2/2/16

Segrià sec i les Garrigues, país d'oli

Al sud del Segrià, limitant amb la Franja i les Garrigues, hi ha un territori molts diferent dels paratges d'horta que dominen la plana de Lleida. És un lloc amb característiques molt similars a les Garrigues, i on els paisatges amb aire desolat amaguen un tresor: un dels millors olis del món.
Molí d'oli del Cogul, una imatge típica de les Garrigues
Ruta per descobrir aquest país d'oli que conforma el Segrià sec i el nord de les Garrigues. Paisatges nus, eixuts i amb l'encant del silenci; per sentir la terra ben a prop. Sortireu d'Alcanó, un nom de reminiscències mossàrabs que ja indica clarament que sou en terra de fronteres, al qual hi podeu arribar tirant cap al sud per la C-12 i la L-700 un cop deixeu l'autopista a la sortida de Lleida. Podeu deixar els cotxes a l'esplanada que hi ha al costat de les piscines, a la sortida del poble en direcció a Granyena.
Agafareu la carretera L-700 cap a Granyena i la deixareu immediatament agafant un trencall a esquerra que porta a el Cogul. Una carretereta local que puja suaument aviat us posarà en situació: oliveres, cereal de secà... A les envistes d'el Cogul, ja a les Garrigues, trobareu un stop. Gireu a dreta (direcció Granyena) i immediatament a esquerra pel camí que s'endinsa al poble en una forta baixada. Aviat sortireu a la plaça. Hi ha l'església, l'ajuntament i un cafè.
Deixeu la plaça pel carrer que hi ha entre l'ajuntament i l'església (Vileta) i gireu a la dreta pel carrer que baixa cap a la L-7021. Agafeu aquesta petita carretera a la dreta, passareu aviat pel molí d'oli del poble. Aviat trobareu un trencall, deixeu la carretera i seguiu rectes per l'ampla pista de terra que se us obre al front. No trigareu a arribar al conjunt rupestre de la Roca dels Moros, un dels jaciments més importants de la península. Seguiu la pista que us porta a l'Albagés, un dels nuclis oleícoles més importants de la comarca. La pista desemboca en una carretera que descriu un ample revolt passant per damunt del riu Set (que portaveu al costat venint per la pista) i després puja cap al poble. Abans d'arribar al cap de munt, entreu-hi per un carrer que s'obre a dreta i que desemboca al passeig. Volteu-lo en sentit contrari a les busques del rellotge i, al cap de munt del passeig de les Garrigues, sereu de nou a la carretera que heu de seguir cap a la dreta.
Ara be el tram més pesat de l'excursió. Heu de seguir aquesta carretera (C-233) direcció Flix. Ull viu no us despisteu, dins el poble hi ha una cruïlla, aneu amb vista.

Oliveres prop de l'Albagés
Aquesta carretera, pràcticament sense trànsit, puja fins superar l'Albagés (hi ha una bonica panoràmica), després baixa i torna a guanyar alçada fins superar un collet. Aquí s'acaba l'esforç de la jornada. Ara be una divertida baixada fins el Soleràs. Desemboqueu a una rotonda. Rectes aneu al poble, hi ha cafè i poc més. A la dreta seguiu l'excursió en direcció a Granyena per la L-700. Tot pla amb un lleuger descens. Només hi ha un repetjó final, però paga la pena fer una volta pel poble. Hi ha un bon restaurant. L'abandoneu per la mateixa carretera per on veníeu, seguint endavant en direcció a Alcanó. Pedalant per la pana farcida d'oliveres arribareu al punt de sortida.
Dificultat: Mitjana Distància. 35.00 kms Temps: 2h 20’ (3h 10' amb aturades) Desnivell: 445 mts @: http://segriasec.org/http://www.turismegarrigues.com/