7/9/16

Mieres i la vall de Campmajor

Al límit del Pla de l'Estany, Sant Miquel de Campmajor és un municipi situat al centre la petita vall que formen la riera del mateix nom i el Ritort, riu que desemboca al Ser. Us proposem una ruta per aquest paratge molt poc conegut que limita amb Mieres, el primer poble de la Garrotxa, i Sant Ferriol, on hi ha el monestir de Santa Maria del Collell.

Esglesia de Sant Miquel de Campmajor
A Mirres s'hi arriba per la carretera GI 524 des de Banyoles (15 kms) o des d'Olot (20 kms). Podeu deixar els vehicles en un aparcament que hi ha a tocar de la carretera, davant del restaurant Can Met. La ruta no te cap pèrdua, doncs es realitza tota per carreteres locals i camins rurals, amb poc trànsit i bon asfalt.
Sortiu de Mieres en direcció a Banyoles per la carretera GI 524. Hi ha un petit repetjó i una llarga baixada fins Sant Miquel de Campmajor. Passeu les cruïlles a Santa Mª de Collel i a Falgons i continueu fins divisar un trencall cimentat a esquerra que passa per entre unes cases. Agafeu-lo, passeu entre cases de pagès, deixeu l'accés al Casal Sant Miquel a dreta (i un trencall a esquera just enfront) i continueu per un tram de terra que desemboca en un camí asfaltat que agafareu a esquerra.
El camí desemboca a la carretera GI 5244, que agafareu a dreta. Planejant, i sense deixar la carretera, passareu el riu Ritort i aviat veureu l'església de Sant Miquel, d'origen romànic i tres naus. Just després hi ha el càmping La Vall de Campmajor. Continueu endavant i passareu pel pont romànic de can Prat. Poc després deixareu a dreta un trencall a Briolf. En aquest punt la carretera comença a pujar suaument fins el trencall a Ventajol. Són 68 metres d'ascensió en 2 kms, res d'important.

Creu de terme, a tocar de Sta. Mª de Collell
Deixeu el trencall i comenceu a baixar. Aviat sereu al santuari de Sta. Mª de Collell. A partir d'aquí hi ha una baixada ràpida fins desembocar a la GI 5243 després de creuar el riu Merdançà. Gireu a dreta i, en menys d'un quilòmetre, sereu el bell lloc d'El Torn. Visiteu l'església de Sant Andreu.
Just a l'entrada del poblet hi ha un trencall asfaltat a esquerra sense cap indicador. Agafeu-lo. El camí circula a tocar del riu Ser, que fa alguns gorgs de gran bellesa i que aporten frescor a la pedalada. Ja us cal, perquè hi ha un parell de rampes ben dures. No us preocupeu. La major part de la ruta es deixa pedalar sense problemes.
Després de passar una casa de colònies, una costa us deixa a la carretera GI 524. A ma dreta veureu l'espectacular església de Sant Vicenç de Sallent. Gireu a esquerra i, en descens, us dirigiu cap a Mieres per la carretera. Encara us resta un tram de pujada. No és fort, però a aquestes alçades potser ja estareu fatigats, o sigui que agafeu-vos-ho amb calma. Els darrers dos quilòmetres són una baixada clara fins les envistes de Mieres, on acaba la ruta i hi teniu el cotxe aparcat.
Dificultat: Mitjana Distància. 23.00 kms Temps: 1h 57’ (2h 30' amb aturades) Desnivell: 270 mts.