7/1/16

Un projecte de carril bici sorpresa que es fa d'esquena al territori i als ciclistes

Una infraestructura que es fa sense comptar, abans de redactar-lo, amb el criteri i les opinions de les administracions del territori i, encara més important, dels seus futurs usuaris, és un projecte mort.
Hi ha municipis del Maresme que tenen carrils bici, però poc o gens connectats entre ells
Un cadàver d'aquesta mena és el que està fent el Departament de Territori i Sostenibilitat. La Vanguardia anuncia que la Generalitat està redactant un projecte de carril bici entre Badalona i Blanes sense que ningú del Maresme no en sàpiga res. Així és el país que, diu la retòrica del sobiranisme convergent i neoliberal, hem de fer entre tots: uns ordenant i els altres obeint, deu ser.
No entrem a discutir el projecte per què res no se'n sap en concret i per què no te ni cap ni peus la forma com s'està fent. I per molt que siguin que ja el consensuaran un cop redactat, tothom sap que, quan una administració te un projecte redactat, el consens consisteix a embotir-lo tant si com no, fent passar amb raons els afectats o endossant-los-el a les dolentes.

La via blava del Maresme. Dins el marc d'un conjunt d'idees "per a la promoció del turisme familiar, saludable i sostenible a Calella que posen en valor el Maresme", l'octubre de 2014 vaig presentar a l'alcaldessa de Calella Montserrat Candini, la idea d'una Via blava del Maresme, un carril bici que uneixi Barcelona amb la Tordera a fi de convertir-lo, per si mateix, en una destinació turística, a imatge de la via verda d'Olot a Sant Feliu o de la de l'Ebre. La idea estava totalment deslligada del futur de la N-II, aquesta carretera maleïda que mai no serà una via pacífica fins que la C-32 no sigui lliure de peatge. Ara la Generalitat si que vincula ambdues coses, però de la gratuïtat de l'autopista no en diu res.
L'alcaldessa i senadora va dir que parlaria amb l'alcalde de Premià de Mar, Miquel Buch, president de l'Associació de Municipis de Catalunya, amb el Consell Comarcal del Maresme, i que intentaria parlar-ne amb el Ministerio. Mai més no n'he sabut res. Per això reprodueixo el text que vaig presentar.

Idea
Crear una via verda que creui la comarca, des de Barcelona fins la Tordera a imatge de les vies verdes Olot-Girona-Sant Feliu i Alcanyís-Horta de Sant Joan-Tortosa.
Fer d’aquesta via una destinació turística per si mateixa.
Objectiu
Posar en valor econòmic i territorial el cicloturisme.
Fer de la comarca una destinació de proximitat.
Promoure els valors paisatgístics, saludables i sostenibles.
Fomentar l’ús de la bicicleta com a lleure.
Projecte
Actualment ja es pot anar en bici des de Barcelona fins a Premià de Mar de forma ininterrompuda, i des de Calella fins el delta de la Tordera. Aquestes dues semi-rutes tenen un elevat índex d’us de ciclistes, ja sigui per trams o en la seva totalitat.
Però no hi ha cap senyalització de quilòmetres, ni indicació de llocs d’interès, ni rètols informatius dels pobles per on es transita
Tampoc no hi ha zones de descans, ni fonts.
Però la mínima infraestructura dona servei a gran quantitat d’usuaris. Cal millorar-la per fer-la rendible.
La via blava (pel mar) ha d’enllaçar els dos vèrtex de la comarca.
Finançament
Diputació de Barcelona, Ministeri de Foment, Fons Europeus, Clúster del Front Marítim, Ajuntaments (manteniment, informació).

4 comentaris:

Anònim ha dit...

"D'esquena" només en tenim una cadascú, hauria de dir "d'esquena al territori i als ciclistes".
http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=esquena
http://dcvb.iecat.net/results.asp?Word=esquena

Rafael Vallbona ha dit...

corregit. Gràcies

Anònim ha dit...

Merci.
Trobo que si el carril bici aquest arriba mai a ser una realitat:

* Hauria de ser tant una via de lleure com una opció realista de mobilitat

* Hauria de tenir una amplada suficient i un paviment uniforme, i no hauria de tenir desnivells notables ni obstacles que obliguin a baixar de la bici

* Hauria de tenir senyalització dels accesos al transport públic (estacions de tren, autobusos, tramvia)

Jaime Tena ha dit...

Felicitacions Rafael,com sempre, per no perdre l´esperança...
A Montgat encara multen per anar en bicicleta pel passeig?
Vaig en bici, la faig servir, tant per anar a la feina com a esport, em moc per la comarca del Maresme, veig que gràcies a probes esportives de nivell internacional (Calella) el turisme lligat a aquesta meravellosa máquina, fora de temporades de platja i xiringuito, va en augment...Qué més necessitem per entendre que tenim un petit "filó´"...Un clima ideal a l´hivern, quan a la resta d´Europa tremolen...
A continuar pedalant i escribint..
Adeu!