28/7/07

Los mentirosos y los cojos


Que a Michael Rasmussen lo haya echado del Tour su equipo, no la organización, y por mentiroso, no por dopado, dice mucho respecto como se están poniendo las cosas de serias en el ciclismo. Dice que hay gente dispuesta a acabar con la trampa del doping, dice que hay directores de equipo que están decididos a mantener su estructura deportiva y el patrocinador que la paga aunque deban tomar decisiones dolorosas, y dice que hay profesionales, como el resto de corredores del Rabobank, que entienden que la disciplina de un profesional pasa por encima de adhesiones inquebrantables.
El ex jersey amarillo del Tour 07 mintió en más de una ocasión respecto a un paradero que le permitió saltarse unos controles, por casualidad fue descubierto su farol y todos, director, compañeros, Tour y patrocinador, han actuado con el rigor debido. La carrera no lo podía echar a pesar de que se ponía en duda la honorabilidad del líder, el equipo tenía el deber de esclarecer la duda, y los compañeros lo han acatado a pesar de lo duro que significa pensar en todo lo que se han matado (sobretodo en la etapa reina) para defender a un colega que ha resultado ser un mentiroso. Y como dice el viejo refrán catalán: “se coge antes a un mentiroso que a un cojo”, frase más que válida en el ciclismo por motivos obvios.
A pesar de que, para el público en general, el lamentable espectáculo de Vinokurov, Rasmussen y Moreni haya puesto en entredicho de nuevo La Grande Boucle, lo cierto es que el ahínco con que el Tour lucha contra el dopage y la estafa deportiva que ello supone, no lo iguala ninguna otra carrera. La detección de tramposos afea la puesta en escena mediática, claro, pero limpia la carrera y impide que se falseen los resultados. Aún le quedan años al Tour de andar cabizbajo por culpa de sujetos sin escrúpulos que se drogan aun a sabiendas que van a ser pillados y que van a montar un número impresentable ante la opinión pública, pero el día que esta lacra consiga erradicarse, el Tour, y las carreras que se apunten a esa estricta disciplina, van a tener una larga y fecunda vida, como la que ha tenido la carrera francesa durante casi un siglo. La batalla está en su fase más cruda, y lo peor quizás todavía está por llegar.
Ver a Menchov retirarse con gesto de asco y desesperación (él que también ganó la Vuelta de rebote por el positivo de Heras) duele mucho a cualquier aficionado, pero les juro que más duele admirar y aplaudir el esfuerzo de individuos que, al cabo de dos días, se demuestra que han hecho trampas o su propio director lo expulsa porqué él es el primero que se sabe engañado. Seguro que mi colega de página, Joan Antoni Flecha, está confuso y dolido por todo lo que ha sucedido, pero él, que ama las grandes clásicas de primavera, la esencia pura del ciclismo secular, entiende que, o vamos de legales y apartamos todas las manzanas podridas, o lo dejamos estar. Y el ciclismo, metáfora de la épica helénica de la lucha agónica, es un deporte demasiado bello para desgraciarlo más.

Publicat a La Vanguardia

1 comentari:

Anònim ha dit...

De mala gana

Imagineu les ganes de pencar i l’actitud que prendríem qualsevol de nosaltres, si d’un dia per altre i sense motiu aparent, anéssim a la feina i trobéssim que al company de brigada, de rasa, de taula, de galeria, de taula o de bastida, l’han fotut al carrer.

La mateixes ganes hi havien de posar els ciclistes del Tour. I encara més, davant el fet que tot plegat és més noticiable i guanya més ressò en els mitjans de comunicació que la mateixa cursa.

Seguiu imaginant situacions. Per exemple la d’un professional de primera línia en qualsevol àmbit professional, la d’un polític, la d’un futbolista, que com en el cas de Mikel Rasmussen, en ser convocat a una roda de premsa, com dimarts passat, els representants dels mitjans de comunicació no li fessin cap pregunta relacionada amb la seva especialitat. Per exemple, “Monsieur le President: Quins negocis hi té vostè a Líbia o quina mena d’amistat o suborn professa amb el senyor Gadaffi, que hagi solucionat el problema de les cooperants búlgares, en mig d’un desplegament medàtic tant impressionant?” O, “Sa Majestat: Se’n ha adonat que el personatge caricaturitzat a la portada del Jueves, s’assembla més a vostè que al seu fill?” O Simplement,” Rony: No et sembla sospitós que des del mateix dia en què el Doctor Eufemiano Fuentes va declarar que els jugadors del Barça estaven entre els seus clients, el Barça no ha rascat bola, futbolísticament parlant?”.

Com s’ho prendria Sarkozy? Com reaccionaria Ronaldinho? Què faríeu vosaltres en la seva situació?

La “solució Rasmussen” no pot solucionar res, i menys encara si considerem que no hi ha cap prova demostrable que ens pugui fer pensa que la justícia té algun fonament.

De solucions n’hi ha d’haver. Si el món dels ciclisme i el Tour de França mouen tants milions d’euros i els patrocinadors mundials encara no se’n han cansat del tot (poc en deu faltar), hi ha manera d’actuar. Ja fa anys que pregono, que partint de la base de fer complir el reglament en matèria de productes farmacèutics i tractaments mèdics, és tan fàcil com invertir uns quants diners en fer una mica més gran la caravana publicitària. Contractar tres, quatre o cinc autobusos hospital que seguissin la cursa amb personal qualificat. Un lloc ambulant, condicionat i amb un seguit de professional que des del dia anterior a la cursa, fessin un seguiment home per home. Donant continuïtat a tots els controls que es fan al llarg de la temporada, aquest grup de metges hauria de fer un seguiment als 180 corredors de manera individual. Però, no només per putejar-los a nivell policial amb nocturnitat i mala baba, si no recomamant-los en tot moment els components vitamínics i d’altres, que els calen per recuperar-se dels esforços en qualsevol situació. Per medicar-los, amb productes autoritzats davant qualsevol virus o refredament recuperable que haguessin sofert al llarg de la cursa. I en cas d’haver adquirit una malaltia que requerís atencions mèdiques majors, amb perill d’empitjorament i medicaments “dopants”, donar-los la baixa laboral, i passi-ho bé. Passi-ho bé, tot fent-los un seguiment a distància en hospitals o clíniques especialitzades, on quedi registrat qualsevol tractament que pogués suposar-los un problema a la llarga. Quan es considerés que els efectes del tractament s’haguessin superat i que l’esportista torna a estar bé de salut, alta mèdica i a córrer...

Tot el que es jutgés, a partir d’un procediment net i legal, per part de l’organització estaria ben vist. Sempre que l’organització actués a partir de proves. Ja sé que em direu que això costaria molts quartos, però ja us podeu imaginar que si quatre productes farmacèutics o empreses d’assegurances patrocinessin els autocars-hospital, no en costaria ni cinc.

PUBLICAT A blogs.ya.com/opinen3i4/