13/1/15

Els racons de la Ronda de Dalt

Entrant al parc de Joan Reventós.

La construcció de les rondes de Barcelona van suposar un important alleujament del transit de la ciutat, però també van servir per dignificar l'entorn. Carrers, jardins i equipaments van esquitxar les seus marges, però molts d'ells encara ara són indrets molt poc coneguts pel ciutadà, tret dels veïns. Avui us proposem una ruta per descobrir alguns racons secrets de la Ronda de Dalt.

Potser per la proximitat al mar, el ciutadà s'ha fet més seu el paisatge de la Ronda Litoral, però la Ronda de Dalt queda lluny, fa pujada i mai no hi trobem al moment avinent per anar-la a descobrir. és això el que us proposem en una ruta senzilla, però d'una diversitat que us sorprendrà.
Començareu el recorregut davant del velòdrom d'Horta, on hi arribareu amb la línia 3 del metro (Mundet). El poema visual transitable en tres temps, les tres grans A de Joan Brossa, us saluda des dels jardins de Marià Cañardo, el més gran ciclista català de tots els temps. Inicieu la pedalada per la vorera banda muntanya en direcció sud. Aviat passareu per l'hospital de la Vall d'Hebron i pujareu sense esforç al coll de Penitents, que dona nom al barri que s'estén a la banda sud de la Ronda. Després de creuar la carretera de l'Arrabassada heu de parar atenció, doncs hi ha un tram d'escales que haureu de superar empenyent la bici. Seguiu fins arribar a la plaça d'Alfons Carles Comín, un dels polítics d'esquerres més influents a les darreries del franquisme i malauradament traspassat.
Creueu la calçada i entreu a l apart central de la plaça. Sota vostre hi ha un camp de futbol gestionat per l'Europa, l'equip de Gràcia. Ara passeu a la vorera costat mar del lateral de la Ronda, que porta per nom Isaac Newton. Pedaleu sempre direcció sud seguint el següent rutòmetre.

El monestir de Pedralbes és una illa medieval a Barcelona

RECTE.- Creuar Av. Tibidabo. RECTE.- Creuar aparcament Cosmocaixa. Passeu la Universitat Abat Oliva, els Jesuïtes de Sarrià, i travesseu la Plaça Borràs (per sota hi passa la Via Augusta camí dels túnels de Valvidrera). Seguiu endavant: CREUAR.- Major de Sarrià, a l'altra banda veureu l'entrada al parc de Joan Reventós. DRETA.- Entrar al parc Joan Raventós RECTE.- c/ de les Monges (descens cap a l'interior del parc). DRETA.- Remuntar per c/ Rafols i sortir del parc. ESQUERRA.- Lateral Ronda de Dalt (per vorera). CREUAR.- Avda. J.V. Foix i seguir. DRETA.- Creuar Lateral Ronda (ara es diu c/ Montevideo) i entrar al Parc de l'Oreneta en lleugera pujada. RECTE.- Buscar la sortida al c/ Gaspar de Casadó. ESQUERRA.- c/ Gaspar de Casadó per carril bici. Sortir del parc. ESQUERRA.- c/ Montevideo. DRETA.- Portal d'entrada a la baixada del Monestir (ull, escales). Monestir de Pedralbes. Sortiu per l'extrem sud. DRETA.- Jardins de Tòquio i creu de Pedralbes. ESQUERRA.- creuar Av. Pearson i seguir per Avgda/ d'Esplugues. (Esade). RECTE.- Lateral mar Ronda de Dalt (Avda/ Esplugues). ESQUERRA.- Entrar als Jardins de Cervantes. CREUAR.- Jardins de Cervantes i sortir a la Diagonal.
TRAVESSAR.- Diagonal (davant del Palau de Congressos). RECTE.- c/ Torre Melina (direcció Hotel Rey Juan Carlos). DRETA.- c/ Torre Medina (el carrer Gira davant la porta de l'hotel). ESQUERRA.- c/ Albert Bastardes. A esquerra veureu l'edifici d'Aigües de Barcelona. A la dreta els jardins de can Rigart. Passeu per sota carretera de Collblanc. DRETA.- Per rotonda c/ Antiga Travessera. DRETA.- Avda. Josep Molins. DRETA.- carretera de Collblanc. RECTE.- c/ Collblanc, c / Sants, pça Sants, c/ Creu Coberta fins pça d'Espanya. ESQUERRA.- Voltar Pça Espanya per la banda de les Arenes. RECTE.- Gran Via (ull, el carril bici canvia de costat). DRETA.- Rbla- Catalunya. ARRIBADA.- Plaça de Catalunya (Metro línia 1 i 3 Catalunya) i rodalies Renfe.
Dificultat: Fàcil. Distància: 16.50 kms. Temps: 1h 16' (2h 05' amb aturades). Desnivell: 100 mts.