31/10/08

Volta al Cadí, pel parc de les roques aspres

Ara fa 25 anys es va crear el Parc natural del Cadí-Moixeró, un conjunt de serralades pre-Pirinenques caracteritzades per la roca calcària que li confegeixen un paisatge singulari una esquerpa orografia. El centre BTT de la Seu d’Urgell ha dissenyat un itinerari que volta el parc.
La ruta és llarga i requereix entrenament, per bé que les dificultats tècniques són mínimes i l’itinerari és molt segur. Tot està marcat amb senyals vermells i blancs. Són uns 234 quilòmetres i prop de 6.500 metres de desnivell acumulat de pujada que, per fer-ho assequible a tothom, hem dividit en quatre etapes d’una bellesa i espectacularitat inqüestionables. Al final de cada jornada hi ha taula i llit esperant-nos. A l’oficina de turisme de la Seu, turisme@aj-laseu.cat, us poden tramitar les reserves hoteleres. Més facilitats, impossible.
Primera etapa: La Seu d’Urgell - Molí de Fórnols. Sortim del Parc Olímpic de la Seu i, en uns centenars de metres, comença una pujada llarga i sostinguda per Cerc i el Ges fins el Mirador de la Trava (1.465m, 17’4 kms). La carretera és asfaltada, que sempre fa més còmode el pedalar. Des d’aquí baixem a Adraen i, passat el poble, trobem l’inici de la pujada a Torre del Cadí, la carena de la serralada, a 2.320 metres. La pujada és dura i llarga (13’5 kms) per una pista força pedregosa, però l’espectacular vista que hi ha a dalt reconforta de l’esforç. El descens és pel mateix camí fins la cruïlla. Un cop allà, baixant i planejant arribem a Fórnols, primer, i a l’allotjament de turisme rural El Molí de Fórnols, uns quilòmetres després, un bon lloc per acabar la jornada. Les cambres són polides, la gent que el porta és d’una amabilitat extraordinària i l’indret, enfront Port del Comte i la serra del Verd, convida a una passejada per desentumir bessons i quàdriceps. El gps diu que hem fet 62 kms i uns 1875 metres d’ascens
Segona etapa: Molí de Fórnols – Bagà. Remuntem la carretera local fins a Cornellana. D’allà, ascendim al coll de Jovell (1790m, 11 kms), sota la Torre de Cadí i amb el Vulturó vigilant. Davallem a Jossa per una pista vertiginosa i ens enfilem al Collell fent-nos un fart d’empènyer la bici pel sender pedregós que, paral•lel al riu de Serneres, s’enfila costerut fins el coll (1800m, 25 kms), just entre el Cadí i el Pedraforca. Si esteu cansats agafeu a l’esquerra i anireu a parar al coll de la Balma directament. Ara bé, la ruta baixa a Saldes voltant el majestuós ‘Pedra’ i fent aturada obligada al mirador de Gressolet (29’5 kms). La pujada al col de la Bauma (1545m, 46 kms) és tant pintoresca com feixuga. Sort que del coll a Bagà són 18 quilòmetres de rodar ràpid. Ha estat l’etapa reina, hem fet 64 kms i 1920 metres de pujada.
Tercera etapa. Bagà – Martinet. Jornada amb una sola dificultat, però quina! La pujada a Coll de Pal és preciosa, i a 2070 metres d’alçada la perspectiva del món i de la vida és molt més rica,però són 17’5 kms i 1275 metres que deixaran tocat amés d’un. Des d’allà, això si, la baixada per la Molina i Massella i la travessa de la plana de la Cerdanya per Alp, Bellver i Martinet és una delícia. Ens surten 56 kms i 1520 metres.
Quarta etapa. Martinet de Cerdanya – La Seu. Per la riba del Segre fins pujar a Toloriu (1215m, 11 kms) i d’aquí cap al coll de Jou (1375m), per baixar ràpidament cap a la capital mundial de l’acordió diatònic, Arsèguel (935m, 19’5 kms). Si esteu cansats, carretera i a la Seu en 18 kms. Si encara tireu, coll de Banses amunt (1450m, 36 kms) i descens cap a la capital de l’Alt Urgell, 52 kms i 1140 metres de pujada, segons el gps. Agraïments als amics de l’Almacelles Pedal Club.
Dificultat. Molt Alta. Distància. 234 kms. Desnivell.6455 metres.

Publicat al suplement Indrets de el Mundo de Catalunya
Properament editorial Cossetània editarà el llibre sobre la ruta
Fotos: autor i Almacelles Pedal Club

Javier Lara ha dit...

Hola Rafael
Hace tiempo que no nos vemos pero se por tu blog que sigues en forma y disfrutando de nuevas aventuras ciclistas.
Hoy me he acordado de ti porque mis hijas casualmente han encontrado en la biblioteca de Premià una información sobre ti que contiene toda una guia de tu obra literaria y me lo han traido ilusionadas.
Por cierto amigo ¿para cuando Forasters en la lengua del imperio?