7/1/13

Gallecs i la riera de Caldes, illes del Vallès

En mig de municipis tan densament poblats com Mollet, Palau solità i Plegamans o Parets, sobreviuen espais naturals d’una diversitat insòlita què haurien sucumbit al creixement si no hagués estat per la pressió popular. Gallecs o el recuperat espai natural de la riera de Caldes són dues d’aquestes ’illes’ naturals del Vallès.
Creueat el torrent Caganell prop de Santa Maria de Gallecs
Us proposem una ruta per descobrir aquests espais. La sortida és a Mollet del Vallès. Aneu-hi per l’AP7 (antiga B30) i agafeu la sortida 16. Desembocareu en una petita rotonda. Busqueu aparcament perquè la sortida la fixem just en aquest punt.
Passeu l’autopista per sota. Enfront veureu la carretera que porta a Santa Maria de Gallecs. Gireu a l’esquerra pel camí que va paral·lel a l’AP7. Un cop creuat el petit torrent de Caganell tombeu a la dreta i circuleu en paral·lel al torrent. Passareu pels aiguamolls de can Salvi i una plataneda abans d’arribar a l’ermita de Santa Maria de Gallecs (S XI), centre d’un llogarret rural que sembla impossible al Vallès d’avui. Deixant l’ermita a ma dreta seguiu per un carrer empedrat amb aparcament per a cotxes i gireu a l’esquerra pel primer camí que surt, el de can Serra. Creueu alguns masos fins desembocar a la C-59, una via ràpida que haureu de travessar per un pas inferior que hi ha una mica més a la dreta. A l’altra banda de la via, girant a l’esquerra el camí recupera el traçat i baixa fins desembocar a l’antiga carretera a l’alçada d’una masia-restaurant.
Veureu una rotonda amb una locomotora. Aneu-hi i agafeu el carrer de ma dreta (Via Augusta) que us mena al polígon Riera de Caldes. Al final del carrer hi ha el Parc de l’hostal del fum, un bon lloc per esmorzar. Hi ha taules, lavabos i un circuit ferroviari. Just de darrera l’estació en surt la via verda de la riera de Caldes, que seguireu fins al Passeig Carrerada, un dels ponts que creua la riera. Sabreu que és aquest perquè a ma dreta hi ha el l’Espai jove l’Escorxador de Palau Solità i Plegamans. Gireu a ma dreta per aquest carrer, passeu el poliesportiu i desemboqueu de nou a l’antiga carretera, ara un carrer del poble. Creueu-la i seguiu rectes pel carrer d’enfront (Plegamans) que s’enfila de valent en pocs metres entre cases unifamiliars tot fent giragonses.
Després d’incorporar-se-li un carrer que puja per l’esquerra,. en arribar a una zona verda planejareu. Ara el carrer tomba a ma dreta i es diu camí Serra. Deixeu el carrer Susqueda a ma esquerra i aviat la C-59 us passarà per sota a través d’un túnel i entrareu en una altra urbanització circulant en baixada. Quan el carrer sembla desembocar en un que es creua, gireu a l’esquerra i sereu al carrer Major, que agafareu a la dreta. Agafeu el primer a la dreta (c/de can Torrents), que primer baixa i després fa una pujada ampla i empipadora fins un dipòsit d’aigua. Agafeu ara el carrer què, a ma dreta, descriu una llarga baixada. Però aneu amb vista i no us passeu de llarg un trencall a ma dreta (amb un rètol verd que diu Palaudalba); és un camí de terra que surt quan ja el carrer planeja. L’heu de prendre (hi ha un xalet blanc just que fa cantonada).
La via verda de la riera de Caldes
A partir d’aquí tot és pista de terra. Entrareu aviat al bosc de can Manent. Al mig trobareu una bifurcació; agafeu la de la dreta i, sempre per entre un bosc anireu a desembocar a la carretera C-155. Travesseu-la recte i seguiu endavant en direcció a la Torre d’en Malla, una magnífica finca rural. Hi arribarem després de deixar un primer trencall a l’esquerra i, en un encreuament posterior de quatre camins, agafar a l’esquerra. Tot està indicat amb els rètols verds de l’espai natural de Gallecs; hi som al bell mig. Mireu l’entorn rural a banda i banda i no us creureu ser a quatre passes de l’aglomeració urbana.
Deixeu el mas i, sempre en descens, arribareu ala Riera Seca. Creueu-la i seguiu-la a ma dreta. El camí es converteix en un carrer (Passeig Riera) que seguireu just fins abans de passar les vies del tren per sota. Aquí gireu a ma dreta per un camí. Al fons veureu les instal·lacions de tir Olímpic. A l’altra banda de les vies hi ha l’escola de policia de Catalunya.
En arribar a l’alçada de l’AP7 el camí s’enfila circulant en paral·lel a la vida fins trobar un pont per creuar-la pel damunt. A l’altra banda hi ha unes instal·lacions esportives que travessareu per un passatge fins desembocar just davant del magnífic parc de Plana Lledó després de creuar l’avinguda Rivoli. Feu una volta tranquil·lament a tot el parc (que incorpora el nou cementiri municipal de Mollet) perquè paga la pena.
Després recupereu l’avinguda Rivoli en descens, cap a l’esquerra tal i com sortiu del Parc (a la dreta segons veníeu abans travessant la zona esportiva, fins el carrer de Gallecs (semàfors), on girareu a la dreta fins trobar la petita rotonda on heu començat la ruta.
Dificultat. Mitjana. Distància. 18.50 kms Temps: 1h 45’h (3h en total) Desnivell 255 metres.