30/3/15

La clàssica de la primavera mediterrània

La 95èna "Volta" a Catalunya que ha acabat aquest diumenge ha estat una de les més emocionants i lluïdes en molts anys. Els millors corredors del moment s'han lliurat a la competició sense especular, l'organització ha fet una feina impecable i el públic ha respost amb passió. La nova "Volta" és a punt de tancar el procés de refundació que va començar amb el centenari.
L'Hospitalet de Llobregat, sortida llançada de la setèna etapa




La "Volta" ha passat uns anys durs. La pèrdua de patrocinadors degut a la crisi va coincidir amb un període de desafecció institucional, unes males dates (coincidia amb el Giro), el desprestigi del ciclisme pel dopatge i la desaparició de la televisió en directe. Va ser una època difícil per aquest esport que va provocar la desaparició d'importants curses com la Setmana catalana, l'Escalada a Montjuïc o l'Euskal bicicleta. Però la "Volta" va saber resistir i treballar a la vegada per reinventar-se.
La tasca que Rubèn Peris ha fet al capdavant de la cursa ha estat clau per això. De primer va aconseguir un canvi de dates, entre la Tirrè Adriàtic i les clàssiques del nord, que afavoreixen la participació dels millors ciclistes del moment. Era la millor mostra de confiança que la UCI podia atorgar a la cursa catalana. Amb la nova ubicació en Peris va començar un lent, i ara es demostra que segur, procés de recuperació de la "Volta". Va recuperar la confiança de les administracions (poca amb el tripartit i creixent amb CiU) i va escampar aquesta bona sintonia cap a ajuntaments (Barcelona, Calella, Valls) i Diputacions, fet que va permetre l'apuntalament de la cursa per evitar-ne una hipotètica desaparició.
El pas següent ha estat consolidar la participació combativa dels millors; que els grans ciclistes vinguin a competir, no a entrenar. Donar facilitats als equips evitant al màxim els desplaçaments, bons hotels, zones còmodes per als vehicles dels equips i una organització bolcada en els participants han fet millorar exponencialment la percepció que els corredors tenien de la "Volta".
La tornada de la televisió en directe, malgrat el desinterès clar i demostrat de TV3, una rèmora impossible de ser superada ni per la "Volta" ni per més d'un conseller de la Generalitat (el de cultura sense anar més lluny així m'ho va confessar), ha estat el primer senyal evident de que la nova "Volta" estava consolidada i es podia posar de llarg davant del món. Fins a 163 països, en 27 llengües, han vist en directe l'edició d'enguany. Cadenes com Eurposport o Al Jazeera han portat la cursa a 540 milions d'espectadors potencials d'arreu del món. També els australians han pogut veure la victòria de Richie Port en directe. Però també cal destacar que la "Volta" s'ha convertit en el millor aparador turístic de Catalunya al món. És una hora i mitja de paisatges, patrimoni, platges i muntanyes nevades que generen una atracció internacional vers el país de primera magnitud. Tanmateix, però, cal millorar la qualitat de la transmissió. Són diners, és clar, però sobretot és una millora en el control de la producció.
El darrer pas per consolidar la refundació de la "Volta" ha estat enguany. El disseny d'un itinerari amb el punt de duresa exacte que necessiten els corredors en aquest moment de temporada, atractiu per al públic i còmode per a organitzadors i equips, ha estat la clau que ha fet que aquesta edició hagi estat emocionant fins el darrer instant, competida des del primer quilòmetre i seguida com mai pels espectadors.
Ara cal refermar tot aquest procés bo i millorant-ne gradualment els aspectes més dèbils i substituir poc a poc, i en la mesura que sigui possible, part del patrocini institucional pel privat, és clar; però en el punt que l'organització ha situat la cursa, la "Volta" ciclista a Catalunya es postula definitivament com la gran clàssica de primavera del ciclisme mediterrani. Una etiqueta comercial i de marca a tenir en compte.