10/6/12

Pels camps de la plana de Cambrils

A la part més baixa del camp de Tarragona, el terme de Cambrils és una notable plana agrícola, rica i diversa, que limita amb Mont-roig del Camp, Montbrió, Riudoms, Vila-seca i Salou i Vinyols i els Arcs. Abans d’anar a la platja, us proposem una ruta per descobrir el Cambrils més desconegut.
Enmtre oliveres camí de Mont-roig del Camp
La lleu inclinació de la plana que aboca la vila al mar està creuada per nombroses rieres, potser el tret que dona més personalitat al territori que te en Cambrils (33.000 habitants) el seu nucli central. Entre els torrents, parets de pedra seca i camps d’oliveres i ametllers, transcorre aquesta ruta que, en un proper article, complementarem amb una llarga passejada ciclista pel litoral. Així tindreu un cap de setmana ciclista ben rodó.
A Cambrils hi podeu arribar en tren (RENFE), i per carretera per la N-340, l’A-7 o l’autopista AP-7. Fixeu la sortida a la cantonada del passeig marítim amb l’avinguda de Sant Joan Baptista de la Salle. Agafeu el carril bici que d’endinsa cap a l’interior del poble. Quan el carril acaba seguiu per la calçada passant la via del tren, la C-31, zona esportiva i l’autopista. Just llavors desemboqueu en l’ampla riera d’Alforja. Deixeu-la i gireu a l’esquerra per una carretereta asfaltada paral·lela a l’A-7. La ruta fa un arc i s’enfila per creuar, ara, l’autopista. Seguiu pedalant entre murs de pedra seca, penques de figues de moro i explotacions agrícoles. L’asfalt s’acaba de sobte,però res no us frena fins desembocar a la carretera T-314. Gireu a la dreta i, en un quilòmetre, arribareu al centre de Vinyols i els Arcs. Després de contemplar l’església barroca de Santa Caterina i el recollit centre urbà, desfeu la carretera fins arribar a una rotonda. Just en ser-hi trobareu l’entrada del parc Samà. Si no hi aneu en hora punta us deixaran recórrer el bellíssim jardí tot pedalant lentament.
Són 140 hectàrees de jardins, fonts, cascades, coves, miradors, les restes d’un antic zoo i la casa senyorial, és clar. I paga la pensa veure-ho tot. En Salvador Samà, marquès de Marianao, va voler reconstruir l’exuberància romàntica i exòtica de l’enyorada Cuba. I Josep Fontseré i el seu ajudant Antoni Gaudí va ser l’encarregat de portar-ho a terme. Ell és l’autor també de la cascada del Parc de la Ciutadella de Barcelona.
El parc Samà, una fita ineludible de la ruta
Un cop visitat el parc, sortiu a la rotonda i seguiu recte en direcció sempre cap a Mont-Roig. Creuareu diversos torrents i camps d’oliveres, a més de l’espectacular Mas dels Tegells. Després de passar per sota una carretera desembocareu a una altra ruta asfaltada. A l’esquerra seguireu en direcció cap a Cambrils, però primer gireu a la dreta i visiteu Mont-Roig del Camp, un dels pobles preferits pel jove Joan Miró. El mas Romeu, el Miró o l’ermita de la Mare de Déu de la Roca van ser immortalitzats pel pintor. A l’església vella hi ha el centre Miró, on us podreu documentar abastament.
Ara si és hora de tornar al punt anteriorment citat, la carretera vella de Cambrils, que us portarà de nou al cap de munt de la vila després de creuar alguns torrents de nou, l’autopista i l’autovia. Continueu després tot recte fins la rotonda de la N-340. A la dreta l’avinguda del Baix Camp us abocarà de nou al carril bici de Sant Joan Baptista de la Salle. I avall, a la platja i al punt d’inici i final de la ruta. Cambrils us pot deparar moltes agradables sorpreses, sobretot si hi aneu fora de les puntes de temporada.
Dificultat. Mitjana. Distància. 32.50 kms Temps: 2h 50’ Desnivell 200 metres. @: http://www.cambrils-turisme.com/rutes

Publicat al suplement Indrets de El Mundo de Catalunya

CICLISMO NINJA II ha dit...

Nosaltres a Vilanova tenim també un parc Samà, un carrer Samà i edificis d'aquest il·lustre de Vilanoví que va fer fortuna a les américas, un indiano, que tant va fer pels seus conciutadans... fins i tot existeis un descendent directe i té el títol de marquès encara que ja no queda fortuna doncs la hi han ventilat i no li ha arribat gairebé res. Saps si és el mateix Samà del que parlem? Una salutació cordial.