Ideada per Ildefons Cerdà
com una de les grans vies d'entrada a Barcelona, la Meridiana creua quatre
districtes: Eixample, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. I, tot i el seu
elevat transit, disposa d'un carril per a bicicletes que serà l'eix de la ruta
que us proposem i que hem fet a l'horabaixa, aprofitant que el dia allarga i
que ve de gust sortir a voltar quan cau el sol.
Carril bici de la Meridiana al seu pas per davant dels Encants |
La Meridiana es va
construir en part damunt el camí ral de Sant Andreu, i deu el seu nom a que
ressegueix el meridià de París. Malgrat que el carril bici circula parcialment
per la vorera, és una de les vies molt aptes per descobrir indrets poc coneguts
de Barcelona amb suau cop de pedal. En aquesta ocasió, a més, la ruta discorre pràcticament tota per
carrils bici.
La ruta surt de davant del
Born, a la plaça comercial, pel carrer Fusina. Després de creuar el passeig
Picasso entra dins el parc de la Ciutadella, prop de 18 hectàrees on hi havia
hagut la Ciutadella militar que va ordenar construir Felip Vè per controlar la
ciutat, i que no va ser enderrocada fins després de la Revolució de 1868.
Després d'un primer projecte de Josep Fontseré, va ser el nucli de l'Exposició
Universal de 1888. Elies Rogent va dirigir les obres on hi van participar
Domènech i Muntaner (castell dels Tres Dragons) i Antoni Gaudí (cascada) entre
d'altres.
Dirigiu-vos a l'avinguda
central del parc i l'agafeu a esquerra en direcció a la sortida del Passeig
Pujades, però en lloc de sortir circuleu per dins en paral·lel a la tanca fins
l'extrem; és una de les zones més tranquil·les del parc. En arribar al final
sortiu i agafeu Pujades fins l'inici de l'avinguda Meridiana, on agafareu el
seu carril bici.
Enfileu la Meridiana.
Passareu a tocar del modern edifici de l'Arxiu de la Corona d'Aragó, després
per davant de l'Auditori, el TNC i el nou mercat dels Encants, abans d'arribar
a la plaça de les Glòries. Us proposem que volteu la plaça per la dreta, la
zona sud. Passareu per davant del Disseny Hub, creuareu la Gran via a les
envistes de la Torre Agbar i, voltant l'edifici de la Farinera del Clot,
recuperareu la Meridiana girant a la dreta en direcció nord.
Passareu pel nou edifici
de l'Orfeó Martinenc,. una de les entitats culturals de més solera a la zona, i
continuareu pedalant pel Clot i Navas fins Felip II, on girareu a la dreta
seguint sempre la traça del carril bici. Tot avall fins el pont de Calatrava,
que l'enginyer valencià va fer per travessar les vies del tren i que, als 90,
va esdevenir una icona de la ciutat. A l'altra banda del pont continua el
carril bici, tot i que l'avinguda passa a dir-se Bac de Roda.
Sou a la Verneda.
Voltant les Glòries amb el Disseny Hub al fons |
Després
de creuar la Rambla de Guipúscoa no deixeu d'aturar-vos a contemplar el
Passatge d'Antoni Gassol, un tranquil carrer de cases barates que s'obre a ma
dreta per on baixeu. Construïdes cap a 1918, són una de les poques mostres de
modernisme popular que han sobreviscut. Creueu la Gran Via per un pont i, a
l'alçada del carrer Marroc, gireu a dreta i entreu al parc del Centre del
Poblenou. Projectat per Jean Nouvel, el parc hauria d'haver estat una joia
urbanística, però nombrosos defectes de disseny han aixecat crítiques tant del
barri de Provençals com de professionals de l'urbanisme i la jardineria.
Sortiu del parc pel carrer
d'Espronceda, que agafareu a ma esquerra. Creueu la Diagonal i agafeu el camí
antic de València a ma dreta. Aquest carrer, per sort una mica amagat del
trànsit, era una antiga via que creuava la plana des del Garraf i fins a
Montgat, i tenia el seu origen en els camins romans que comunicaven Barcino amb
la Via Augusta. Quan arribeu a la Rambla del Poblenou gireu a esquerra per,
passant per l'Aliança, travessar el centre neuràlgic d'aquest popular barri,
'el primer poble de la costa' com el va definir el periodista Josep Mª Huertas
Claveria, veí del lloc.
En arribar al carrer
Pujadas gireu a dreta i enfileu el carril bici fins desembocar a Marina. Aquí
gireu a esquerra fins tombar a la dreta per l'avinguda d'Icària, que aviat es
passa a dir Passeig de Circumval·lació. Voltareu el parc de la Ciutadella pel
sud, a tocar del Zoo, els terrenys adjacents a l'estació de França i la mateixa
estació.
Sortiu al Passeig Picasso,
que seguireu recte fins la primera travessia, carrer de la Ribera, que agafareu
a esquerra i que us portarà fins la plaça Comercial i el Born Centre Cultural,
inici i final d'aquesta ruta.
Dificultat:
Fàcil Distància.
10.30 kms Temps: 50’
(1h 20' amb aturades) Desnivell: inapreciable
@:
http://meet.barcelona.cat/ca/
Passatge d'Antoni Gassol, un insòlit recó de modernisme popular |
El pont de Calatrava, tot un símbol urbà dels anys 90 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada