4/9/12

Prades, boscos i rierols de la vall de Bianya

A l’oest de la Garrotxa, la vall de Bianya desguassa les aigües del riu del mateix nom al Fluvià i, a la capçalera, fa la divisòria d’aigües amb el Ripollès. Aquesta privilegiada situació li confegeix unes característiques paisatgístiques extraordinàries que, unides a la presència de volcans i colades de lava, la fan un territori atractiu per a descobrir tot pedalant.
Església romànica de Sant Pere Despuig
La sortida de la ruta és a Sant Joan les Fonts, davant de l’església parroquial. Agafeu el carrer del Castanyer, que puja. Passada l’escola bressol trobareu un trencall on un rètol groc us diu que podeu anar a la Font Freda pels dos camins., Agafeu el de la dreta, estret i enquitranat. Pedaleu portant a ma esquerra el turó del volcà de la Canya i a la dreta un seguit de colades basàltiques que, a l’alçada de la Font Freda (hi ha dues tanques a ma esquerra que n’indiquen l’accés), es veuen perfectament.
El camí asfaltat segueix passant per masos i deixant trencalls a esquerra i dreta (casa de colònies) fins que davalla cap al veïnat de Llocalou. Creueu un torrent i, en desembocar en un carrer maple, agafeu a ma dreta. No deixeu el camí principal. Més endavant, després de creuar un pontet, desemboca en un altre també força ample. Agafeu-lo a l’esquerra. A partir d’ara seguiu les indicacions que diuen ‘Sant Pere Despuig’.
Passeu el trencall de Ca la Nina i arribareu a una bifurcació. A la dreta indica ‘Sant Martí de Capsec’ (S XII). Seguiu per l’altra fins arribar a la carretera C-26. Travesseu la via i seguiu per la carretereta d’enfront direcció Sant Pere Despuig. Sempre pujant passareu pel molí de Pla de Beia i pel trencall que porta a l’església de Sant Martí de Solamal (S XII). En aquest punt heu de girar a l’esquerra seguint el camí asfaltat,. No us despisteu i seguiu rectes, que és molt fàcil. La ruta segueix pujant, passant entre masos i deixant trencalls, abans de desembocar en una carretera més ampla; sou a Sant Pere Despuig. A més d’unes cases de turisme rural, just a l’esquerra hi ha el camí que s’enfila, la pujada és curta però forta, fins l’església de Sant Pere, un dels millors temples de la vall. Datat l’any 858, conserva el campanar i algunes parts més de l’edifici romànic original.
Torneu a la carretera i, tal i com veníeu fent la ruta, aneu cap a l’esquerra en baixada. Arribeu a l’Hostalnou de Bianya just on desemboqueu a la C-26, que heu de seguir fins una rotonda. És només un quilòmetre, però cal anar amb compte perquè hi ha molt trànsit. A ma esquerra de la rotonda hi ha una benzinera, i darrera un camí que us menarà fins Llocalou de nou. Deixant dos trencalls a l’esquera, abans i després d’una finca. Travesseu l’indret pel carrer major i desemboqueu de nou a la c-26. Creueu-la i seguiu pel carrer d’enfront (camí vell d’Olot). Trobareu les marques que indiquen la direcció per anar cap a la ruta del carrilet: Seguiu-les. Passeu per la Canya i per la riera de Riudaura. Després de creuar una carretera per sota a ma esquerra veureu el volcà de la Garrinada.
Amb el volcà de la Canya al fons
Quan desemboqueu en un carrer ample, de polígon, agafeu-lo a l’esquerra fins una rotonda. Aquí agafeu la carretereta asfaltada i estreta que porta cap a una estació elèctrica, tot i un senyal de direcció prohibida, no va per vosaltres. Ara envolteu el volcà Montsacopa.
La carretereta es converteix en un carrer d’Olot. Passeu per l’hostal sant Bernat i baixeu fins l’antiga carretera que travessava Olot, avinguda de Girona es diu. Agafeu-la a ma esquerra i seguiu-la fins sortir de la ciutat en direcció Ripoll-Camprodon. Després de creuar la rotonda de l’autovia que va a Girona arribareu a una altra rotonda. Trenqueu a ma dreta baixant per darrera d’unes industries. El carrer (camí vell de Sant Joan) baixa fort, però ull que aviat puja de sobte (deixant la baixada a la dreta) passant a dir-se carrer d’Antoni Mone. Seguiu-lo fins el final, creueu la C-26 de nou i tot dret, anireu a sortir a l’església de Sant Joan les Fonts, d’on heu sortit.
Dificultat. Mitjana. Distància. 25.00 kms Temps: 3h Desnivell 345 metres. Bibliografia: Garrotxa. Zona volcànica. Parc natural. Mapa guia excursionista (Alpina).