillas, mas reformat segons convencions modernistes i avui casal de cultura.
ESQUERRA.- Creueu Laureà Miró i agafeu Església. Entorn medieval i rural d'Esplugues. Museu de can Tinturé. El carrer gira a dreta. Monestir de Sta. Mª de Montsió. Claustre gòtic. RECTE.- Pça. Del Pare Miquel d’Esplugues. Aquí hi ha la Parròquia de Sta. Magdalena i diversos masos que conformen el primer nucli rural d'Esplugues com can Pi, el molí de can Fàrebgues, can Cargol, can Bialet, can Cortada o can Ramoneda. ESQUERRA.- Creu del Raval. En pujada sortiu del nucli rural.
DRETA.- Domènec i Muntaner. RECTE.- Rotonda. Sant Mateu (ca l’Oliveras i camp de futbol Pubilla Cases). ESQUERRA.- Manuel Azaña. El carrer gira a dreta (complex esportiu l'Hospitalet Nord). ESQUERRA.- Carles Ferrer Salat. ESQUERRA.- Albert Bastardas. DRETA.- Diagonal. ARRIBADA.- Metro Zona Universitària (Línia 3).
Dificultat: Mitjana Distància. 31.30 kms Temps: 2h 51’ (4h 46' amb aturades) Desnivell: 280 mts @: http://www.gaudicoloniaguell.org/ca

Can Negre, obra magna de Jujol a Sant Joan Despí

CICLISMO NINJA II ha dit...

Estupenda ruta i molt bè explicada, si per aquestes terres del riu Llobregat tenim de molts tresors. Ens veiem!!! CICLISME NINJA. http://ciclismoninja.blogspot.com.es/

Anònim ha dit...

Hola buenas tardes. Tengo q decir q me encantan las excursiones y libros publicados. Pero así como en los libros hay mapas,no podría ser lo mismo aquí? Yo encuentro muy difícil ir en bici y mirar izquierda,derecha,izquierda etc..sus rutas me dan ideas para luego mirar q encuentro en el Wikiloc. Ah y voy en Beompton.
Saludos.
Marian Beya

danichan ha dit...

bones, em sembla molt interessant les rutes que comentes, i molt ben detallades, però anant en bici i amb un mapa, haver d'apuntar totes les indicacions, o seguir-les si ho imprimeixo potser se'm faria complicat... per casualitat no pots posar, per exemple, aquesta ruta del Baix Llobregat al Wikiloc? Així em seria més fàcil seguir-la hehehe. Moltes gràcies!