5/1/16

Igualada i l'Anoia. Ahir industrial, avui natural

Allà on el riu Anoia s'eixampla, al bell mig de la conca d'Òdena, l'any 1000 es va fundar Aqualata, nucli de la ciutat d'Igualada, capital de l'Anoia i una de les ciutats pioneres de la primera revolució industrial del país gràcies a l'aigua. A Igualada indústria i riu van de la ma. Adobers, pelleters, traginers o cotoners han protagonitzat la història de la ciutat i el riu n'ha donat forma, abans com a motor industrial i ara com a espai natural.
Casa Maria Prats, edifici modernista d'Isidre Gili i Moncunill
La ruta que us proposem te dues parts diferents. La primera recorrerà el centre de la ciutat (uns 40 mil habitants) i us permetrà descobrir alguns dels edificis i espais urbans més notables, molts d'ells bona mostra del poder econòmic de la potent industria tèxtil de la ciutat. La segona part transcorre per la llera del rehabilitat riu Anoia, avui un parc, i acaba al barri del rec, la zona on es van instal·lar nombroses adoberies de pell i la millor mostra de l'ús industrial de l'aigua.
L'inici de la ruta és a la plaça del doctor Joan Mercader, davant del Museu de la Pell, un dels primers d'Europa, ubicat a l'antiga fàbrica de cal Boyer, una antiga cotonera del S XIX. el museu te una altra seu per on hi passareu més endavant. Hi ha zona d'aparcament a prop del riu. Sortiu pedalant amunt per la Baixada de Sant Nicolau, creueu tota la plaça de la Creu i gireu a dreta pel carrer Nou. Uns metres després trobareu a dreta un pas sota un arc, és el passatge del Capità Galí, que després desemboca al passatge del Forn i sortireu sota els porxos de la plaça de l'ajuntament. L'edifici consistorial, neoclàssic, és d'Antoni Rovira i Trias. Creueu la plaça i sortiu-ne pel carrer de Santa Maria, l'inferior que va a l'esquerra. Veureu de seguida Cal Ratés, edifici modernista d'Isidre Gili i Moncunill.
Seguiu per: ESQUERRA.- davant la porta de l'església renaixentista de Santa Maria. Volteu-la cap a la dreta seguint-ne el perímetre i agafeu el carreró de Nostra Senyora de la O fins la plaça de Puis XII (indret on va néixer la ciutat). DRETA-. c/ el Custiol. enfront teniu la casa Maria B. Prats, també d'Isidre Gili. ESQUERRA.- c/ Sant Miquel (hi ha un grapat d'escales). CREUAR.- Plaça de Sant Miquel (presideix la plaça la casa Padró Serrals, seu del consell comarcal de l'Anoia, a l'extrem hi ha el passatge de Sant Miquel, un dels més antics de la ciutat). ESQUERRA-. c/ Sant Jaume. DRETA-. c/ del Custiol. ESQUERRA-. c/ Concepció. CREUAR-. Plaça del Rei (font de Neptú). DRETA.- c/ Soledat (Cal Sistaré al número 10, un altre bell edifici modernista de Gili i Moncunill).
Per aquest llarg carrer abandonareu el centre d'Igualada. Seguiu recte per l'avinguda Caresmar i gireu a esquerra pel carrer Montserrat, que surt en una bifurcació amb semàfor. Creueu el pas a nivell dels FFG i seguiu fins una cruïlla de semàfors. Aquí gireu a dreta cap a Vilanova del Camí. Sou a la C-244. En una gran rotonda gireu a dreta, sempre cap a Vilanova del Camí. Aviat entreu a la vila. Travesseu-la tot recte (passant tres rotondes) sense deixar la C-244 en direcció a la Pobla de Claramunt. Porteu el tren i el riu a ma dreta, i en un revolt en baixada creuareu l'Anoia. Poc després del rètol d'entrada al poble passareu per un bloc de pisos a esquerra i una casa en restauració a la dreta just al peu de la carretera. Fent cantonada amb la casa surt un camí asfaltat que s'enfila cap a una gran instal·lació de recollida i emmagatzematge de paper i altres material per a reciclar. El lloc és ple de camions, remolcs, grues i carretons elevadors. Vosaltres seguiu el camí que puja sense aturador. Fins i tot arribareu a una rotonda feta amb muntanyes de papers i material per reciclar. A mig camí entre un abocador i una fàbrica, el paisatge és desolador, però aviat us en sortireu.

Antigues adoberies al peu de l'Anoia conformen un paisatge postindustrial original d'Igualada
Al cap de munt de la costa, deixant un darrer trencall que porta a un aparcament de camions, els ametllers donen un altre aire a l'indret, i aviat oblidareu el no man's land que acabeu de travessar. El camí comença a baixar cap al fons d'un torrent que mena a l'Anoia i un bosquet de pins refresca l'aire. Ja se sent el riu. Després creuareu un prat, un altre torrent boscà i, després de rebre un trencall per l'esquerra, baixareu cap al riu. Passareu per una depuradora i, a dreta, creuareu l'Anoia per un pont. Sou a la part baixa de Vilanova del Camí.
Abans de desembocar en un carrer ample agafeu un camí que surt per l'esquerra a contrapèl i que us mena a uns masos que gairebé no es veuen. Just passada la última casa gireu a esquera per un camí que us portarà a una gran zona d'horts, de nou a tocar del riu. Els nous usos de l'Anoia. No deixeu el camí, que us farà passar per sota la C-37. Uns metres després comença el parc fluvial. Gireu a esquerra, creuant una petita sèquia de rec, i agafeu l'ample camí que surt a dreta i que va a tocar del riu. Observeu la nova realitat de l'Anoia, lluny ja dels usos industrials i recuperat per a l'avifauna pròpia. Quan el passeig es bifurca gireu a esquerra i creueu el riu per una passera per continuar endavant, ara pel marge esquerra tot fent un revolt de riu. Al final d'aquesta volta torneu a creuar l'Anoia, ara per un gual empedrat, i seguiu per la dreta. Us enfilareu fins la rotonda del passeig del Rec, que portareu una estona a la dreta. Sou a Igualada, davant de l'antic Molí de l'Abadia, una farinera medieval convertida en adoberia.
El camí fa un revolt sobre si mateix i torna a baixar al riu per travessar-los amb un nou gual. Continueu pedalant per l'altra riba. Deixeu un primer pas i seguiu el camí fins la fi. Gira a dreta, travessa el riu i us deixa las peus del barri del rec.

El sector més antic del rec
Travesseu el carrer del Rec i pedaleu pel carrer d'enfront, Unió, que us mena a cal Granotes, la segona seu del Museu de la pell. És una antiga adoberia restaurada on es pot observar tot el lent procés que es feia per curar la pell en el que va significar la pre-industrialització de la ciutat. Reculeu fins el passatge que corre paral·lel al rec, gireu ara a dreta (l'heu creuat per anar a cal Granotes) i pedaleu-lo tot fins el final. Sou al cor del barri adober. Al S XVIII els adobers es van traslladar fora muralles i van aprofitar l'aigua de la sèquia per desenvolupar una industria que va donar lloc a un barri amb una forta personalitat i l'únic paisatge adober que es conserva a tot Catalunya. Seguiu el rec fins el final (al mig hi ha un tram que s'interromp). Desemboqueu a la C-372. Gireu a dreta pel carrer de la Creueta i pedaleu amunt girant a esquerra pel carrer de Joan Godó. ESQUERRA.- c/ Sant Ignasi. DRETA-. c/ del Portal. ESQUERRA-. c/ Àngel Guimerà. DRETA.-, c/ Prat de la Riba. Aquí podeu observar l'espectacular edifici modernista de l'antic escorxador (Isidre Gili i Pau Salvat.). DRETA.- c/ Milà i Fontanals. Llar del Sant Crist, edifici de Joan Rubió i Bellver, deixeble de Gaudí. el carrer passa a dir-se de l'Aurora. DRETA.- c/ J. Martí i Franquesa. ESQUERRA-. c/ Sant Agustí. DRETA.- Travessia Gomis. ESQUERRA-. c/ Sant Ignasi. DRETA.- Plaça Catarineu, c/ de la Creueta. ESQUERRA-. c/ dels Traginers. ESQUERRA.- Plaça dels Traginers i per la travessia dels Traginers que surt recte arribareu a l'inici de la ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 17.00 kms Temps: 1h 37’ (2h 30' amb aturades) Desnivell: 160 mts @: http://www.igualadaturisme.cat/

A la Pobla de CLaramunt l'Anois s'engorja entre un bosquet mediterranmi