El pla de Llerona, al
municipi de les Franqueses del Vallès, va ser l'escenari d'un dels episodis
pioners de l'aviació civil a Catalunya. Aquest itinerari permet descobrir el
rastre d'un aeròdrom destinat a aportar dies de glòria, però que va acabar
destinant-se a usos militars durant la Guerra Civil.
Entrada a un dels refugis antiaèris del Pla de Llerona |
Situat al centre de la
depressió del Vallès Oriental, i creuat per torrents i pel Congost, que
davallen per desguassar al jove Besòs, les Franqueses del Vallès és un municipi
que acull, a més, els pobles de Corró d'amunt i d'Avall, Marata i Llerona. Hi
podeu arribar en tren. Precisament la ruta surt de l'estació de tren situada al
centre de la vila (rodalies R3).
Enfront de l'aparcament,
ampli i gratuït, surt la carretera de Cànoves (BV5151), agafeu-la. Creua el
poble i puja suaument cap al lloc de Milpins. Aviat veureu el castell de Marata
(dreta) i una cruïlla amb semàfor. A la dreta a Marata, recte Cànoves i Corró
d'Amunt, i a l'esquerra Llerona. Gireu cap aquí i seguiu pujant un tros. Al cap
de munt hi ha una bona vista del terne. Arribant a Llerona gireu a dreta en una
rotonda, cap al carrer de can Jubany. A dreta veureu la parròquia de Santa
Maria i el camp d'esports. desemboqueu al carrer del pas de la Creu (dreta) i
arribareu a la rotonda que creua la N-152z. Creueu recte i seguiu per la BV
1433. Creueu el riu Congost i, a la rotonda, gireu per la primera a dreta, el
camí de can Pep. Entre a la zona on, la memòria històrica de l'aviació, us
guiarà la ruta.
Seguiu, passant algunes
cases, i, quan el camí tomba a esquerra, arribareu a una cruïlla de quatre
camins. Continueu recte, pel camí de can Riambau i, a la següent cruïlla de
quatre camins, gireu a dreta pel camí de can Bou. Portareu a dreta algun dels
recs que han estat la base de l'activitat agrícola de la zona. El camí fa un
gir a esquerra i un a dreta abans de trobar-se amb un edifici singular: la sala
de ball de can Bou, un edifici construït pels veïns de Llerona cap a 1920 i que
va estar relativament pocs anys en ús. Passeu-hi pel costat i continueu
endavant. Al següent trencall, de tres camins, gireu a esquerra, direcció Rosanes
i, una mica més endavant, en arribar a una casa amb una gran era (esquerra)
gireu a dreta per un camí de terra direcció refugi antiaeri. Desemboqueu en un
camí que heu d'agafar a esquerra. A ma dreta, en mig d'un camp, veureu l'accés
a un dels refugis antiaeris de la zona. Poc després deixeu un que segueix recte
més estret. Al final hi ha l'altre refugi. Volteu un camp de golf i arribareu
al castell de Rosanes (a dreta), avui restaurant i lloc de celebracions. Aquí
podreu llegir els plafons que expliquen la història de l'aeròdrom de can
Fernández, després aeròdrom militar.
Antiga sala de ball de can Bou |
L'empresari Esteban
Fernández, representant de Mercedes a Barcelona i gran enamorat de l'aviació,
va crear l'any 1933 un aeròdrom a l'extrem nord occidental del Pla de Llerona.
La pista tenia 400 metres i estava dotada d'un hangar. El xalet del milionari,
obra de Xavier Turull i Ventosa, va ser una joia del racionalisme del GATPAC.
Estava tan ben dissenyat, bo i pensant en la seva funció de base aeronàutica,
que una rèplica a escala va resultar guanyadora del concurs que la Generalitat
va fer per crear la seva pròpia xarxa d'aeròdroms d'ús turístic; xarxa que no
es va fre mai per mor dels fets de 1934. L'any 1937 totes les instal·lacions de
l'aeròdrom van ser requisades pel Comitè, i posteriorment per l'exercit
republicà, que el va convertir en aeròdrom militar, allargant la pista fins a
1100 metres, fet que va incloure colgar alguns recs. Des d'aquí sortien els
darrers avions que van defensar Barcelona de l'exèrcit franquista. Des del punt
on sou podeu veure al fons el xalet (força transformat) i l'hangar. L'esplanada
que teniu al davant era la pista.
Agafeu el camí que remunta
pel costat de la finca d'en Fernández. Passareu una zona de xalets i
desembocareu al centre comercial Sant Jordi. Creueu-lo cap a l'esquerra fins
anar a parar a la BV 1433. Gireu a dreta, passeu sota la C-17 i dirigiu-vos cap
al centre de l'Ametlla. A la rotonda que hi ha just després d'un popular bar,
gireu a esquerra vers la carretera de Sant Feliu i, al segon carrer (camí de
can Draper) gireu de nou a esquerra. Recte per una rotonda, passeu per la
deixalleria i desemboqueu al carrer Pou de Glaç, que agafareu a esquerra per
girar de seguida a dreta pel carrer Casas. Seguiu-lo fins que desemboca a una
bifurcació i agafeu a l'esquerra el Passeig Montguit, que primer baixa i
després s'enfila, entre cases, per desembocar en dues rotondes. Primera a esquerra
i, ràpidament, segona a esquerra per passar de nou per sota la C-17. A la
rotonda de l'altre costat, continueu pel segon trencall. Recte per una rotonda
i, entre camps i creuant el centre històric de l'antic poble del Pla de Llerona
(passareu per les antigues escoles), sortireu a la Via d'Europa, paral·lela al riu
Congost. Gireu a dreta.
Passeu per un polígon i,
en una rotonda, gireu a esquerra per creuar el riu. A l'altra banda gireu a
dreta i marxeu rectes passant un altre polígon i una gran rotonda. Poc després
passareu sota les vies del tren, i agafeu el primer carrer a esquerra (c/de la
Serra) fins sortir a la plaça de l'escorxador. A dreta sortiu a l'antiga N-152,
que agafareu a esquerra fins arribar a l'estació del tren on heu començat a pedalar
per aquest bocí de la història de l'aviació a Catalunya.
Dificultat:
Fàcil Distància.
21.50 kms Temps: 1h 38’
(2h 33' amb aturades) Desnivell: 235
mts
En primer pla el terreny de l'antiga pista, i al fons el xalet d'Esteban Fernández, obra del GATPAC |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada