15/4/15

Aromes de taronger a l'horta sud de València

A principis d'abril la intensa sentor de la flor del taronger transforma l'aire en anhel de primavera mediterrània; és el millor moment per acostar-se a l'horta de València i deixar-se amarar d'aquest deliri de felicitat. València, país de tarongerars, és a el paradigma d'aquest somni.
Pel carril bici que uneix València amb Torrent

Qualsevol època és bona per descobrir l'horta valenciana en bicicleta. Un clima agradable, una bona xarxa de carrils bici i l'absència de pujades, fan que pedalar sigui un plaer com a pocs altres indrets. Us convidem a descobrir l'horta sud tot deixant-vos embafar deliciosament per l'aroma de la flor del taronger. Situem la sortida davant la preciosa estació del Nord, on un fris de tarongers ens recorda on som.
Agafeu el carrer Xàtiva en el sentit de la circulació i abandoneu-lo girant a esquerra al segon xamfrà (c/ Pelai). Seguiu ESQUERRA.- c/ Júlio Antonio, DRETA.- Gran Via Ramon y Cajal (per passeig central), ESQUERRA.- c/ Conca, DRETA.- c/ Bon Ordre, ESQUERRA.- c/ Francesc de Llano, DRETA.- c/ Alberic (centre cultural Abastos). Davant la porta del mercat, ESQUERRA.- c/ Ontinyent, TRAVESSAR.- Avingudes Pérez Galdós i St. Josep de Calassanç just on es creuen. Seguiu, RECTE.- Mestre Bellver, TRAVESSAR.- Avgda. Tres Forques. RECTE.- c/ Torís, CREUAR.- Plaça Patraix, RECTE.- c/ Marquès d'Elx, TRAVESSAR RECTE.- Pça d'Enric Granados, RECTE.- c/ Vall d'Uxó, RECTE.- c/ Bolivia, TRAVESSAR.- Avgda. Tres Creus, (seguir a esquerra per la vorera fins el primer Xanfrà. DRETA.- c/ Rafael Bartual. Al final DRETA.- c/ José Antonio Alabarta. ESQUERRA.- Camí nou de Picanya (o c/ Pau). Passeu pel pont sota la carretera i sortireu davant l'església de Sant Isidre. Volteu-la deixant-la a esquerra i just al darrera el carril bici fa un autèntic carrousel per superar un important nus viari. En desembocar a l'altra banda gireu a esquerra i de seguida a dreta pel camí vell de Torrent. Un còmode carril bici us portarà fins aquesta vila. Primer passareu pel polígon de l'Alqueria de Moret de Picanya (que voltareu). Just abans d'una enorme rotonda amb una creu el carril bici es bifurca. Un senyal diu que per anar a Torrent cal seguir rectes. Aneu-hi. En tornar desembocareu en aquest punt venint de l'altra banda.
El carril continua per la travessia de la Diputació i travessa el barranc de Xiva. En una rotonda cal seguir rectes, deixant un carril que marxa cap a l'esquerra tot pujant un pont. Circulareu en paral·lel a la via de metro. després de passar sota unes altres vies, el carril us endinsa a Torrent. A la rotonda on hi ha una gran benzinera de Repsol gireu a esquerra pel carril bici d'una avinguda nova que puja per superar un pont. Rectes a la rotonda primera i a la dreta a la segona, direcció cementiri. Volteu tota la rotonda on hi ha el cementiri i, després de passar per davant de la porta, davant del tanatori gireu a dreta per una carretereta que travessa dos passos inferiors. A la següent rotonda, que te una olivera al centre, agafeu la tercera sortida, camí vell de Picassent, i disposeu-vos a deixar-vos emportar per l'olor de tarongina. Sempre recte per una carretereta asfaltada que discorre entre tarongers, passeu pel col·legi El Vedat, pel barranc i l'estació d'El Realó.

Pedalant entre tarongerars camí d'El Realó

Quan veieu una mica de lluny els rètols blaus d'autopista aneu amb compte doncs haureu de deixar la carretera a esquerra just abans de passar un pontet que creua el barranc del Garroferar. El camí asfaltat discorre a tocar del barranc. Quan el barranc acaba desembocareu a una cruïlla amb stop. A la dreta aniríeu a Alcàsser, seguiu rectes fins un altre stop. Ara tombareu a esquerra. Creuareu la sèquia reial del Xúquer, travessareu de nou el barranc del Realó per un petit gual. Just ara gireu a dreta, passeu sota les vies de l'AVE i per una granja a dreta. Agafeu el segon camí que surti a esquerra (Camí de Sta. Ana). Desembocareu en una rotonda i a esquera tindreu l'ermita gòtica i a dreta un magnífic carril bici que us portarà fina a una altra rotonda on hi ha una vella segadora. Volteu la rotonda per la dreta i passeu sota la carretera CV-33 per la vorera. Sou a Albal. El carril bici va per la vorera esquerra. Aneu-hi. Gireu a esquerra pel carrer Hort de Marcel fins el final. A dreta per la vorera d'una sortida de la CV-33 fins la rotonda. Gireu-la i seguiu pel carril bici que voreja el poliesportiu, la Floirda, les aigües potables i el cementiri de Catarroja. A la tercera rotonda travesseu la CV-400 que porteu a esquerra i seguiu per un camí de servei en la mateixa direcció que portaveu (ara, doncs, portareu la CV-400 a la dreta). El camí ens porta fins el barranc de Xiva. Gireu a esquerra i seguiu portant-lo al costat fins que arribeu al lateral de la piscina municipal de Paiporta. A la cantonada de l'edifici veureu un carril bici que surt pel carrer Literato Azorin i que passa per tota la zona esportiva municipal. Quan acaba el carrer travesseu el barranc pel Pont Nou. A la rotonda agafeu la tercera sortida, carretera de Benetússer.
Porteu sempre el barranc a tocar (ara a esquerra). Rectes per la zona de vianants bo i passant davant de l'ajuntament i DRETA a l'alçada del Pont Vell. Passeu per la plaça Major, RECTE.- c/ Jaume I, ESQUERRA.- c/ Ausiàs Marc, ESQUERRA.- c/ Doctor López Trigo, DRETA.- cap a l aplaça i església de Sant Jordi i ESQUERRA.- c/ Salvador Giner. DRETA-. c/ Francesc Ciscar (A tocar del barranc). Pas inferior. RECTE.- Camí del Malpàs per davant de Villa Socorro, l'Ecoparc i el cementiri vell, fins creuar-vos amb la CV 407.
Travesseu-la i a l'altra banda veureu un carril bici que surt a esquerra, Aneu-hi. Sou a Picanya. En una bifurcació amb una rotonda amb un a vella pedra de molí i eines del camp, seguiu rectes per l'avinguda de Faitanar. Al final desembocareu a la rotonda d ela creu i al punt on el carril bici es creua amb el que va a Torrent (a esquerra) per on heu seguit a l'anada. Ara heu de girar a dreta cap a València i desfer el camí que heu fet abans pel camí vell de Torrent, el carrousel per travessar el nus d'autopistes, l'església de Sant Isidre i tots els carrers cap al mercat d'Abastos i l'estació del nord, final de la ruta.
Dificultat: Mitjana Distància. 40 kms Temps: 3h 15’ (4h amb aturades) Desnivell: 135 mts @: http://www.fvmp.es/