24/4/18

Les Gavarres, país del suro

Entre el Baix Empordà, el Gironès i la Selva, el massís de les Gavarres, a l'extrem septentrional de la Serralada Litoral, presenta cims de formes arrodonides que Josep Pla va definir d'elefàntiques: el puig de la Gavarra, el d'Arques, la Mare de Déu dels Àngels, el Montigalar, Santa Pellaia o el Montnegre, tots de menys de 550 metres. Els boscos d'alzines sureres caracteritzen el paisatge i defineixen històricament el model econòmic.

església de Santa Pellaia, aproximadament a meitat de la ruta
 La proximitat a Girona i la Costa Brava, la biodiversitat i frondositat dels seus boscos, i la gran quantitat de pistes, camins i carreteres han convertit les Gavarres en un paradís per al cicloturisme. Us proposem un itinerari que gairebé ronda tot el massís, barrejant carreteres locals poc transitades i pistes sense dificultat tècnica. Ara be, la ruta puja (980 mts de desnivell), i cal estar una mica entrenat.
La sortida i arribada és a la població de Sant Antoni de Calonge, raval de mar del municipi de Calonge. Sortint per la C-31 trobareu lloc per aparcar just a l'entrada del nucli, a la mateixa avinguda de la Unió, per on heu de començar a pedalar en direcció al poble de Calonge (carretera GI 661). Creueu Calonge i seguiu en direcció a La Bisbal. La carretera canvia de nom, per gairebé tot el trànsit, i passa a dir-se GI 660, a la vegada que comença a ascendir el suau coll de la Ganga. Baixant, ja prop de la Bisbal, veureu el trencall a Sant Pol, un dels tres petits nuclis habitats del massís. Tot i haver estat densament habitades, l'interior de la muntanya avui està gairebé abandonada. Abans d'entrar al nucli de La Bisbal, gireu a esquerra en direcció a la piscina municipal i la font de l'arbre. A l'alçada de la piscina el camí es bifurca. Continueu pel de la dreta, que creua el riu Daró per un gual i passa a ser de terra. A l'altra banda gireu a esquera i pedaleu en paral·lel a la mota del riu. Passeu el barri de la Font, una cruïlla de quatre camins i continueu al costat del Daró fins la següent cruïlla de quatre camins. Aquí heu de girar a dreta entre camps i, just després de passar un mas, a esquerra. Rectes en un encreuament, passeu a tocar d'una petita ermita i amunt pel camí cimentat fins el bell nucli medieval de Sant Sadurní de l'Heura. En arribar a la carretera GI 664 (carretera del coll de Sta. Pellaia) gireu a esquerra. Durant prop de 5 quilòmetres pedalareu per una carretera estreta, molt bonica i sense trànsit. Fins que us trobareu una ampla pista que surt a dreta en pujada i que indica: Montnegre, St. Mateu, els Àngels i Quart. Amunt que fa pujada.

Amb el bust de Mercè Rodoreda, a Romanyà
És una ampla pista que us portarà fins el llogarret de Montnegre, el segon nucli  habitat, i cor del massís. A partir del poble la carretera és asfaltada, continuareu pujant més suaument fins trobar un trencall que du a Sant Mateu de Montnegre, epicentre espiritual de les Gavarres. Aquí deixareu l'asfalt i continuareu per la pista que surt per l'esquerra de l'església. Després de planejar entre boscos d'alzines sureres, baixa vertiginosament fins desembocar de nou a la carretera GI 664 a l'església de Santa Pellaia, temple d'origen romànic molt ben conservat.
Continueu ara a l'esquerra, carretera avall, cap a Cassà de la Selva. Al poble, desembocareu al carrer Marina, carretera de Sant Feliu. Agafeu-la a esquerra fins una gran rotonda, on prendreu la primera sortida a dreta (Rbla. Onze de Setembre); primer carrer a esquerra (Llagostera) i, a la bifurcació, dreta pel camí de can Ravicho, on acaba l'asfalt. Aquest camí desemboca a la via verda Girona- Sant Feliu. Agafeu-la a esquerra fins a Llagostera.
La via creua la GI 674 a les envistes de Llagostera. Agafeu la carretera, una mica més transitada. A la rotonda continueu direcció St. Feliu i Platja d'Aro per la C 253a, i aviat gireu a dreta per la C 65z en direcció Sta. Cristina, St. Feliu i Platja d'Aro. Al final del poble hi ha una gran rotonda per sota l'autovia. Creueu-la i recte per la GIV 6612, sense trànsit, en direcció a Romanyà de la Selva, Llagostera residencial i Penedes. És la segona pujada del dia (212 mts en 8'8 kms). Passeu l'ermita de St. Ampèlit i la cruïlla a Sta. Cristina i St. Miquel d'Aro.
Quan arribeu al lloc de Romanyà, tercer nucli habitat del massís i lloc on va viure i morir Mercè Rodoreda, ja només us queda baixar sense parar fins Sant Antoni de Calonge. Passeu per damunt de l'autovia i ja sereu a l'avinguda de la Unió, inici i final d'aquesta autèntica volta a les Gavarres.
Dificultat: Alta Distància. 79.00 kms Temps: 3h 56' (4h 30' amb aturades) Desnivell: 980 mts @: www.gavarres.cat