17/2/15

Amb el Ter obrint-nos pas cap al Gironès

No us faci res de passar per entre les masies. El camí és franc i la...

No us faci res de passar per entre les masies. El camí és franc i la vista ho agraeix.

Encaixonat entre la serralada prelitoral i la transversal, el Ter s'obre pas cap al Gironès abans d'anar a buscar la plana empordanesa.Busquem el camí que fa el riu entre Bonmatí, Bescanó i Girona i que ha fet d'aquesta comarca un lloc de pas entre l'oest i l'est del país.

Us presentem una ruta circular que ens portarà a descobrir les dues ribes del riu entre els contraforts de les serralades que tanquen la comarca i la ciutat de Girona. Començarem i acabarem a Bescanó. Cal buscar el carrer de la Barca (entrant al poble des de Girona primer semàfor a la dreta). Al final del carrer hi ha un ampli aparcament, i just abans (el creuareu) hi ha la via verda del carrilet. Comenceu a pedalar per aquesta ruta en direcció Olot.
Un cop passat el poble la via verda s'acosta a la carretera N-141, que ja no deixareu fins a Bonmatí. Passareu per Vilanna i per una de les petites centrals elèctriques que alimenta la sèquia de Bescanó. Passada una zona de magatzems i una petita esplanada trobareu un pont que, a ma dreta, creua el Ter i entra a Bonmatí. Deixareu aquí la via verda.
Passat el pont tombeu de seguida a la dreta per la carretera local GI 532. A ma esquerra hi ha un parc amb uns bancs per si voleu descansar. deixeu el poble a l'esquerra i seguiu la carretera, que fa una costa fins la fàbrica d'embotits Casademont. Aquí comença a davallar. Creueu la riera de Sant Climent i deixeu a esquerra l'accés al veïnat de Calders. Però a penes un centenar de metres després heu d'abandonar la carretera i agafar un camí que surt recte per la ma dreta. Travessant alguns masos i veïnats, el camí planeja a tocar del riu. Arribat a una cruïlla a esquerra (que deixareu) apareix l'asfalt. Seguiu endavant per l'ample i pla camí deixant trencalls a esquerra que van a veïnats. després d'un revolt de 90 graus a dreta gireu de nou en 990 graus a esquerra deixant un camí que surt recte (pot estar tallat amb una pila de terra). Seguiu sempre el camí principal paral·lel al riu. Passareu alguna granja i aviat veureu els pobles de l'altra banda. Ull que, en un moment, el camí s'enfila bruscament en una dura rampa cimentada i quin pas està regulat per un semàfor. Pugeu la costa i davalleu per l'altra banda, sense desviar-vos. Apareix de nou l'asfalt.
Just després de passar un pontet veureu uns masos a l'esquerra i un camí de terra que hi mena (hi ha un rètol de perill d'incendi). El camí que porteu comença a descriure un ampli gir a esquera, i a ma dreta us surt un camí de terra molt ample. Agafeu-lo.

Una de les mini centrals que funcionen amb la sèquia de Bescanó
Aquest camí segueix circulant paral·lel al riu. Quan sou a les envistes d'unes piles de gredes, còdols i terra destinades a vendre per a la construcció, agafeu un camí més estret i malmès que surt força recte per la banda dreta. És un camí clarament menor i més brut de brolla i branques que segueix al costat del riu i , després de voltar una mata d'arbres, descriu una ample gir de 90 graus deixant el Ter i seguint el curs de la riera de Llèmena, un dels seus afluents. Seguint la ziga-zaga de la riera desembocareu a un camí que, a la dreta i després de creuar la riera, us portarà fins la zona esportiva de Sant Gregori.
Passeu un camp de futbol, feu una suau costa, passeu per pistes de tennis i seguiu endavant pel Passeig de l'Argelaguet. Un cop passada la plaça Martí i Pol i la moderna parròquia de Sant Gregori, tombeu a dreta pel carrer de Baix. A la rotonda seguiu rectes pel carrer Jacint Verdaguer que, al final, fa un gir de 90 graus i desemboca a la carretera GI 531. Agafeu-la a la dreta i no la deixeu fins Girona. Te força trànsit, però no és perillosa. Feu un parell de rotondes, el pont damunt l'AP-7, i dues rotondes més ja al terme de Girona. A la segona rotonda gireu a dreta per la carretera de Taialà.
Aviat trobareu un carril bici. Creuareu el ter i, a la següent rotonda (a ma esquerra hi ha l'auditori i el parc de la devesa), veureu a ma dreta un panell que indica el començament de la via verda de Girona a Olot. Agafeu-la per retornar a Bescanó.
Passareu un llarg tram d'hortes, alguna granja, un túnel sota l'ÀP-7, la devesa de Salt (més feréstega que la gironina), la zona de piragüisme del riu i, després d'una curta pujada cimentada, sereu a l'alçada de la carretera N-141 que ja portareu al costat fins arribar a Bescanó i al cotxe. No deixeu mai de seguir les indicacions Bescanó - Olot.
Dificultat: Mitjana. Distància: 31 kms. Temps: 2h 20' (3h 10' amb aturades). Desnivell: 130 mts.