8/1/09

Balcons al Canigó des del coll de la Llosa

El coll de la Llosa, al que hi accedim er una petita carretera que comunica la Quillana amb la comarca veïna del Conflent, a la Catalunya del Nord, és un dels dos sectors de l’Espai Nòrdic del Capcir (www.capcir-nordique.com), on es pot practicat aquesta modalitat d’esquí amb molta comoditat per la qualitat de la neu que sempre ofereix. Però a més, des del Coll (1.861 metres), es poden gaudir d’unes impressionants vistes de la vall de la Tet, el Canigó i, en dies clars fins i tot el mar per Port Vandrés, que no us deixaran en absolut indiferents.
Al coll hi ha un ampli aparcament i un edifici nou de trinca amb cafeteria, terrassa (amb sol és una temptació), lloguer de material i venda de forfaits. Des d’aquest punt us proposem dos circuits ben fàcils i tot dos amb premi garantit.
A l’altra banda de la carretera respecte d’on hi ha l’edifici de serveix comença el circuit Coll de Creu. Són 22 quilòmetres anar i tornar fins el coll de Creu, on hi ha una zona de pic nic i una carretereta, que més d’un ha baixat amb els esquís, que mena al poble de Matamala. Si teniu qui us reculli us estalvieu la tornada. Fins aquí (11 kms) l’itinerari és un passeig apte per a debutants. Després d’una curta i suau baixada, perfecte per a escalfar, encetem l’ascensió al coll de la Jacinta i tot seguit al coll del Dormidor (4’8 kms 1900m.). Però ull viu, abans d’arribar al primer coll trobarem un rètol a la dreta que ens advertirà d’un punt de vista que no ens hem de perdre. Al davant tenim el massís del Canigó, als peus la vall de la Tet i, en dies clars, el mar al fons. Si aquesta panoràmica no us dona ales per pujar al coll del Dormidor deixeu els esquís i torneu caminant. Des de dalt d’aquest coll un descens suau us porta al refugi del coll de Torn, (6’5kms 1870m), obert durant la temporada i amb servei de bar. Canviem de vesant. Ara mirem al nord, amb vistes damunt del llac de Matamala i l’estació dels Angles. Amb alguna que altra costa, però tendint sempre a baixar, seguiu admirant els paisatges espectaculars de Formigueres i Puigbalador fins arribar al final del trajecte, al coll de Creu (1708m). Toca mitja volta i cal pujar el que hem baixat, ja se sap, a no ser que tingueu xofer voluntari.
El segon circuit és encara més senzill i pràcticament tant bell com l’anterior; és l’anomenat Clavera, i s’agafa des del davant mateix de l’edifici de serveis. Són 6’5 quilòmetres d’anar i 7 de tornar amb un desnivell ben poc apreciable, a penes 150 metres. Gairebé tot el trajecte es fa per dins un bosc, fet que provoca que potser a primera hora sigui una mica fred, és qüestió de remar fort. Al quilòmetres 4 hi ha un punt de vista des del qual observar la serralada del Carlit i el darrer quilòmetre és pràcticament de baixada. En arribar al final (1810m) una esplanada obre la vista a un Canigó que, si teniu la sort de contemplar-lo un dia en que la boira baixa inundi la vall de la Tet, als vostres peus, us semblarà que és una illa en mig de la mar. Quan hi ha un dia així (observeu les fotos), fins i tot els empleats de l’estació s’escapoleixen de llur feina uns moments per contemplar l’espectacle de la natura.
Toca tornar i de primer puja una mica, però esteu valents. Seguiu la ruta per on heu vingut fins un trencall que diu Jassa de Catlla 1, preneu el trencall a la dreta, un parell de revolts en baixada un deixarà en un petit fondal clam de neu blavosa de tant neta. El travesseu i, després d’una costa, sereu ja a l’edifici de l’estació.
Travessa Coll de Creu: Dificultat. mitjana. Distància. 22 kms. Temps: 4h 30’ Desnivell.390 metres.
Circuit Clavera: Dificultat. baixa. Distància. 13’5 kms. Temps: 2h 10’ Desnivell.150 metres.