Ara fa 125 anys, Sant
Feliu de Guíxols i Girona van quedar unides per tren. Aquella irrupció en la
modernitat, que va permetre l'expansió de la industria surera, és avui una
magnífica via per a bicicletes i caminants. Una exposició itinerant recorda,
fins setembre del 2018, aquella epopeia. Avui us proposem pedalar per la
història.
Estació de Cassà de la Selva |
La línia es va inaugurar
el 29 de juny de 1892. D'aquell dia, en Gaziel (que era ganxó) en va escriure:
"A trenc d'alba, bon punt clarejava, una banda comença de fer la passada,
que vol dir un tomb pels principals carrers i places de la vila, bufant amb
gran empenta i despertant tothom. La gent es vestí a corre-cuita, i una gran
gentada s'encaminà a l'estació, a veure la cosa mai vista i que ja no es
tornaria a veure mai més: la sortida del primer tren del carrilet de
Girona". Avui en dia, aquella emoció la podeu viure pedalejant còmodament
a través de les planes de la Selva i el Gironès. El tren va estar operatiu fins
1969. Avui, la ruta del carrilet de Sant Feliu a Girona és un dels millors
itineraris cicloturistes de Catalunya, tant per condicions de la instal·lació,
paisatge i història. A què espereu.
Tot i que el recorregut
oficial de la línia era Sant Feliu-Girona, per la vostra comoditat us proposem
fer-la al revés: hi ha menys pendent, i arribar a Girona amb transport públic
és més fàcil. Això si, als trens d'alta velocitat no hi poden viatjar
bicicletes, a no ser que siguin plegables. Situem, doncs, el punt de partida a
l'estació de tren de Girona (RENFE mitja distància, RG1 i R11). Sortiu de
l'estació en direcció sud fins desembocar a l'avinguda d'Emili Grahit. A
l'altra banda hi ha un carril bici. Agafeu-lo cap a l'esquerra, cap al mar. A
la gran rotonda de la plaça dels Països Catalans continueu per l'avinguda,
passareu la Guàrdia Civil i, poc després, la via verda surt a l'esquerra en
baixada, cap a la llera de l'Onyar. HI ha un rètol verd que ho indica. A partir
d'ara heu d'estar atents a les indicacions verdes de la via i a la senyalització
específica per a bicicletes. Passareu pel parc científic de l'UDG, pel nucli de
la Creueta i, entre camps i després de creuar la N-II per sota, fareu cap a
Quart. Aquí hi ha la primera estació del recorregut que es conserva tal i com
era. Avui és una sala d'exposicions i hi ha també un centre BTT. Passareu Quart
pel carrer del Tren. Al final fa una giragonsa per creuar la carretera i sortir
a l'altra banda. Tot està indicat o marcat a terra.
Aviat passareu pel
monument al carrilet i, en un tres i no res, sereu al baixador de Llambilles,
també ben conservat. Aquí hi ha una font. Creueu Llambilles i en sortiu per
l'altra punta en paral·lel a la carretera C-45. Fins a Cassà, la via creua
camps, passa per granges i, just abans d'entrar a la vila, passa per un lleig
polígon industrial. Evidentment, no sempre s'ha pogut respectar el traçat
original; ara be, l'estació de Cassà paga la pena. D'estacions n'hi havia de
primera (Girona i Sant Feliu), de segona, (Casa i Llagostera), de tercera
(Quart, Sta. Cristina i Castell d'Aro) i els baixadors de la Creueta,
Llambilles i la Font Picant. Als llocs d'Esclet i Llebrers el tren s'aturava,
però no hi havia andana, i els darrers anys es va obrir un baixador a la platja de St. Pol, pel
turisme.
Monument en record del carrilet, entre Quart i Llambilles |
El passeig del Ferrocarril
de Cassà acaba en un camí que és la pròpia via verda. Per un pont passareu la
C-45, i us enfilareu a tota metxa, entre camps i masos, cap a Llagostera. Al
pas de la via hi ha bars, restaurants i equipaments esportius. Des d'aquí
passareu a circular prop de la C-35 (però sempre molt ben protegits i prou
allunyats dels cotxes). La via va una altra gerigonsa per superar un nus de
carreteres, passa prop del poblet Ibèric de Plana Basarda i pel baixador de la
Font Picant, avui un restaurant. Era el baixador per anar a Romanyà, i és una
estació imbuïda d'un aire romàntic.
Creuareu tot Sta. Cristina
d'Aro, on l'estació és un bar-restaurant, i ràpidament sereu a Castell d'Aro.
Aquí l'estació és el centre d'un parc on hi ha un circuit de tren, sala
polivalent i centre BTT. A més, podreu admirar una de les antigues locomotores
que feien el recorregut. Passat Castell creuareu el Ridaura, passareu per sota
la carretera C-31 i us aneu acostant a les envistes de Sant Feliu. Aquí us
trobareu la única pujada; és l'entrada a la vila. Un ràpid descens per un voral
de terra al costat de la calçada us deixarà, a esquerra, en una plaça una mica
desmanegada; final de trajecte.
A prop, baixant el carrer
Cervantes que davalla a esquerra de l'entrada del parc, hi ha l'antiga estació,
avui una escola. Aneu-hi, és el millor final per a la ruta. I pels mes
nostàlgics i curiosos, baixeu fins l'antic tinglado (c/ de Heriz esquerra i
avall). Allà, ara un bar, hi ha un comboi sencer del tren.
I per a tothom, recordar
que l'exposició, un luxe d'imatges, reproduccions i documents, es pot visitar a
Sta. Cristina (27.10 al 26.11), Llagostera (1 al 31.12), Cassà (4.1 al 4.2 del
2018), Llambilles (9.2 al 4.3). Quart (9.3 al 8.4) i Girona (13.4 al 16.9)
Dificultat:
Fàcil Distància.
40 kms Temps: 3h 50’
(5h amb aturades) Desnivell: 175 mts
@:
www.viesverdes.cat
Un dels viaductes construits per a la via verda |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada