24/11/15

Pel Vallès, als peus de la serralada litoral

Abans de formar el Besòs en barrejar-se amb el Congost a Montmeló, el riu Mogent delimita la depressió del Vallès als termes de Montornès del Vallès, Vallromanes o Vilanova del Vallès, l'antic Raval de La Roca. Avui us proposem una excursió pel Vallès més proper al litoral.

Creuant el Mogent a Vilanova del Vallès

La sortida d'aquesta excursió és a la cruïlla de les carreteres BP 5002, del Masnou a Granollers, i la BV 5001, que de Badalona remunta la depressió del Vallès fins La Roca. Aquest és el punt històricament clau on l'antic Raval de la Roca pren personalitat pròpia fins convertir-se el 1983 en el municipi de Vilanova del Vallès.
El semàfor de tota la vida és avui una rotonda, com no. Agafem la BV 5001 i, just després de la benzinera (una altra fita històrica) girem a esquerra pel carrer Onze de setembre. Carrer de Jaume Ginesta a la dreta i sou al centre del poble. Dreta pel carrer del Sorral i esquerra pel carrer de la Palma fins desembocar en una altra rotonda i haureu visitat el nucli urbà. A la rotonda agafeu la BV 5001 a esquerra durant 1,4 kms.
Arribareu a una cruïlla de quatre camins. A la dreta un rètol indica el santuari de Santa Quitèria. Pujar-hi és opcional. Són 900 metres només, però amb un fort desnivell; ara, és el centre espiritual de Vilanova i lloc de romiatge de tota la contrada. és tot amunt pel carrer asfaltat, no te pèrdua. Pedaleu fins on pugueu i empenyeu sense manies després.
Des de la cruïlla, tal i com veníeu de Vilanova, gireu a esquerra i creueu el riu Mogent per un gual. Un cop creuat agafeu l'ample camí a esquerra que us tornarà a Vilanova amb el riu a una banda i els fèrtils camps de conreu a l'altra. A mig camí heu de creuar de nou el riu, ara per un pontet. Finalment desemboqueu a la carretera BP 5002, que travesseu rectes per un camí que surt enfront i que us mena a un polígon industrial girant a esquerra al primer trencall que surt i deixant-ne un que va a la dreta més a prop del riu. Gireu a la dreta pel primer carrer i creueu el polígon pel carrer Vilamajor fins el segon carrer, on girareu a esquerra. Travessareu una rotonda i desembocareu de nou a la carretera BV 5001 per una altra rotonda. Dreta fins el primer carrer (de les Moreres) d'un nou polígon industrial, aquest cop ja a Montornès del Vallès. Seguiu el carrer fins que s'acaba l'asfalt i continueu pedalant pel camí de terra entre fèrtils conreus.

Per l'horta de Montornès, camí del poble

Gireu a dreta en un primer trencall on hi ha una caseta. el camí descriu un ample i suau revolt a esquerra i deixant camins que surten a ma dreta en direcció al riu. A les envistes del poble la pista per on circuleu fa un gir a l'esquerra, i una trentena de mestres després surt una pista a la dreta que heu d'agafar. Poc després el camí es bifurca en una forquilla, agafeu la de la dreta i anireu a sortir a la rotonda de l'avinguda de la Llibertat amb la de Can Vilaró, a Montornès del Vallès. seguiu per Llibertat (a esquerra segons hi desemboqueu). Pedaleu per un barri de nova construcció. Passeu pel costat del nou ajuntament, creueu la BV 5001 i continueu recte en pujada per la Rambla de Sant Sadurní.
En superar la plaça Picasso (a esquerra), gireu a esquerra pel carrer Major, que puja. el carrer desemboca en una rotonda que dona accés a una gran plaça dita dels Remences, Gireu a dreta creuant la plaça i, a l'extrem nord, a esquera pel camí de la Justada. Passeu per les escoles i seguiu recte entre vinyes quan s'acaba l'asfalt. Al final d'una suau pujada hi ha una cruïlla de camins amb un barri a l'esquerra. Continueu rectes pel camí que davalla fins el llindar del camp de golf de Vallromanes. Pedaleu en paral·lel al límit del camp fins desembocar a la BV 5002, que agafareu a la dreta fins la rotonda d'accés a Vallromanes; hi entreu per una bella carretereta entre plàtans a tocar de la riera del poble. Sou a tocar del Maresme, encara que no us ho sembli. Aneu a esquerra al trencall que, en un gual, creua la riera (hi ha rètols que indiquen diversos restaurants).

Creuant la riera d'Ardenya, a Vilanova del Vallès
Gireu a dreta pel primer carrer (Mossèn València) i passareu a tocar de l'església de Sant Vicenç, neogòtica de 1908. Gireu a esquerra pel carrer de Can Poal i seguiu rectes pel de Joan Carsi, que passa a tocar de les piscines. El carrer fa un gir a dreta en pujada i, just en acabar-lo, surt un camí a ma esquerra que agafareu i que puja suaument. El camí desemboca en un carrer (Sta. Quitèria) que seguireu rectes amunt en forta pujada entre xalets nous. La baixada és més pronunciada encara, i amb l'asfalt malmès, vigileu. Deixant trencalls a banda i banda desembocareu en una rotonda, feu-la i agafeu a esquerra pel camí de Vilassar fins trobar-vos, 200 metres després, un pont de fusta a ma dreta que creua la riera d'Ardenya. Aneu-hi. Sou en una via verda local que agafareu fins arribar al camp de futbol de Vilanova del Vallès. Passat el camp, i abans del poliesportiu, gireu a dreta fins desembocar al carrer Maria Aurèlia Capmany, que agafareu a dreta descrivint una ampla volta fins arribar a les envistes d'un parc que tindreu a ma dreta. Entreu-hi per fer la volta en sentit contrari a les busques del rellotge i sortiu-ne per l'esquerra. Enfront tindreu el carrer Josep Pla, que te una rambla al mig i cases baixes i noves a banda i banda. seguiu-lo fins el final; el carrer va a parar a un altre parc. Travesseu-lo, a ma dreta tindreu la nova biblioteca. A l'altre extrem desembocareu a la carretera BP-5002 pel carrer dels Països Catalans. A ma dreta veureu la rotonda on heu començat la pedalada.
Dificultat: Fàcil Distància. 16.00 kms (1.80 kms més pujant a Sta. Quitèria) Temps: 1h 29’ (2h amb aturades) Desnivell: 155 mts (230 mts pujant a Sta. Quitèria) @: http://www.vilanovadelvalles.cat/

Horta del Mogent amb la serralada litoral al fons