16/9/15

Els pobles medievals del Pla de l'Estany

La comarca que presideix l'estany de Banyoles és una gran plana encara força agrícola i ramadera, esquitxada d'estanyols i rierols i amb un gran nombre de pobles molt antics. Per qui creu que els masos espectaculars i les planes cerealistes són patrimoni exclusiu de l'Empordà, us proposem aquesta ruta que volta pels pobles medievals de la zona est de Banyoles.
El castell de Ravós de Terri

Sortim de l'oficina de turisme situada a l'estany de Banyoles, la capital d'aquesta comarca creada l'any 1988. L'oficina és al punt on desemboca el carrer Mossèn Lluís Constants, què agafarem pel carril bici. Després d'una primera rotonda deixarem el carrer per agafar el del Remei, que surt en diagonal. A la carretera de Camós (hi ha un stop i uns indicadors) girarem a la dreta en direcció cap a aquest poble. Visiteu-hi l'església de Santa Maria. Seguiu la carretera GIV 5147 en direcció Palol de Revardit. La ruta puja suaument amb zones arbrades i molt ombrívoles. Passeu Santa Maria de Camós i, un cop a Palol, visiteu-hi el pou de glaç i atureu-vos a veure les restes del castell. Seguiu la carretera, ara en baixada, vers el restaurant la Banyeta i creueu per un pont la C-66 i continueu rectes cap a Ravós del Terri. No te pèrdua. A la primera bifurcació està indicat, a la segona (quan desemboqueu a un camí de terra) també; és al final d'una curta pujada. I a la tercera (molt a prop) heu d'agafar a la dreta i aviat sereu a les envistes d'aquest bell poblet presidit per un castell espectacular. Volteu-lo seguint la murada tot baixant i seguint un camí entre camps en direcció al viaducte de l'AVE, que passareu per sota, i al poblet que es veu al davant, Sant Andreu del Terri. Busqueu el pont romànic damunt del riu Terri i creueu-lo. Per ser amables direm que la restauració és de gust dubtós.
El pont desemboca a la carretera GI 514, que agafareu a esquerra i que, en suau pujada, us portarà fins un trencall a la dreta que diu Santa Llogàia. Agafeu-lo. Es tracta d'un altre poblet d'aire medieval dels diversos que visitem en aquesta ruta. Creueu de nou el Terri per un pontet i continueu per la carretereta fins trobar-vos una casa amb un porxo a ma esquerra. D'aquí surt una pista cimentada també a esquerra que puja fort. Aneu per aquí deixant la carretereta que indica Sant Mer, i aviat trobareu un trencall a dreta que deixareu, seguint un de terra que planeja.
En arribar al primer mas girareu a dreta passant-hi pel davant. Seguiu entre bosc fins sortir a un altre mas. Gireu a esquerra en baixada passant-hi també per la façana. El camí fa un altre ample gir a dreta deixant un altre gran mas a esquerra i, finalment, desemboca en un camí que el travessa. Gireu a esquerra. Anireu a parar al poblet de Sords. No deixeu de visitar l'església de Sant Esteve i el pont medieval, per sort ben restaurat. Passat el pont, desemboqueu a la GI 514 i pedaleu fins Cornellà del Terri. Si voleu menjar o beure, en aquest poble hi ha una mica de tot.

Creuant el pont medieval de Sords

En entrar al poble gireu a dreta pel primer carrer que pugueu (Travessera del Maig). Creueu en diagonal la primera plaça que us surt a esquerra i sortireu a l'església. Deixeu l'eslgésia a esquerra i seguiu pel carrer Major que teniu enfront i què, en un pas força estret, desemboca a un carrer que primer es diu de les Basses i després del Carme. L'agafareu a esquerra.
Aquest carrer es converteix en una carretereta que us portarà vers un polígon industrial i que llavors es diu Avinguda de Mossèn Guitart. Passareu el pont damunt el Remençà. Del rètol que diu font de Sant Jaume ni cas, és aigua no potable.
Seguiu sempre rectes. Deixeu un carrer ample que se us incorpora per l'esquerra i un que us porta a una rotonda sota la C-66. Recte creueu el riu Matamors i just després agafeu a dreta. Un indicador diu Plaça de l’església. Sou a Borgonyà. Passeu de nou el Terri i gireu a esquerra deixant el nucli del poble a dreta i amunt. Passeu sota la C-66 i desemboqueu a la C 150B. A la dreta, i pedalant per la vorera, us portarà al centre de Banyoles.
Un cop dins la ciutat, després de pedalar un bon tros, al cap de munt d'una pujada gireu a dreta pel carrer de vianants (Àngel Guimerà) fins la plaça Major, una plaça porxada de gran bellesa rural. Creueu-la en diagonal i sortiu-ne pel carrer de dalt a dreta (Major), i de seguida esquerra per St. Martirià, fins arribar al famós Museu Darder. Passat el museu gireu a esquerra (Servites) fins desembocar al carrer Llibertat, que agafareu a dreta. A la primera cruïlla (Canal) veureu un parc a ma dreta, darrera uns edificis nous, endinseu-vos-hi fins desembocar al rec Major, un dels que nodreixen l'estany. Seguiu-lo per darrera d'un camp de futbol, entre el parc i una zona enjardinada, fins que arribareu a l'estany. Agafeu el carril bici que el volta cap a l'esquerra i aviat sereu al punt de sortida. Haureu fet una interessant descoberta del Pla de l'Estany i de la ciutat de Banyoles.
Dificultat: Mitjana Distància. 29 kms Temps: 2h 35’ (4h amb aturades) Desnivell: 325 mts @: http://turisme.plaestany.cat/

Qui diu que de masos impressionants només n'hi ha a l'Empordà?