24/1/16

De Vallvidrera a Sant Gervasi, la ciutat educada

La ciutat que s’escampa als peus del funicular de Vallvidrera es mostra educada i pulcra. Les classes emergents d’aquella burgesia filla del vapor i convertida a l’electricitat, van trobar en aquest turó un mirador excepcional des d’on contemplar la nova ciutat que aixecaven. Des de Vallvidrera es veu amb nítida claredat fins on va ser capaç d’arribar l’ambició d’aquella classe emergent que va créixer amb Barcelona. I cap allà anem.
Un carrer gairebé ural de la part alta de Sarrià
L’objectiu de la ruta que us proposem és descobrir racons d’aquesta ciutat endreçada i educada, la Barcelona que va créixer pel pla cap a la serralada per l’empenta de la burgesia. El tram, l’enllumenat, el Passeig de Gràcia o l’Eixampla van ser símbols del nou poder del diner i l’empresa. Enfront seu poc podien fer petits poblets com Sarrià o Sant Gervasi, arraulits als contraforts del serrat l’un i a penes format per masies aïllades l’altre.
Sant Gervasi va ser annexionat a la metròpoli el 1897. Sarrià, més rural i pobre, va sobreviure heroicament fins el 1921. Aquest passat de poble ha fet de Vallvidrera, Sarrià i Sant Gervasi el millor exponent de la Barcelona educada; de la ciutat que viu amb una imprescindible gravetat la seva existència quotidiana. Us descrivim tot seguit el llibre de ruta d’aquesta autèntica descoberta ciutadana.
SORTIDA.- estació del funicular de Vallvidrera Superior. ESQUERRA.- BV 1462 direcció Barcelona. DRETA.- c/Vidal i Quadras. ESQUERRA.- c/ del Desert. DRETA.- entrada als jardins de can Sentmenat. RECTE.- Creuar els jardins fins la fundació Boscana. ESQUERRA.- camí asfaltat avall fins la sortida. DRETA.- c/ de Can Caralleu. ESQUERRA.- Rotonda c/Josep V. Foix. ESQUERRA.- c/ Ramon Miquel i Planas. DRETA.- c/ Sagrat Cor (mercat a l’esquerra). DRETA.- Passeig Reina Elisenda (placa centenari de la “Volta”). RECULAR.- a Clos de Sant Francesc. DRETA.- c/ Clos de Sant Francesc. ESQUERRA.- Placeta del Roser, pça de Sarrià i pça del Consell de la Vila. SORTIDA. Major de Sarrià avall. ESQUERRA.- c/Hort de la Vila. DRETA.- Lateral Via Augusta. ESQUERRA.- c/ Vergós. CREUAR.- Via Augusta. ESQUERRA.- Via Augusta. DRETA.- c/ Demestre. RECTE.- c/ Dr. Carulla. DRETA.- c/ Ganduixer (50 mts. per vorera). ESQUERRA.- Jardins Ferran Casablancas. CREUAR.- Jardins fins c/ Torres Pujalt. DRETA.- Torres Pujalt. ESQUERRA.- c/ Alacant. DRETA.- c/ Mandri. CREUAR.- Rda. General Mitre. ESQUERRA.- c/ Ravella. ESQUERRA.- c/ Vallmajor (contra direcció). DRETA.- Pl. d’Adrià. CREUAR.- c/ Muntaner. RECTE.- Parc de Monterols (escales). DRETA.- Parc de Monterols (volta perimetral).. SORTIDA.- Passatge Hercegovina. ESQUERRA. Incorporació al c/ Valls i Taberner. RECTE.- c/ Marc Aureli (contra direcció). ESQUERRA.- C. Sant Elies. DRETA.- Alfons XII (trànsit restringit). CREUAR.- Pl. Molina.. RECTE.- Balmes. DRETA.- c/ Madrazo. ESQUERRA.- c/ Dènia. DRETA.- c/ Laforja (contra direcció). ESQUERRA.- Pl. Cardona. RECTE.- c/ Santa Peronella. ESQUERRA.- c/ Avenir. DRETA.- c/ Alfons XII (trànsit restringit).. ESQUERRA.- Travessera de Gràcia. CREUAR.- Via Augusta. RECTE.- Travessera de Gràcia. DRETA.- c/ Matilde. CREUAR.- en diagonal Pl. Vila de Gràcia. DRETA.- C. Francisco Giner (trànsit restringit). RECTE.- C. Santa Tecla. ARRIBADA.- Av. Diagonal.
Dificultat. Fàcil. Distància. 12.00 kms Temps: 1h 45’ Desnivell: inapreciable. @: www.bcn.cat