3/3/15

Del bullici de Platja d'Aro a la calma del monestir cistercenc de Santa Maria de Solius

El monestir cistercenc de Sta. Mª de Solius, al municipi de Santa Cristina d'Aro (Baix Empordà) és un recó de pau espiritual i natural a tocar d'un del centres de més bullici turístic de la Costa Brava: Platja d'Aro. Us proposem una ruta del brogit a la calma i tornar. La diversitat de l'Empordà no te cap límit.
Baixant del monestir de Sta. Mª de Solius, un recó calm entre el brogit empordanès
El punt de sortida és fàcil i allunyat del centre de la vila: l'aparcament per a autocaravanes que hi ha al carrer de Roma, a tocar del Parc dels estanys de Platja d'Aro. Val a dir que el permís d'estada d'autocaravanes es limita a la temporada baixa; després cal anar a un dels nombrosos càmpings que hi ha al municipi.
Creueu el terreny del pàrquing i sortiu a la riba del riu Rudaura. Gireu a la dreta i remunteu passant per sota del carrer tramuntana i pedalant a tocar dels darreres de càmpings, sempre al costat del riu. Passeu també sota la C-31 fins desembocar a la via verda Sant Feliu de Guíxols-Girona. Gireu a dreta i abandoneu-la immediatament pel primer trencall. Desemboqueu a la carretera de Castell d'Aro (veureu l'església). Gireu a dreta i de seguida la deixeu tombant a esquerra per una camí asfaltat que us mena fins les envistes d'una gran depuradora. Quan la ruta gira a esquerra vosaltres heu de deixar-la agafant el corriol que surt enfront i que està tancat als cotxes amb dues peces de formigó. Recorreu tot el corriol entre la depuradora i el riu i, al final, gireu a esquerra i creueu el Ridaura per un gual i la C-.31 per un pas inferior. A l'altra banda remunteu per un camí que s'enfila una mica a la dreta entre cases i porxos i que aviat planeja al mig d'un bosquet obac.
Passeu per una altra depuradora (el camí fa una ziga-zaga en baixada) i seguiu sempre endavant. Porteu la C-31 a la dreta.

Voltant el nucli medieval de Castell d'Aro

Passeu a tocar de l'impressionant Mas Darder deixant un trencall a la dreta que baixa. Passeu un altre mas (Can Pi) i arribeu a la carretera que porta a Sant Feliu i que podeu passar per un pas soterrat que us queda a esquerra. Sortireu davant del càmping Santa Cristina d'Aro. Volteu-lo en el sentit contrari de les busques del rellotge i, un cop enfileu pel lateral, deixeu el mur per girar pel primer camí a dreta. Passeu pel Molí d'en Tarrés (deixant un trencall a dreta al davant) i seguiu endavant per la pista principal fins que apareix l'asfalt. Llavors arribeu a un club de golf. Hi ha unes banderes que ho indiquen. Seguiu pel carrer principal entre greens i xalets. Passeu un torrent sec deixant un carrer a cada banda i continuant rectes fins desembocar en una gran avinguda amb mitjanera. Travesseu-la recte i seguiu endavant per un carrer asfaltat que discorre entre el golf. deixeu un trencall a l'esquerra (hi ha un disc de prohibit el pas), passeu la riera de Vilar just quan el camí gira a esquerra i, seguint sempre l'ampla pista principal, finalment desemboqueu en una pista més ample. Gireu a dreta passant un petit pontet damunt la riera de Solius fins anar a parar a la carretera GI 6611.
A esquerra i en lleu pujada durant poc més d'un quilòmetre arribareu al santuari de Solius, un insòlit i agradable recó de pau i calma entre el brogit de la Costa Brava. Aquest santuari pertany a l'ordre del Cister, com es de Poblet, Vallbona d eles monges i Valdonzella. Va ser fundat l'any 1967 per un ex-abat de Poblet i dos anys després es va inaugurar l'edifici, annex a la parròquia de Santa Agnès de Solius, on es fa missa cada dia i sovint es pot escoltar cant Gregorià.

El castell

La tornada la fareu pel mateix camí per on heu vingu: GI-6611, riera del Vilar, golf, Molí d'en Tarrés, càmping Sta. Cristina, pas sota la carretera de St. Feliu, can Pi, mas Darder, depuradora, pas sota la carretera C-31 i gual del Ridaura i depuradora; fins desembocar a la carretera que porta a Castell d'Aro, a les envistes. Gireu a esquerra i aneu cap al poble.
A l'alçada del restaurant Toc de Sol (a dreta en un xamfrà) gireu a esquerra pel carrer Reial i el segon (c/ Montclar) a dreta fins el parc de l'estació del carrilet, on hi una un tren en miniatura. Creueu les 'vies' i seguiu endavant per un carrer que puja per l'altra banda i que desemboca a l'avinguda de la Platja, l'antiga carretera. Gireu a esquerra fins una rotonda, gireu a dreta i altre cop a dreta pel carrer que puja fins la plaça de la Creu. ara tombeu a esquerra i de seguida a dreta (c/Carme) fins l'església i el castell. Just en arribar a la plaça podeu girar a esquerra (hi ha una perruqueria). Voltareu el nucli històric de Castell d'Aro pel carrer de l'hospital; una agradable volta pel nucli medieval. El carrer va voltant i al final davalla fins desembocar en un altre. Gireu a dreta i pugeu fins arribar de nou a l'església. A la dreta hi ha un arc. Passeu per sota i entreu a les restes del castell. Circuleu poc a poc per una passera i davalleu per una costa empedrada que us ve enfront i que, ull viu, acaba en tres graons. Sou de nou al carrer Hospital. Gireu a la dreta i, en lloc de tombar de nou a dreta, gireu a esquerra i baixeu fins el carrer Coma. després es diu del Sol i desemboca a l'avinguda de la platja, que creuareu per seguir per la carretera de S'Agaró a Castell que us surt enfront. Arribareu de nou al Toc de Sol i ara girareu a esquerra pel camí Vell a Sta. Cristina.

L'endreçada i bella platja de Platja d'Aro
Just quan comença a pujar per arribar a una gran rotonda, a ma dreta surt un camí que és un pas soterrat per sota de la rotonda i de la C-31. Primer passareu sota un dels trencalls de sortida, després creuareu sota els quatre carrils de l'autovia i posteriorment passareu sota un altre trencall de sortida. Anireu a una pista de terra que aviat es converteix en el carrer Eugeni dOrs o camí Vell. Sou a Platja d'Aro. Passareu per davant d'un parell de càmpings abans de girar a dreta pel carrer Luxemburg (hi ha un Mercadona).
Aquest carrer l'heu de seguir fins el final. Llavors creuareu una plaça (a esquerra hi ha el palau d'esports) i seguireu per un carrer de vianants (Nostra Sra. de fanals) fins desembocar a l'avinguda de S'Agaró, carrer principal de Platja d'Aro i meca de les compres. Gireu a esquerra fins les envistes dels desapareguts magatzems Vall. Aquí heu de girar a esquerra per un estret carrer de vianants sota una arcada (Galerias Albatros). El segon carrer, també de vianants, tombareu a dreta (c/ Josep Bas) fins desembocar a l'avinguda de Castell d'Aro, que agafareu a esquerra. Dreta per c/ Vicenç Bou, recte per rotonda i seguir el mateix carrer fins l 'església parroquial de Platja d'Aro. Dreta pel carrer església (contra direcció) fins l'avinguda Cavall Bernat, més botigues. Esquerra fins una rotonda, Dreta per la travessia del Cavall Bernat fins el passeig marítim.
Dreta el passeig marítim fins el final gaudint de l'endreçada platja. El passeig s'acaba a la desembocadura del Ridaura. Agafeu el carril bici cap a la dreta. S'acaba, però seguiu un bocí de pista de terra i, en una rampa, sortireu a l'avinguda de s'Agaró. Dreta, fins una rotonda. A esquerra surt el carrer Roma on teniu el cotxe i des d'on heu començat a pedalar.
Dificultat: Fàcil/mitjana Distància. 26.50 kms Temps: 2h 14’ (3h amb aturades) Desnivell: 135 mts @: www.platjadaro.com