17/3/15

Calella, ciutat del turisme esportiu

Destinació turística pionera al litoral català des dels anys 60, Calella és avui una ciutat dinàmica que rep cada any més de 250 mil visitants d'arreu del món atrets, no sols per la seva espectacular platja de sorra daurada de més de 3 quilòmetres, sinó per ser un indret estratègic del turisme esportiu d'alta volada. A més de l'Ironman que es fa cada octubre, dilluns vinent serà per tercer cop el punt de partida de la 95 "Volta" ciclista a Catalunya, una competició de primer rang internacional que acull tots els grans de la bicicleta.
Passera damunt la N-II camñi de la Roca Grossa, amb el far al fons
Situada a mig camí entre Barcelona i Girona, amb un clima especialment benèvol i molt ben comunicada per tren i carretera, la ciutat del Maresme malda per promoure el turisme familiar i sostenible. Per això us proposem descobrir-la a cop de pedal. Començareu la ruta just del punt on sortiran el proper dia 23 els corredors participants a la "Volta" a Catalunya: la riera de Capaspre, el vèrtex que uneix la nova ciutat amb la vila vella, i que fa uns anys era in rierany i avui és una avinguda dotada d'un esplèndid carril bici.
Pedalareu amunt fins la rotonda on es creua la carretera N-II i gireu a esquerra. Primer anireu per la calçada lateral, quan acaba seguiu per una passera habilitada i sortiu a una rotonda. Gireu a esquerra i seguiu pel pas habilitat al costat de la carretera fins arribar al trencall que va al far. Hi entreu.
Al cap d'uns metres hi ha un trencall a esquerra i un a dreta. El de la dreta s'enfila, amb duresa, fins al far. Són 250 metres de molta pujada, però el far és un emblema de Calella, es pot visitar i les vistes són magnífiques. La ruta, però, continua pel camí que surt a esquerra. És un camí de ronda què, després de travessar la carretera N-II per una passera de fusta, us deixa a la Roca Grossa, una bella cala recollida a redós dels darrers esculls del roquissar de la serra del Montnegre quan s'enfonsa al mar.
Torneu ara a la ciutat pedalant per la passera habilitada a la banda dreta de la carretera. Passareu un mirador amb la millor vista possible sobre el far i continueu ara ja per una ampla vorera que us aboca a un altre mirador damunt l'espectacular platja de la vila. Quan torneu a ser a la rotonda travesseu-la per anar en direcció al carrer Puig de Popa (un rètol ho indica), que és el que surt enfront. Però no hi entreu. Gireu a dreta per damunt de l'ampla vorera que hi ha a tocar de la rotonda (sota un alt edifici d'apartaments) i davalleu cap al pas soterrani que teniu al davant. El pas us porta a la riera de Valldenguli, que baixareu fins al final, on hi ha la piscina del Club Natació Calella i la plaça de Ròmul Bosch i Alsina. Tal i com veniu, enfront teniu un pas sota les vies del tren. Feu-lo. Sortireu al passeig Garbí, de la platja del mateix nom. Gireu a esquerra i disposeu-vos a recórrer tot el litoral calellenc.
Seguiu pel carril bici fins creuar la riera de Capaspre per un pont, on acaba el carril. A partir d'ara entreu al passeig de Manuel Puigvert, un dels llocs més estimats pels calellencs. Aneu amb compte per què el passeig és d'us compartit amb prioritat per a vianants. I gaudiu de l'espessa ombra si hi aneu a l'estiu. En arribar al final continueu per un vial amb un carril bici a la dreta. A ma esquerra veureu l'estació de Renfe. El vial fa una gerigonsa dreta esquerra per rodejar l'antic cementiri mariner, insòlit avui a la nostra geografia. Continueu pel vial a tocar de la platja fins arribar al final de l'asfalt. Aquí acaba Calella. Gireu a esquerra i passeu per sota la via del tren per abandonar la costa.

Passeig de Manuel Puigvert, un indret molt apreciat pels calellencs
Passada la via torneu a girar a esquerra pel carrer d'Anselm Clavé, a tocar del parc dels Eucaliptus. Dreta pel carrer Cervantes fins la plaça de Catalunya, que voltareu 360º per seguir pel carrer Bruguera. ESQUERRA.- c/Costa Fomaguera. DRETA.- c/ Església (vianants). DRETA.- c/ de les Ànimes. ESQUERRA.- c/ Bruguera. DESEMBOCAR.- Pça. Església. DRETA.- c/ Bisbe Sivilla. DESEMBOCAR.- Pça. Ajuntament (biblioteca, Ajuntaments vell i nou). ESQUERRA.- c/ Bartrina. ESQUERRA.- c/ Jovara (capella de Sant Quirze i Santa Júlia). ESQUERRA.- c/ Romaní. DESEMBOCAR.- Pça. Església.- ESQUERRA.- c/ Bisbe Sivilla. CREUAR.- Pça. de l'Ajuntament (sortir per l'extrem oposat sota l'arcada de l'ajuntament nou. CREUAR.- Pça. Pekinaire- DRETA.- c/ Barcelona. DRETA. Riera Capaspre. RECTE.- Per rotonda.- RECTE.- Riera Capaspre fins el paratge de la font de Sant Quirze. RECULAR.- fins c/ St. Elm. ESQUERRA.- c/ St. Elm. DRETA.- c/ Mª Cardona. ESQUERRA.- c/ Ramon Llull. DRETA.- Carretera d'Hortsavinyà. ESQUERRA.- Entrar a l'aparcament de l'hospital i creuar-lo.
Davalleu al final i seguiu rectes pel voral de la carretera en direcció Nord deixant el pas soterrani que teniu a dreta. Passeu per l'oficina de turisme i per l'accés al poliesportiu. Immediatament trobareu l'entrada al Parc Dalmau, el parc central de Calella creat l'any 1928 i què ocupa més de 18 hectàrees d'una frondosa vall de pins i vegetació mediterrània. Entreu-hi i remunteu l'ampla avinguda fins la font.
A partir d'aquí el camí s'enfila molt fort, segurament haureu de baixar de la bici, però val la pena. Esbufegant sortiu per l'accés superior del parc. Teniu Calella als peus. Sortireu al carrer de Francesc Castells, que agafareu a la dreta. Pedalareu entre xalets i en pla o baixada i deixareu dos carrers a la dreta per seguir per Joan Coromines en una vertiginosa davallada fins el carrer Bisbe Crous, que agafareu a dreta. ESQUERRA.- Pça. Concepció Vilà.- ESQUERRA.- c/ Enric Teixidó. DRETA.- c/ Joan Coromines. DRETA.- c/ Doctor Vivas. DESEMBOCAR.- Pça. Conrad Prat. ESSQUERRA.- c/ Llovet i Guri (fàbrica tèxtil ara equipament municipal). DRETA.- Carretera N-II. Creuar amb cura i girar a ESQUERRA.- c/ Sant Joan (mercat municipal. Vianants). DRETA.- c/ Anselm Clavé. DRETA.- Riera Capaspre. Final de la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 14 kms Temps: 1h 17’ (1h 45' amb aturades) Desnivell: 165 mts @: www.calella.cat