25/1/11

La petjada medieval a l'Empordà

La Catalunya vella, nascuda al segle VIII de l’imperi carolingi, es mostra ben viva encara a l’Empordà. Pobles murallats, castells, torres de guaita i esglesioles romàniques conformen un paisatge medieval, sobretot a l’interior de la comarca, enormement atractiu per a ser visitat poc a poc, a ritme de pedal.

La ruta que us proposem avui comença i acaba al poble de Vulpellac, a tocar de la Bisbal, la capital del Baix Empordà. Un indret de fàcil accés si teniu cotxe. Comenceu la ruta davant l’ajuntament. Just després de la rotonda d’entrada al poble hi ha un ampli solar per aparcar. La casa de la vila és cent metres més endavant seguint el carrer. L’església local és un edifici gòtic fortificat. Pedaleu una estona pels carrerons empedrats del poble i us posareu en sintonia amb l’edat mitjana.
Pel carrer de la Unió, la plaça Llarga i el carrer de Santa Basilissa arribareu a una petita rotonda: dreta. Cent metres després gireu de nou a la dreta i sortireu del poble. Creueu la GI-644 i agafeu el camí enquitranat que surt una mica a l’esquerra. Aviat arribareu a Canapost. Dreta pel primer carrer i de front trobareu l’església romànica de tres cossos i la necròpolis medieval que te al darrera. Seguiu per davant de l’església fins el primer trencall, on agafareu un camí de terra a la dreta que us durà a Peratallada.
L’església (s XII-XIII) i la torre de l’homenatge del castell són els seus encants patrimonials, però el que més agrada als visitants són els seus carrerons empedrats i les arcades de la plaça. Entreu al poble travessant cap a la dreta l’aparcament que hi a en arribar-hi. Passeu el pont damunt del fossar i seguiu per la plaça dels Esquiladors, carrer de la Torre, carrer del Marquès de Robert, plaça del Castell, plaça de les Voltes i sortiu pel carrer de la riera. La travesseu i a l’esquerra. Travesseu la GI-651 i recte a Palau Sator, un altre poble d’una bellesa medieval que encisa. El traçat medieval del recinte del poble està perfectament conservat. L’entrada per un arc sota la torre del rellotge és una de les imatges més difoses de la comarca. La torre del castell, de 20 metres, presideix el nucli.

El carrer d’Extramurs us condueix, seguint una carretereta local, cap a Ullastret, poble amb una muralla fortificada amb deu torres. Després de creuar la carretera hi entreu recte per una costa. Al capdamunt gireu a la dreta i seguiu sempre recte fins sortir del poble, en un descens, per l’altra banda. Ull viu que, quan ja sortiu del poble, heu de deixar la ruta principal i agafar un trencall de biaix cap a l’esquerra que davalla ràpidament cap a la llera del riu Daró. Es veu clarament cap a on va, però us hi heu de fixar. Un quilòmetres i sis-cents metres després creureu el riu i seguiu rectes a Matajudaica.
Deixeu el poble a la dreta i seguiu la ruta en ascens suau fins a Casavells. Pal carrer de Sant Genís (esquerra) sortiu del poble per una pista asfaltada rural que porta entre camps amples i plans seguint sempre els indicadors per a bicicletes (xarxa de cicloturisme) que condueixen a la Bisbal. Deixeu el camí asfaltat que marxa a la dreta i seguiu rectes, creueu el Rissec per un gual i gireu a l’esquerra per seguir el curs fins que desemboca al Daró. Dreta seguint el Daró fins que el creueu per un altre gual i el seguiu per la marge dreta sempre cap a la Bisbal.
La capital del Baix Empordà la creueu recte deixant el pavelló d’esports. Esquerra carrer Pompeu Fabra, dreta Jaume II un semàfor vermell que travessa la carretera i cap el barri de la Guardiola pel carrer del Morró. Esquerra pel carrer Josep Irla i dreta pel de Pere de Torroella que es converteix en el camí de Fonteta, un altre bell lloc medieval. Tombeu a l’esquerra deixant Fonteta i tot dret, creuant la C-66,. Arribeu a Vulpellac.
Dificultat. Mitjana. Distància. 27.00 kms Temps: 3h 15’ Desnivell.180 metres. Cartografia: Pedalant pel Baix Empordà (Cossetània) @: http://www.baixemporda-costabrava.org/ca/turisme.